communicatiestoring tussen toestel en basecamp?

<<update 19 mei>>: het probleem is inmiddels opgelost. Oorzaak bleek, letterlijk, één ontbrekend lettertje. De nieuwe update bevat timezonemap16.1 en die is in orde. Je kunt dus straffeloos updaten (da’s maar goed ook, want voor de NTU toestellen is er ook vandaag een kaartupdate verschenen). Loop je nog tegen het communicatieprobleem aan: voer dan even opnieuw de update uit, laat het toestel opstarten en koppel het opnieuw aan de pc. Het probleem zou dan verholpen moeten zijn<<einde update>>

<<Update 18 mei 17.00>>: Express is inmiddels aangepast en teruggezet naar Timezonemap-15. Ben je niet tegen het probleem aangelopen dan zal dat ook niet meer gebeuren. Er wordt nog gewerkt aan een oplossing voor wie er wèl tegenaan is gelopen.<<einde update>>

 

Het kan op dit moment voorkomen dat je, zodra je je toestel koppelt aan Basecamp een foutmelding krijgt ‘there is a problem communicating with the garmin device’.
Het lijkt erop dat dit zich kan voordoen met verschillende toestellen; zowel de nieuwe zumo’s, nuvi’s als Edge’s.

Let op:

  • het ligt NIET aan jou
  • het ligt NIET aan je computer
  • je toestel is NIET defect

Oorzaak is dat express een nieuwe zogenaamde ‘timezonemap’ (versie 16) installeert; en daar zit kennelijk een fout in.

Ik heb e.e.a. inmiddels teruggekoppeld aan Garmin en verwacht dat er vrij snel een oplossing voor is (zal melden zodra dat zo is).

En inmiddels is het opgelost; zie boven. Onderstaande is niet meer relevant.

Heb je echter haast, en beschik je over voldoende pc-vaardigheid, dan kun je het ook zelf oplossen:
Het komt er op neer dat je de bestaande gmaptz.img vervangt door de oude (versie 15). Die kun je HIER downloaden

Maarrr… het is ietwat lastig:

  • je zult het toestel in mass-storage mode moeten zetten (zie HIER voor uitleg voor de zumo/nuvi)
  • je moet zorgen dat je computer verborgen bestanden en mappen weergeeft (i.c. de \.system of \garmin directory)

Na vervangen van het bestand het toestel loskoppelen en opnieuw op laten starten; daarna opnieuw koppelen aan de computer en het zou weer moeten werken.

Voel je hier niet vertrouwd mee (of heb je gewoon geen haast): maak even pas op de plaats; ik verwacht dat er snel een oplossing vanuit Garmin is.

Loop jet NIET tegen het probleem aan: mooi! Houden zo! 😉 (maar doe even geen toestelupdate via express tot ‘sein veilig’).