Melden kaartfouten op kleine wegen zeker zinvol!

Even voor de jonge lezertjes: het Shell Stratenboek was een soort telefoonboek waarin van elke plaats in Nederland een plattegrond was uitgetekend. Als je naar een plaats ergens in Nederland toe moest, keek je dus eerst op je wegenkaart van Nederland welke route je daarnaartoe moest volgen. Eenmaal ter plaatse pakte je dan het Shell Stratenboek om het precieze adres te vinden.

en ook:

Met het boek kon je je weg vinden naar onbekende bestemmingen. Van 1985 tot grofweg 2005 had bijna iedereen er één. De kaft vaak kromgetrokken door de zon, sommige bladzijden los en als je hard op de rem trapte, vloog het dikke boek je om de oren. Toen heel irritant, nu een bijna romantische handeling uit die goeie ouwe tijd. 

Deze week kwam er weer een nieuwe kaartupdate uit (2015.4) en zo’n update levert altijd weer allerlei reacties op.

Zo zag ik zojuist een bericht dat iemand het toch wel erg storend vond dat de rondweg bij Leeuwarden (18 dec j.l. geopend) ‘nog steeds’ niet op de kaart staat. En zeker: technisch moet dat mogelijk zijn. Maar je gaat dan voorbij aan wat andere aspecten rond zo’n update.

Neemt niet weg dat het heel storend kan zijn. Een jaar of wat geleden plaatste de gemeente Eindhoven bij de rondweg zelfs borden met het advies de GPS uit te schakelen, getuige ook onderstaande bericht:

map5

Bron: Omroep Brabant

Misschien dat ze dat in Leeuwarden ook maar even moeten doen…

Met alle respect: daarover mopperen is makkelijk. Maar misschien ook wat overdreven. Nog niet zo lang geleden vervingen we de papieren kaart maar eens in de tien jaar en lag het Shell Stratenboek als, inmiddels, losbladig systeem over de achterbank te schuiven. Bij dat stratenboek was er bovendien geen sprake van een ‘versie’ maar kon je de actualiteit aflezen aan het aantal straten. Door de jaren heen:

straat1     straat2     straat3     straat4

De laatste editie was uit 2010, met een oplage van maar liefst 2000 stuks! Bovenstaande eerste citaat komt uit het, hoe toepasselijk, ‘oldtimer Blog‘. Het tweede uit het AD.

Het is wel fascinerend: hoe beter de techniek ons ondersteunt, hoe kritischer we worden…

In dat kader vond ik het opmerkelijk via de mail een bericht te ontvangen van “A.K.”. (uit vrees voor represailles uit Leeuwarden blijft hij liever anoniem 😉 ):

Hallo Hans,
Ik ben er vrijwel zeker van dat kaartfouten opgeven aan Garmin wel zin heeft.
Ik heb zeven vervelende fouten ruim rond Hoogeveen middels “Kaartfout rapporteren” in Basecamp gemeld bij Garmin.
In City Navigator Europe NT 2015.2 waren er vier fouten opgelost
De laatste drie fouten zijn in City Navigator Europe NT 2015.4 ook opgelost.

En “A.K.” deed er ook wat screenshots bij, en dan met name van hele kleine weggetjes ‘in the middle of nowhere’ met kennelijk een eenrichtingverkeersfout:

map1 wordt map2

en

map3wordt map4

moraal van het verhaal:

  • gps is niet feilloos
  • gezond verstand gebruiken is niet verboden
  • zelf fouten melden kan heel zinvol zijn

 Over dat laatste:

Die nieuwe rondweg rond Leeuwarden hoef je echt niet zelf door te geven. Dat zijn drukke wegen, en daar zij  processen voor. Die duren even, maar het komt er vanzelf in.

Dat kleine weggetje echter: dat gaat vaak niet vanzelf. Kom je onderweg zo’n fout tegen: maak er onderweg even een waypoint van. Lees dat uit in Basecamp. Selecteer in Basecamp de selectieknop en druk nabij het waypoint op de rechtermuisknop. Je ziet dan:

map6

…. en vervolgens kun je precies omschrijven wat er ter plekke loos is.

Je hebt misschien het gevoel dat je dat “voor de kat z’n K” doet, maar de ervaring van A.K. doet vermoeden dat dat wel meevalt.

Bovendien ben je je irritatie kwijt en mogelijk zelfs van nut geweest voor jezelf en vele anderen!! 😉

 

Drive safe!

 

MrGps