Welke GPS op de motor: Garmin of TomTom?

23 reacties

  1. Johannes Rinzema schreef:

    Denk dat wat je ook koopt,Een toestel leert kennen uitleg genoeg over te vinden dan maakt het niet zo veel uit Garmin of Tom Tom.Bedenk wel overweeg wel een nieuwere type toestel aan te schaffen vanwege de steeds nieuwere updates denk dat een oude toestel later problemen daarmee krijgt.Voorbeeld computers oudere kunnen vanwege oudere software het ook niet meer aan.reden programma’s worden steeds beter.
    Heb zelf een Garmin 590 LM en ken het toestel,verder top navigatie ben er heel tevreden over.

    • MrGPS schreef:

      Mee eens: links of rechtsom: het is verstandig je goed te verdiepen in toestel en software, Enerzijds om problemen te voorkomen, anderzijds om er het maximale uit te halen. Niet iedereen heeft daar op voorhand zin in maar ik raad toch echt aan even over die drempel heen te stappen. De kans dat je het vervolgens erg leuk gaat vinden is niet ondenkbeeldig. En dan zul je met beiden prima vrienden kunnen worden.

  2. Eric schreef:

    Ik mis in de keuze voor een specifiek type de tt 410. Deze wordt momenteel voordeliger aangeboden. Hoe past deze in de vergelijking?

  3. Frank schreef:

    Volgens mij is het bijna onmogelijk om op een Zumo als voorkeurs toestel uit te komen, tenzij je graag off-road routes wil rijden én per sé onderweg muziek via de GPS wil beluisteren…….
    Dat had je dan zo beter kunnen opschrijven in plaats van dit tooltje maken….

    P.S. In Google Chrome werkt het tooltje niet…..

    • MrGPS schreef:

      Hmm.. Bij mij in chrome onder windows 10 werkt het prima, evenals in edge en Firefox.. Heb daar even geen verklaring voor.

      Qua uitkomst: ben ik met je eens. Toch is het echt niet zo dat sprake is van een vooropgezette uitkomst oid. En er zijn ook wel situaties dat de Zumo hoger scoort (bijv hoge waarde voor winterhandschoenen). Maar ik zal hier nog eens naar kijken. Bijvoorbeeld door het, toch toevoegen van de variabele ‘veelzijdigheid/instelbaarheid’. ik noem dat in de tekst wel, maar denk dat het voor de tabel misschien toch ook wel relevant is.

  4. Edwin Ruiter schreef:

    Wat ik een beetje mis zijn zaken als onderweg de route willen aanpassen en wat punten willen toevoegen, of zoals ik helaas al eens nodig gehad heb, de track achteraf terughalen naar de PC.
    De TT 450 is echt een mooi apparaat, maar routes maken in pakket 1 en daarna pakket 2 nodig hebben om te wijzigen en dan nog hoger scoren vind ik wel apart.
    gebruik zelf al enige tijd een Zumo 350 en kom via de 550 van een 2720. Het vervelende van een TomTom vind ik dat als ik een route heb in gdb of gpx die altijd anders wordt dan in Basecamp omdat de kaarten die tire gebruikt nu eenmaal anders zijn dan die in een TT. Dat garmin een inhaalslag te doen heeft met met name Basecamp zal ik ook niet ontkennen, maar TT moet iets met software en kaarten voor de software.

    • MrGPS schreef:

      De software van TT, Tyre is inderdaad eenvoudig. Dat levert als voordeel dat het erg makkelijk te gebruiken is (voor veel mensen heel plezier). Maar als nadeel dat je beperkingen hebt. Het voordeel van de keuze voor track als uitwisselingsformat is echter dat je met bijna alle routeplanners kunt werken. Het is dus niet zo ‘dat je er twee nodig hebt’. Je kiest gewoon de planner die je zelf het fijnst vindt werken. Mijn persoonlijke favoriet is MyRouteApp Gold, maar ook bijv RouteYou.com is erg geschikt.
      Nadeel van de track als routebasis in het toestel is dat je in het toestel geen via’s kunt toevoegen cq verwijderen. Daartoe zou je het, nog steeds aanwezige, itn format kunnen gebruiken.

  5. Alex Keil schreef:

    Gebruik sinds ruim 18 maanden de TT 410 Great Rider’s Edition met heel veel plezier en roem hem om zijn gebruikersgemak/vriendelijkheid. Helaas toch 1 minpuntje en wel dat de voor geïnstalleerde routes en de door mij opgenomen routes niet direct (bluetooth) in MyDrive te importeren zijn. Als je dit toch wil (ik!) dan zul je ze eerst op een memorycard moeten zetten in de TT en dan deze op de computer via de cardlezer overzetten (omslachtig). Gaarne volgende update!!

  6. Frank R. schreef:

    De Rider en een Mac computer; hoe gaan die samen? Dwz is MyDrive op een Mac te draaien? En kun je MyDrive ook proberen, zonder het toestel te moeten kope?
    Ik heb zelf sinds 6 jaar een zumo 660 en kan inmiddels aardig overweg met Basecamp. Ik maak vaak routes, vind motorkaart etc toch vaak een beperking. Muziek en tlf interesseren mij niet, dus dan zou de Rider 450 wellicht een goede opvolger voor mijn 660 kunnen zijn ??

    • MrGPS schreef:

      Zowel MyDrive als MyRouteapp zijn webbased en draaien op de Mac exact hetzelfde als op de PC. Het werkt zelfs probleemloos op de tablet. Je kunt op mydrive.tomtom.com gewoon gratis een account aanmaken en uitproberen.

  7. palsvers schreef:

    Mijn reactie,
    Voor het bedieningsgemak en prijs is de TomTom nr. 1 (heb zelf geen TT gehad, alleen maar over gehoord en gelezen). Wie echter meer uit zijn toestel wil halen is een Garmin 395 en 595 een goede keus. Ik heb mijn 3e Zumo, na een 550, 660 en al wat jaren de 590. Heb 2x batterij voor garantie gehad, dit voordat het werkelijke probleem bekend was. Over dit probleem heeft Hans ons bericht door een bericht uit Amerika. In het begin met de 590, waren de harde via-punten het probleem, maar nu al jaren zonder problemen. De track, (waar ook vandaan) gebruik ik als een kopie van de originele route. Van een route maak ik eerst een track en herbereken dan pas de route en vergelijk beide. De kaarten van TT zijn volgens mij ook beter met het huidige wegennet. Gebruik altijd via-punten maar heb herberekenen altijd uitstaan zodat ik zoveel mogelijk zelf kan bepalen/corrigeren en de route intact te houden. Garmin prijst zich uit de markt, te duur, te moeilijk, gezien ook de weinige reacties die nog op het Waypoint forum te zien zijn. Op deze site is genoeg te lezen en te kijken. Bij welk toestel gebruik je op de motor? verslaat de TOMTom rider de Garmin met het aantal stemmen(links op deze site). Hans mooi verslag.

    Paul Pals

  8. Jerry schreef:

    Wat mij niet duidelijk is dat in dit punt “Automatisch in het toestel een mooie route berekenen” Tom Tom beter scoort omdat hij leukere wegen kiest… Maar in het punt “offroad routes laden” scoort de Zumo dan beter omdat hij beter overweg kan met kleinere offroad wegen? Welk 1 is er dan beter voor kleinere bochtige wegen? Dank voor jullie antwoord

    • MrGPS schreef:

      Offroad moet je letterlijk nemen: dat zijn paden die niet op de kaart staan. Meest extreem: een ‘route’ door zandduinen. Maar denk ook aan bijv bospaden. De Zumo kan dergelijke trajecten op de kaart projecteren, waardoor je, weliswaar zonder aanwijzingen, toch het lijntje kunt volgen.
      Gaat het om bijv een gravel-pad dan zal de rider dat meestal wel kennen en kan daar dus ook over routeren; maar strikt genomen is dat dus géén offfroad.

      Omgekeerd: bij de ‘spannende route/kronkelwegen’ kijkt de Rider naar wegen met een veel lagere roadclass dan de Zumo. Die wegen staan wel gewoon op de kaart. Simpel gezegd: ga er van uit dat de Zumo je 80% over N-wegen laat rijden, de Rider 80% over B-wegen.

  9. Tony Van Laecke schreef:

    Jammer dat de 276CX niet mee in de vergelijking staat, toen het geheugen van de oude versie niet meer voldeed noodgedwongen naar de ZUMO overgestapt, maar de nieuwe versie lijkt me heel interessant. Dat word zeker mijn volgende.

  10. Bert Eding schreef:

    Jammer dat er bij het vergelijk deTPMS optie die de 390 bijvoorbeeld heeft niet genoemd word.
    Dit heeft mij al 2 keer geholpen omdat het aangeeft dat de bandenspanning te laag is.
    Jammer dat de sensoren ineens 2x zo duur zijn geworden.
    Ook jammer dat de 396 geen TPMS meer heeft.
    Dat alleen al zo voor mij een reden zijn om geen garmin meer te kopen.
    Ik zoek daarbij nog wel een alternatief voor de TPMS.

    • MrGPS schreef:

      TPMS is an sich een zinvolle techniek; wordt in de praktijk echter zeer weinig gebruikt is mijn ervaring; vermoedelijk mede omdat de sensors vrij kostbaar zijn. Da’s voor mij de reden die optie niet mee te nemen in de vergelijking. Er zijn overigens wel ‘standalone’ tpms systeempjes in de markt, zie bijv http://www.siamimport.nl/Motor-TPMS

  11. schritta schreef:

    Hans,

    heb nu een nav VI in mijn motor zitten. welke van de 2 toppers TT550 of Garmin 396 benaderen het beste de scherm kwaliteit van de nav VI?

    • MrGPS schreef:

      Ik vind zelf de afleesbaarheid van de Rider net iets beter dan van de zumo 396 maar het ontloopt elkaar niet veel. Zoals je in m’n video review van de Nav VI kunt zien: dat scherm zou eigenlijk in elke motor-gps moeten zitten. Is gewoon errug goed; zowel de rider als zumo halen dat niveau helaas niet.

  12. Wim Bon schreef:

    lezen en lezen….

    al jaren meerdere Zumo s van 210,340 en de oerdegelijke 550,n tomtom viel buiten t lijstje,te weinig mogelijkheden….zeker de waypoints….
    al tijden nu toch aan t kijken voor de 550 plus,omdat wij met vakanties ook eigengemaakte routes rijden met auto en caravan…..
    zomers,en dat is dan tijdens de “grote”vakantie,wordt er af en toe n offroad rit gereden met de auto,n vette 4wd….
    dan schrik ik toch weer van de 0 die tomtom op dit vlak krijgt……ook het herberekenen is voor mij persoonlijk n minpuntje……

    dus wordt t toch weer wikken en wegen……niet eerder was n keuze zo moeilijk…..

    TomTom staat bij mij nu bovenaan,Garmin geeft heel vaak haat-liefde verhoudingen…….

    dank voor alle info Hans…..het maakt de navi wereld n stukje toegankelijker!!

    misschien tot op de beurs!!

    groeten

    Wim Bon

    • MrGPS schreef:

      Tsja Wim… De tomtom Rider zal qua route ALTIJD de relatie met de wegenkaart leggen. Dat maakt ‘m voor offroad ongeschikt, en vandaar de nul.. (overigens zie je, ook bij offroad, nog steeds je positie op de kaart; voor orientatie kan het dus wel. Maar er kunnen géén offroad tracks in geladen worden, dat kan bij de zumo wél.

      Uitschakelbaarheid van herbereken is misschien minder belangrijk dan je denkt; de TT gaat daar slimmer mee om dan de Garmin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *