In hoeverre heeft Basecamp voordelen voor de Zumo660 gebruiker?

In het kader van de Cursus DVD ‘Basecamp voor motorrijders’ ben ik op dit moment even gefocussed op de zumo660.

De kernvraag of het ook voor de Z660 gebruikers interessant is om over te stappen naar Basecamp kan ik inmiddels bevestigend beantwoorden. Belangrijkste reden is het ‘ontvlaggen’.

Ter illustratie:

Je kent het wel: als je een route hebt geladen zie je een hoop vlaggetjes:

132

En bovendien: onderweg worden al die vlaggen ‘afgeroepen’ en da’s knap irritant (kan de navigatie zelfs in de weg staan). Nu zijn er wel wat trucken om, ook met mapsource, van die vlaggen af te komen maar met basecamp lijkt dat een stuk makkelijker te kunnen (bovendien zonder nadelige effecten qua herberekengedrag). En dan ziet het er een stuk rustiger uit:

328

(negeer het blauwe vlaggetje: dat was alleen voor de test).

Nu valt het in de route hierboven allemaal wel mee, maar dat was dan ook een hele korte testroute. Mensen die regelmatig een langere route rijden zullen het probleem beslist herkennen.

Maaarrrr…. het uitvogelen vraagt nogal wat uitpluiswerk. Als je geïnteresseerd bent in de wat technische achtergrond; volg dan de discussie op het gpsforum hierover.

Daarin ondermeer de tussentijdse conclusie:

Ook voor de zumo660 gebruiker heeft BC een belangrijk voordeel boven mapsource:
– MITS je je eigen routes maakt (het werkt vooralsnog niet met gedownloade routes)
– MITS je de viapunten op ‘niet waarschuwen’ zet
– MITS je in je eigen versie kaartmateriaal werkt
– MITS je via’s met roadlock op de weg plaatst
– MITS je viapunten niet verplaatst; invoegen mag wel

(Klinkt allemaal ingewikkelder dan het is)

….. kun je een route zodanig overzetten dat:
1. je geen vlaggetjes ziet (ongeacht of de via’s op ‘adressen’ staan)
2. je onderweg geen meldingen krijgt van de via’s
3. bij herberekenen (anders dan bij het traditioneel ‘ontvlaggen’) er gewoon naar de volgende via gerekend wordt; en niet naar het eindpunt

Uiteraard zal ik straks in de Basecamp cursus e.e.a. uitgebreid demonstreren en toelichten.

Maar eerst gaan we verder puzzelen en onderzoeken of er nieuwe manieren te bedenken voor optimale omgang met niet zelf gemaakte routes.. Stay tuned!

 

 

Geef een reactie