Aanbieding!

TomTom Rider 400 Premium – Europa

4.00 van 5 gebaseerd op 2 waarderingen
(2 klantbeoordelingen)

499,00 429,00

De nieuwe TomTom Rider 400 is echt compleet anders als z’n voorgangers. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua onderliggende software.

Het ‘premiumpack’ is vooral voor als je hem ook in de auto gaat gebruiken. Of bang bent dat een ander ‘m meeneemt van je motor. En je krijgt er ook nog een leuk tasje bij…


  • Bij MrGPS niet meer leverbaar
  • opgevolgd door de Rider 450 Premium
  • Vermoedelijk bij Coolblue nog wel te bestellen

Bestel bij Coolblue

SKU: rider400-pr Categorieën: ,

Beschrijving

De TomTom Rider 400 Premium Package bevat als extra’s:

– autosteun (twv 59,95)
– anti diefstal montage (twv 79,95)
– opbergtasje (prijs nnb; vermoedelijk 24,95)

Deze accessoires zijn binnenkort ook los te bestellen en kosten gezamenlijk dus zo’n 165 euro. De ‘Premium Pack’ levert daarmee dus een besparing van zo’n 65 euro.

 


 

De rider 400 is meer dan alleen een ander jasje: ook onderhuids is hij totaal anders dan z’n voorgangers.

 

Als MrGPS ga ik altijd uit van de ‘recreatieve motorrijder’. Of liever: de rijder waarbij de mooie route voorop staat. En juist daarin scoort de Rider400 punten.

 

De optie ‘kronkelwegen’ kenden we al eerder. En dat functioneerde prima in de bergen; daar zijn immers vele kronkelwegen te vinden. Maar je wilt ook dichter bij huis een mooie route voorgeschoteld kunnen krijgen. En tot dusverre gingen we dan te veel over de N-wegen.

 

Dat is bij de Rider 400 wel anders: je kunt je kronkelwegen op 3 niveau’s kiezen en dat hoogste niveau lijkt ook in Nederland prima bruikbaar. Zie de review: op een testroute van Rotterdam naar Utrecht berekend hij een route zoals die normaal alleen bedacht zou zijn door iemand die lokaal bekend is.

DAT is hogere navigatie-wiskunde!

Daarnaast kun je zelfs aangeven dat je graag maximaal hoogteverschil in je route wilt. Of juist niet.

r400-3

 

Je kunt op de kaart handmatig je viapunten invoeren of er juist voor kiezen dat de Rider helemaal automatisch een mooie rondrit voor je berekent.

 

Ook een sterk punt van de Rider is dat je het toestel in de houder kunt kantelen. Met als resultaat dat je de bochten voor je beter kunt inschatten. Ik zal elders nog uitleggen wat daartoe de optimale software instellingen zijn.

 

r400-4

 

Ook opvallend is de schermbediening: het is een zogenaamd capacitief scherm, dat desondanks erg goed werkt met handschoenen aan. Bovendien is de schermverlichting veel sterker dan bij z’n voorgangers en het contrast hoger, wat de afleesbaarheid in zonlicht ten goede komt.

 

Andere verandering is dat TomTom met deze Rider als standaard uitgaat van het zogenaamde gpx-routebestand. Het toestel kan nog steeds overweg met ITN-routes maar gpx is universeler. In een gpx-bestand kan bijvoorbeeld ook een track zitten, en dat zorgt ervoor dat de route bij inladen vrijwel helemaal gelijk blijft aan het orgineel. Dat maakt onderlinge uitwisseling een stuk eenvoudiger, een belangrijk voordeel. Maar bovendien levert dat dat de Rider niet alleen samenwerkt met het meegeleverde Tyre Pro, maar ook overweg kan met routes van belangrijke sites als Routeyou, Bestbikingroads en Gpsies.

 

r400-5

 

Naast de gratis lifetime kaartupdate is ook opmerkelijk is dat, als je je Rider400 koppelt aan de SmartPhone, je lifetime traffic en flitsers op je toestel binnenkrijgt. Wie weet verdient het toestel zichzelf dus wel terug!

 

2 beoordelingen voor TomTom Rider 400 Premium – Europa

  1. 5 van 5

    Zie, in afwachting van andere reacties, de MrGPS 2nd impression

  2. 3 van 5

    (geverifieerde eigenaar)

    Afgelopen anderhalve week ruim 4000 km afgelegd door Frankrijk, Italie, Oostenrijk, Duitsland, België, Luxemburg. Uiteraard geweldig geweest, niet in de laatste plaats vanwege de mooie routes die ik vooraf in de TomTom 400 had gezet. Voor mij ook een uitgelezen kans om de Tom proberen goed te leren kennen. Jarenlang heb ik de Rider 2 gebruikt (naar volle tevredenheid) en ik heb tijd nodig om aan de menustructuur van de nieuwe generatie te wennen. Daarom heb ik het gevoel het toestel nog steeds niet helemaal te kennen, maar het komt 🙂

    De pluspunten:
    absoluut het grote scherm met relatief weinig reflectie. De kantelbaarheid is een enorme plus: in de portrait-stand is het heerlijk vooruit kijken. Dat is combinatie met het makkelijk schakelen tussen overzicht en concrete weg, maar deze TomTom wat mij betreft een prima apparaat.
    Ook de snelle herberekening is opvallend. Je wordt bij omleidingen of vergissingen keurig en snel weer op de juiste route geleid.
    De aanwijzingen zijn mooi tijdig, maar dat was ik gewend

    De minpunten, zelfs missers wat mij betreft:
    Ik had de indruk (dus ik kan het mis hebben), dat bij de hoge temperaturen en langdurig gebruik, de temperatuur van het apparaat niet alleen behoorlijk oploopt, maar dat alles trager wordt, of functies zelfs uitvallen.
    En dan: in een hevige stortbui met een enkele hagelsteen, ging TomTom reageren. Steeds weer kwam er een andere functie in beeld. Gevaarlijk, want juist op zo’n moment heb je een betrouwbare navigatie nodig. Zou het kunnen zijn dat het scherm reageert op harde regen of hagel?
    Wat ik echt een gemis vind, is dat ik gen pictogrammen voor POIs in kan voeren (Tankstation en Parkeren zijn standaard, maar handig zou zijn als ik daar bijv. Hotel aan toe zou kunnen voegen, zodat dat snel te vinden is).
    Verder: als ik dus onderweg een hotel wil zoeken, moet ik door het menu heen, laten zoeken en eventueel naar een van de gevonden hotels rijden. Als ik dan daarna (bijv. later of de volgende dag) de route wil vervolgen, moet ik de oorspronkelijke route weer inladen, de reeds gepasseerde waypoints een voor een weghalen (en dat waren er in mijn geval een heleboel) en dan kan ik verder.
    Dat is echt een lastige en ik hoop dat TomTom dat nog gaat aanpassen. Lijkt me makkelijk, immers eerder was dat geen probleem.
    Dat ik sinds de laatste update op de pc gemaakte routes makkelijk kan wegschrijven, is prima, dat ik sindsdien ook kan telefoneren is wat mij betreft overbodig, maar ik hoop dat TomTom aan het gebruiksgemak nog een aantal “Oude” functies toevoegt.

    Al met al een heerlijk apparaat, maar … er is zeker ruimte voor een flinke verbetering
    Peter

    • Dag Peter,

      Erg late reactie; waarvoor mijn excuus (ik dacht dat ik al eerder gereageerd had maar daarbij is kennelijk technisch iets mis gegaan):

      Qua halverwege activeren van de route: met de huidige firmware hoef je niet meer een hele reeks aan punten over te slaan maar kun je op een viapunt tikken en aangeven ‘gebruik als beginpunt’.

      Ik zou echter adviseren te werken met een track ipv ITN. Dan wordt je automatisch naar het dichtstbijzijnde punt van de route gebracht. Ben je al op de route dan pakt de rider400 automatisch vanaf dat punt de route weer op.
      Er zitten eind 2015 nog meer firmwareupdates aan te komen met relevante verbeteringen; maar ook nieuwe opties.

Een beoordeling toevoegen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *