TomTom Rider 400 Premium – Europa

De nieuwe TomTom Rider 400 is echt compleet anders als z’n voorgangers. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua onderliggende software.

Het ‘premiumpack’ is vooral voor als je hem ook in de auto gaat gebruiken. Of bang bent dat een ander ‘m meeneemt van je motor. En je krijgt er ook nog een leuk tasje bij…


  • Bij MrGPS niet meer leverbaar
  • opgevolgd door de Rider 450 Premium
  • Vermoedelijk bij Coolblue nog wel te bestellen
Artikelnummer: rider400-pr Categorie:

Beschrijving

De TomTom Rider 400 Premium Package bevat als extra’s:

– autosteun (twv 59,95)
– anti diefstal montage (twv 79,95)
– opbergtasje (prijs nnb; vermoedelijk 24,95)

Deze accessoires zijn binnenkort ook los te bestellen en kosten gezamenlijk dus zo’n 165 euro. De ‘Premium Pack’ levert daarmee dus een besparing van zo’n 65 euro.

 


 

De rider 400 is meer dan alleen een ander jasje: ook onderhuids is hij totaal anders dan z’n voorgangers.

 

Als MrGPS ga ik altijd uit van de ‘recreatieve motorrijder’. Of liever: de rijder waarbij de mooie route voorop staat. En juist daarin scoort de Rider400 punten.

 

De optie ‘kronkelwegen’ kenden we al eerder. En dat functioneerde prima in de bergen; daar zijn immers vele kronkelwegen te vinden. Maar je wilt ook dichter bij huis een mooie route voorgeschoteld kunnen krijgen. En tot dusverre gingen we dan te veel over de N-wegen.

 

Dat is bij de Rider 400 wel anders: je kunt je kronkelwegen op 3 niveau’s kiezen en dat hoogste niveau lijkt ook in Nederland prima bruikbaar. Zie de review: op een testroute van Rotterdam naar Utrecht berekend hij een route zoals die normaal alleen bedacht zou zijn door iemand die lokaal bekend is.

DAT is hogere navigatie-wiskunde!

Daarnaast kun je zelfs aangeven dat je graag maximaal hoogteverschil in je route wilt. Of juist niet.

r400-3

 

Je kunt op de kaart handmatig je viapunten invoeren of er juist voor kiezen dat de Rider helemaal automatisch een mooie rondrit voor je berekent.

 

Ook een sterk punt van de Rider is dat je het toestel in de houder kunt kantelen. Met als resultaat dat je de bochten voor je beter kunt inschatten. Ik zal elders nog uitleggen wat daartoe de optimale software instellingen zijn.

 

r400-4

 

Ook opvallend is de schermbediening: het is een zogenaamd capacitief scherm, dat desondanks erg goed werkt met handschoenen aan. Bovendien is de schermverlichting veel sterker dan bij z’n voorgangers en het contrast hoger, wat de afleesbaarheid in zonlicht ten goede komt.

 

Andere verandering is dat TomTom met deze Rider als standaard uitgaat van het zogenaamde gpx-routebestand. Het toestel kan nog steeds overweg met ITN-routes maar gpx is universeler. In een gpx-bestand kan bijvoorbeeld ook een track zitten, en dat zorgt ervoor dat de route bij inladen vrijwel helemaal gelijk blijft aan het orgineel. Dat maakt onderlinge uitwisseling een stuk eenvoudiger, een belangrijk voordeel. Maar bovendien levert dat dat de Rider niet alleen samenwerkt met het meegeleverde Tyre Pro, maar ook overweg kan met routes van belangrijke sites als Routeyou, Bestbikingroads en Gpsies.

 

r400-5

 

Naast de gratis lifetime kaartupdate is ook opmerkelijk is dat, als je je Rider400 koppelt aan de SmartPhone, je lifetime traffic en flitsers op je toestel binnenkrijgt. Wie weet verdient het toestel zichzelf dus wel terug!