Aanbieding!

TomTom Rider 40 – West Europa

Waardering 4.50 op 5 gebaseerd op 2 klantbeoordelingen
(2 klantbeoordelingen)

349,00 289,00

De ‘Rider 40’ is de budget-versie van de compleet vernieuwde Rider 400. Doet er echter amper voor onder.

De kaartdekking is beperkt tot West-Europa en het toestel kent géén fitspaal informatie. Verder is hij gelijk aan de Rider 400.


  • niet meer leverbaar
  • opgevolgd door de Rider 42.

Niet meer leverbaar - klik hier voor Rider 42

SKU: rider40

Beschrijving

De TomTom Rider 40 is in basis gelijk aan de Rider 400. De verschillen zijn:

– de kaartdekking is kleiner: danwel West Europa danwel Centraal Europa
– het geheugen is 8GB ipv 16GB
– alleen lifetime traffic – geen waarschuwingen voor flitsers


 

De rider 400 is meer dan alleen een ander jasje: ook onderhuids is hij totaal anders dan z’n voorgangers.

 

Als MrGPS ga ik altijd uit van de ‘recreatieve motorrijder’. Of liever: de rijder waarbij de mooie route voorop staat. En juist daarin scoort de Rider400 punten.

 

De optie ‘kronkelwegen’ kenden we al eerder. En dat functioneerde prima in de bergen; daar zijn immers vele kronkelwegen te vinden. Maar je wilt ook dichter bij huis een mooie route voorgeschoteld kunnen krijgen. En tot dusverre gingen we dan te veel over de N-wegen.

 

Dat is bij de Rider 400 wel anders: je kunt je kronkelwegen op 3 niveau’s kiezen en dat hoogste niveau lijkt ook in Nederland prima bruikbaar. Zie de review: op een testroute van Rotterdam naar Utrecht berekend hij een route zoals die normaal alleen bedacht zou zijn door iemand die lokaal bekend is.

DAT is hogere navigatie-wiskunde!

Daarnaast kun je zelfs aangeven dat je graag maximaal hoogteverschil in je route wilt. Of juist niet.

r400-3

 

Je kunt op de kaart handmatig je viapunten invoeren of er juist voor kiezen dat de Rider helemaal automatisch een mooie rondrit voor je berekent.

 

Ook een sterk punt van de Rider is dat je het toestel in de houder kunt kantelen. Met als resultaat dat je de bochten voor je beter kunt inschatten. Ik zal elders nog uitleggen wat daartoe de optimale software instellingen zijn.

 

r400-4

 

Ook opvallend is de schermbediening: het is een zogenaamd capacitief scherm, dat desondanks erg goed werkt met handschoenen aan. Bovendien is de schermverlichting veel sterker dan bij z’n voorgangers en het contrast hoger, wat de afleesbaarheid in zonlicht ten goede komt.

 

Andere verandering is dat TomTom met deze Rider als standaard uitgaat van het zogenaamde gpx-routebestand. Het toestel kan nog steeds overweg met ITN-routes maar gpx is universeler. In een gpx-bestand kan bijvoorbeeld ook een track zitten, en dat zorgt ervoor dat de route bij inladen vrijwel helemaal gelijk blijft aan het orgineel. Dat maakt onderlinge uitwisseling een stuk eenvoudiger, een belangrijk voordeel. Maar bovendien levert dat dat de Rider niet alleen samenwerkt met het meegeleverde Tyre Pro, maar ook overweg kan met routes van belangrijke sites als Routeyou, Bestbikingroads en Gpsies.

 

r400-5

 

Naast de gratis lifetime kaartupdate is ook opmerkelijk is dat, als je je Rider400 koppelt aan de SmartPhone, je lifetime traffic en flitsers op je toestel binnenkrijgt. Wie weet verdient het toestel zichzelf dus wel terug!

 

2 beoordelingen voor TomTom Rider 40 – West Europa

  1. Waardering 5 uit 5

    MrGPS

    Zie, in afwachting van andere reacties, de MrGPS 2nd impression

  2. Waardering 4 uit 5

    Frank

    Ik ken het apparaat nog niet goed genoeg om nu al de volle vijf sterren toe te kennen, maar tot nog toe in ieder geval al vier sterren!
    Eigenlijk alleen enkele tips aan TomTom:
    – Bij een route lijkt het alsof het programma iets trager reageert dan mijn voormalige TomTom Rider v2. Als ik al een zijweg aan het volgen ben, dan komt het programma pas met de schermupdate en rotatie van de kaart. Het zou fijn geweest zijn wanneer de positie van mij in tijd vooruit geprojecteerd is. Dus het programma neemt bijvoorbeeld aan dat ik de voorgestelde route netjes volg, en mij op de kaart 2 seconden verderop weergeeft dan dat ik in werkelijkheid ben, of dat gemeten is met de gps. Kan dat softwarematig worden geupdate? Of wellicht zelfs instelbaar per gebruiker?

    – Ik heb wel eens gehoord van navigatieapparaten die uit de houder waren gevallen. Uiteraard wil je dat voorkomen, zeker bij dit mooie nieuwe apparaat. Bij de Rider V2 kon je nog een extra touwtje bevestigen via een klein oogje, en dat touwtje maakte ik dan weer aan mijn motor vast. Een soort broekriem-en-bretels zekerheid. Waar zou ik in het apparaat een gaatje kunnen boren om zo een oogje te maken, zo, dat het toch nog waterdicht blijft? Wellicht dat het bij een nieuwere versie weer aanwezig is.

Een beoordeling toevoegen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *