The legend is back: video-review van de Garmin gpsmap 276Cx

garmin gpsmap 276Cx

Als Garmin ooit één toestel maakte dat z’n tijd ver vooruit was is het wel de garmin gpsmap 276C. Primair bedoeld voor op de boot, maar door een combinatie van eigenschappen een schaap met vijf poten. En daarmee ook zeer geschikt voor op de motor.
Met als belangrijkste eigenschappen de superieure afleesbaarheid en snelle processor.

Ook al is de 276C al zo’n twaalf jaar oud: velen rijden er nog steeds mee (of met de opvolger, de gpsmap 278). En beiden blijven ook moeiteloos overeind tegenover modernere toestellen als de Zumo 595.
Beperking van het oude type zit vooral in het geheugen en ontbreken van moderne techniek als bluetooth.

En nu is er dan de garmin gpsmap 276Cx. En het is terecht dat Garmin de naam amper veranderd heeft: het toestel is in essentie ook vrijwel gelijk gebleven. Met toch ook belangrijke verbeteringen, zoals het grote scherm; nog fraaier en beter afleesbaar dan bij z’n voorganger.
Garmin roept terecht ‘the legend is back!’. Ik zou er echter van maken:

“The legend is back, bigger, better and brighter”

Zie de uitgebreide video-review, maar zeker ook de aanvullende tekst hieronder:



ATTENTIE:

Je hebt wellicht hier of elders gelezen over een probleem met routeimport. HIER kun je lezen wat ik daarover aan Garmin heb gerapporteerd.

Garmin heeft daarop echter razendsnel gereageerd met een firmwareupdate (2.50) op 15 november. Daarmee wordt het probleem uitstekend opgelost en is het importgedrag van de 276Cx zelfs beter dan van de 276C. Het ‘rammelt’ nu en dan nog wel een beetje (waarbij de import op 0% blijft hangen) maar daar is mee te leven; kwestie van op dat moment het toestel even opnieuw inschakelen. Zal ook wel in orde komen.

Ergo: de onrust die hierover ontstaan is is NIET meer aan de orde. Mijn waarschuwing even pas op de plaats te maken trek ik bij deze in.


Voor wie geschikt?

De garmin gpsmap 276Cx is om te beginnen uiterst geschikt voor wie nu nog met de 276 of 278 rijdt. Zonder uitzondering zeer tevreden gebruikers, die weten hoe krachtig dit apparaat is. Maar wel aanlopen tegen bijvoorbeeld het beperkte geheugen van het apparaat.

Tegelijk weten ze de waarde van dit (kostbare) apparaat goed in te schatten en weten ze dat ze er hiermee weer zeker tien jaar vooruit kunnen (en dat het oude toestel op marktplaats nog een leuk bedrag opbrengt).

En bovendien: ofschoon de 276Cx diverse nieuwe opties kent zal de ‘inwerktijd’ nihil zijn: de bediening is exact hetzelfde als bij de voorganger.

Maar uiteraard kan het ook een geschikt apparaat zijn voor wie de ‘oud-gediende’ nog niet kent: 

  • als je een toestel zoekt dat je voor brede toepassingen kunt gebruiken. OnRoad en OffRoad. Op de motor, boot, vliegtuig, 4×4 of zelfs fiets.
  • als je zoekt naar een toestel waarbij je werkelijk alles zelf kunt instellen en het leuk vindt daarmee te puzzelen. Geen af-fabriek ‘zo is het en doe het er maar mee’ maar maximale vrijheid.
  • als je zoekt naar een groot, ook in zonlicht subliem afleesbaar scherm met hoge resolutie
  • als je je toestel tijdens het rijden goed wilt kunnen bedienen (knoppen zijn dan makkelijker dan een touchscreen)
  • voor wie een hekel heeft aan ‘harde via-punten’ 😉 (want die kent de 276Cx gelukkig niet)

en zo kan ik nog wel wat redenen bedenken 😉

Ter illustratie de vergelijking met de Zumo 395 en Zumo 595 in de zon:

screen-shot-10-21-16-at-02-45-pm


Voor wie is het toestel NIET geschikt?

Voor iedereen die zichzelf een beetje ‘digibeet’ voelt. Het is een technisch apparaat, met onnoemelijk veel instellingen en daardoor relatief ingewikkeld. Daar moet je niet van schrikken, dat moet je leuk vinden. Rij je nu met een Garmin Zumo maar vind je die te ingewikkeld? Ga dan zeker niet naar de 276Cx, maar kijk bijvoorbeeld naar de TomTom Rider410, ook een zeer interessant model (maar alleen on-road).


Wat is er veranderd?

Als gezegd: het toestel lijkt qua bediening enorm op de gpsmap 276. En toch is er een hele hoop aan verbeterd:

  • het scherm is met 5 inch een stuk groter en de resolutie is (nog) hoger (800×480 pixels)
  • de ontvangst is sterk verbeterd met een nieuwe (ingebouwde) antenne die zowel gps als Glonass satellieten kan ontvangen
  • er is een barometrische hoogtemeter en digitaal kompas toegevoegd. Ook bij stilstand weet het apparaat welke kant je op kijkt (dat is bij bijv de Zumo’s niet het geval)
  • Het toestel kan via bluetooth koppelen aan zowel smartphone als Bluetooth headset
  • met die koppeling kun je, via de app ‘Garmin Connect’ bijvoorbeeld weersinformatie binnenhalen, maar ook bijv SMS berichten op je scherm zien of anderen via live-track jouw positie laten volgen.
  • Het toestel kan via WIFI contact leggen met internet, en zo ‘over the air’ bijvoorbeeld firmwareupdates binnenhalen
  • Via het ANT protocol kun je diverse ANT devices koppelen (zoals een hartslagmeter, cadansteller of VIRB actioncam; vooralsnog echter geen TPMS sensors).
  • Het interne geheugen is 8 GB maar bovendien uitbreidbaar met micro SD geheugenkaart voor extra kaarten
  • voor geïnstalleerd met recreational map Europe.
  • zware 4400 Mah accu, waarmee het apparaat tot 17 uur meegaat. Is de accu leeg, dan kun je ook drie AA batterijen plaatsen.

kanttekeningen/kritische puntjes

kaart

de meegeleverde kaart kan geen routes berekenen. Daartoe zou je voor 90 euro extra een losse City Navigator moeten kopen. Echter: daarmee heb je dan nog geen lifetime update. Die lifetime update (nog eens 90 euro) is bovendien alleen bruikbaar in combinatie met de DVD versie van City Navigator…. en die is uit assortiment; slechts hier en daar zijn er nog enkelen te koop.. De pre-installed SD versie is niet te updaten..

Daarnaast is er nog de download-versie van de kaart. Ik vermoed dat je daar wel een lifetime update aan kunt koppelen, maar heb die vraag op dit moment nog uitstaan bij Garmin.

Hoe dan ook: als dat laatste mogelijk is ben je 180 euro extra kwijt om de 276Cx cartografisch op hetzelfde niveau te brengen als de Zumo 395/595.

Het goede nieuws echter:

De 276Cx kan uitstekend overweg met de gratis kaarten van Open Street Map. Sterker nog: die zien er in de gpsmap 276Cx werkelijk prachtig uit; veel fraaier zelfs dan de City Navigator. Zeer, zeer aan te bevelen; en een uitstekende oplossing van het kaartprobleem.

Bluetooth

Het is mooi dat je nu eindelijk zonder extra kastjes een bluetooth headset aan de 276Cx kunt koppelen. Wat dan wel weer jammer is is dat je via de 276Cx NIET handsfree kunt telefoneren (met de Garmin Zumo en TomTom Rider kan dat wel).

Wat ook ontbreekt is verkeersinformatie. De 276Cx werkt namelijk niet met ‘Garmin smartphonelink’ maar met de ‘Garmin Connect’ app. En Garmin Connect kent geen verkeersinfo. Voor de breedte van gebruik van de 276Cx geen probleem; voor de motor wel jammer.

50 routepunten

De gpsmap276Cx valt bij garmin onder de ‘outdoor-toestellen’, niet onder ‘automotive’ zoals de Zumo. Consquentie daarvan is dat het toestel maar maximaal 50 viapunten in een route aankan. Dat zou Garmin echt eens moeten veranderen.

Er is echter een trucje om dat op te lossen: de route ‘ontvlaggen’. In de reviewvideo laat ik kort zien hoe je dat doet. In dat geval tijdens het rijden uiteraard wel het automatisch herberekenen uitschakelen.

Verder is de omgang met routes ‘ouderwets’ en daarmee eigenlijk beter en makkelijker dan bij de actuele Zumo’s; ook bij het onderweg heractiveren van een route.

trackimport

De track als routebasis neemt hand over hand toe, mede door de komst van de TomTom Rider die daar erg goed mee overweg kan. Je ziet ook steeds meer routesites die de route alleen als track aanbieden.

Uiteraard kan ook de gpsmap 276Cx overweg met tracks, maar dan alleen op de ‘traditionele manier’. Ergo: het volgen van een lijntje. Wat de 276Cx NIET kan is een track ‘omtoveren’ in een auto-routerende route, zoals de Zumo en Rider dat wel kunnen.

Voordeel is dat de track 100% zeker 1op1 gelijk is aan het origineel; nadeel is dat je bij het volgen van een track geen aanwijzingen krijgt. Zou mooi zijn als de 276Cx een keuze tussen beide vormen bood (maar dat zie ik niet gebeuren…).

kronkelwegen

Net als bij de Zumo’s: de optie kronkelwegen voldoet niet. De algoritmes kijken niet naar kleinere wegen dan N-wegen. In de bergen kan het nog wel redelijk resultaat opleveren, echt ‘spannend’ zal het nooit worden. In Nederland is de uitkomst zelfs bedroevend. Wel zal de 276Cx het iets beter doen dan de Zumo, doordat je het toestel zo kunt instellen dat de ‘hoofd N-wegen’ (waar je 100 mag rijden) vermeden worden. Dat levert een iets betere route, maar nog steeds niet goed. Is je primaire toepassing dat je het toestel automatisch met een leuke route wil laten komen dan is de 276Cx niet de goede keuze, maar kun je beter naar de Rider410 kijken.

prijs

Met € 799,- is de gpsmap 276Cx een kostbare jongen. Zeker als je beseft dat dat, feitelijk, nog zonder kaarten is (oplosbaar: zie boven).

Maar bovendien zal het toestel (dat qua origine voor maritiem gebruik is) geleverd worden met een maritieme steun; en dus niet met een motorsteun. Het goede nieuws is dat, net als bij de voorganger, die maritieme steun prima te gebruiken is op de motor. MITS je al een RAM mount of soortgelijke bevestiging hebt. De maritieme steun gebruikt immers dezelfde standaard vier bevestigingsgaten.

Heb je die basis-bevestiging nog niet, dan zul je ca € 45,- extra moeten uitgeven voor een RAM-mount.

Ook een autosteun wordt niet meegeleverd, maar is wel beschikbaar; zowel in zuignap als staande uitvoering; beiden zo’n € 70,-.

Al met al een flink bedrag, en iemand die zegt dat je ook voor de helft van dat bedrag al prima motornavigatie hebt heeft volkomen gelijk. Het is net als bij auto’s: een BMW5 is duurder dan een fiat 500. Maar heb je eenmaal in die BMW gereden dan blijf je BMW rijden, zeker als je weet hoe goed en duurzaam het apparaat is (haha, ik rij zelf in een bijna 30 jaar oude BMW 750i ;).

Bij de gpsmap is dat niet anders: hou marktplaats maar in de gaten: daar zal het aanbod van de ‘oude’ 276 en 278 enorm stijgen. Want juist degenen die al jaren met het oude type rijden zullen de eerste kopers van de gpsmap 276Cx zijn. En dat zegt een heleboel.


Concluderend

Zoals ik in de video al aangeef: de Garmin gpsmap 276Cx is een dijk van een apparaat en, vooral voor de heavy user, een absolute aanrader.

Ben je echter meer iemand van eenvoud en gemak: kijk dan liever naar een Garmin Zumo of, vooral, TomTom Rider.


Wanneer leverbaar?

Naar verwachting zal de Garmin gpsmap 276Cx vanaf eind oktober leverbaar zijn. Wil je hem als eerste in huis hebben dan kun je hem NU bestellen.