TomTom Rider 400 – first impression – Motorbeurs Utrecht

De nieuwe TomTom Rider 400 was afgelopen dagen voor het eerst in Nederland in ‘het echt’ te bekijken. Uiteraard bracht ik een bezoek aan de stand van TomTom tijdens de motorbeurs Utrecht. Daarbij bovendien een rustig moment afwachtend: totaal stonden er zes toestellen; 2 maal de ‘oude’ Rider en 4 maal de Rider 400.

400-2

En dat ‘oude Rider’ mag je letterlijk nemen: als je die twee toestellen naast elkaar zet lijkt of er sprake is van meerdere generaties verschil. De Rider400 is alleen al qua vormgeving een enorme verbetering.

Hoe veel beter precies is nog niet te zeggen. Tijdens zo’n beurs kun je natuurlijk wel wat spelen, maar voor een echt goede indruk moet er mee gereden gaan worden. Volgens huidige planning ga ik dat laatste doen op 19 maart; en bovendien in de Zuid Spaanse voorjaarszon. Beschouw dit verhaal dus echt even als ‘eerste indruk’ – er volgt spoedig nader bericht (meld je aan voor de nieuwsbrief of volg me op facebook!).

Maaarrrr: de eerste indruk is goed. Misschien wel erg goed. Tuurlijk: er zijn altijd wel zaken waarover ik wat te zeuren heb, maar er was gisteren tenminste één moment dat mijn duimen echt recht omhoog gingen.

Routering

De toestellen op de beurs waren voorzien van ‘alpha-software’. Nog lang niet de definitieve versie dus. En dat werkt nog niet helemaal vlekkeloos. Het ene moment viel de snelheid in positieve zin op (vooral het schuiven met de kaart), het andere moment werd m’n geduld juist wat veel op de proef gesteld.

400-11

 

Een geweldige verbetering t.o.v. de huidige rider is dat je vrij makkelijk op het toestel een route kunt ontwerpen. Je tikt gewoon je via-punten aan en het toestel berekent de route op basis van jouw instellingen. Voor de motorroute heb je de keuze uit drie niveau’s kronkelwegen en drie niveau’s hoogteverschillen. Bij het maken van die routes stond ik af en toe even op het verkeerde been. Soms verdween de route even uit beeld, om even later weer terug te komen en ook het rekenen zelf duurde wat lang. Maar, als gezegd: dat kan ook een relatie hebben met de softwareversie. Bovendien heeft zo’n toestel het op de beurs sowieso zwaar te verduren en heb ik nog niet de tijd gehad om te ‘wennen’ aan de compleet nieuwe interface.

En bovendien: die kleine irritatie verdween als sneeuw voor de zon toen ik de uitkomst van de routering zag!

Ik ben tot dusverre erg kritisch over de optie ‘kronkelwegen’. Zowel bij Garmin als TomTom. Vind dat er te vaak en te snel gekozen wordt voor doorgaande wegen. Maak op de zumo 590 maar eens een kronkelroute van Amsterdam naar Rotterdam… Da’s meer snelweg dan iets anders.

In vorig leven was ik de bedenker van de OnRoute Motorkaart. En werkte ik met verschillende ‘benchmarks’ om te zien of de routering inderdaad automatisch de mooiste weggetjes wist te vinden. In de Randstad is dat vaak nog best wel lastig, maar ze zijn er echt wel. Eén van die ‘benchmarks’ is de “Meije”, bij de Nieuwkoopsche plassen..

Op de beurs heb ik de Rider 400 een route laten maken van Utrecht naar Amsterdam en via Rotterdam weer terug. En toen ik vervolgens goed op de route inzoomde om te zien wat de Rider ervan gemaakt had was ik zeeeer aangenaam verrast:

400-13

Ja hoor! Met slechts de drie genoemde viapunten wist de Rider 400 werkelijk een compleet fraaie route van 146 km te maken; en weet daarbij inderdaad de Meije automatisch te vinden. Ook nog een paar andere testjes gedaan en ook die gingen werkelijk ‘uit de kunst’. Nogmaals: het is een eerste indruk; maar het lijkt erop dat de ‘kronkelwegen’ in de Rider 400 op het niveau liggen dat je bij de Garmin Zumo alleen haalt in combinatie met de motorkaart.

Erg goed gedaan TomTom. Op basis van deze eerste indruk gewoon een 10.

Toestel

Als gezegd: de Rider 400 heeft een aanmerkelijk fraaier jasje dan de voorganger. Eindelijk is dat volstrekt overbodige zonnekapje verdwenen en is het toestel lekker compact. Erg vergelijkbaar met de tegenhanger Zumo390.

De Rider 400 ziet er gewoon prima uit; hooguit vind ik het jammer dat wat op de foto metaal lijkt in werkelijkheid gewoon plastic is. Maar soit.

Goed zichtbaar is dat de Rider 400 ook een ingebouwde speaker heeft. Voor gebruik in de auto is daardoor niet per se een actieve steun nodig.

400-21

Beeldscherm

De beeldschermtechniek is totaal anders dan die van de Rider 5. Het is een capacitief scherm, net als een smartphone. Betekent dat het niet reageert op druk, maar op geleiding. En dat is qua bediening met handschoenen een beetje eng. Want een stevige motorhandschoen zal die geleiding aanmerkelijk verlagen. Meestel is een capacitief scherm dan ook niet met handschoenen te bedienen (probeer maar eens met je smartphone).

Tomtom verzekert me echter dat ze hier een zwaar punt van hebben gemaakt en de gevoeligheid zó hebben opgeschroefd dat het goed werkt. Alle test-rijders vonden het in ieder geval ok. Mwoah… ik heb op dit punt m’n bedenkingen. Al was het maar omdat ik als testrijder ook opmerkingen zou hebben gemaakt over het formaat van de in- en uitzoomknoppen aan linkerzijde. Dat kàn bijna niet goed gaan… Enfin, over een paar weken zal ik het testen.

400-1

Tweede belangrijke aspect is zonlicht. Wat me opviel is dat het scherm van de 400 duidelijk meer reflecteert dan dat van de rider5. En dat de reflecties die je ziet ook scherper zijn. Dat kàn negatief zijn; het kàn ook juist positief zijn; als dat althans voortkomt uit ‘transflectiviteit’. Mijn inschatting is dat de 400 hier beter zal scoren dan de Rider 5 (zie ook de video over afleesbaarheid in zonlicht). Ben erg benieuwd hoe deze nieuwe vriend zich op dat punt verhoudt tot de zumo590. Staat op de agenda voor Spanje.

Houder

400-19

Zoals al bekend: de houder is draaibaar, waardoor je het toestel rechtop kunt zetten. Het beeld draait dan ook automatisch mee. Ik vind dat enerzijds slim bedacht anderzijds ben ik bang dat het meer nadelen dan voordelen oplevert.

De steun an sich is fraai afgewerkt en ziet er degelijk uit:

400-20

In het pluspakket is er sprake van een afsluitbare steun en ook dat hebben ze prima gemaakt:

400-27

Om het toestel te verwijderen moet je de zwarte knop omlaag drukken; is de steun op slot, dan kan dat niet… heel simpel en prima.

Er zit vermoedelijk ook een voltage omvormer in de steun maaarrr: door het draaimechaniek wordt de steun toch wel erg dik. Van opzij gezien:

400-26

En, in combinatie met het toestel:

 

400-25

Ik ben op zich wel fan van de optie tot ‘portrait’ stand. Maar denk tegelijk toch dat het relatief weinig gebruikt zal worden. En aangezien dat draaien ook met de RAM mount kan, en dat je dat ook echt niet tijdens het rijden zult doen is deze ‘knoepert’ misschien wat overbodig te noemen.

Bovendien staat er nog een vraagtekentje bij de duurzaamheid; en dan vooral of het toestel hiermee in de loop der jaren niet gaat trillen. We zullen het zien. Maar voor TomTom zou het misschien geen gek idee zijn om alvast ook een optionele niet-draaibare steun te introduceren op halve dikte. Moet kunnen.

Pluspunt van de steun is overigens, hoe simpel ook, dat de voedingskabel ‘deelbaar’ is. Betekent dus dat, ook al zit het andere einde van de kabel vast aan de accu, je de motorsteun tòch als geheel van de motor kunt halen. Goede zaak.

400-24

Routes

Er is nog veel onduidelijkheid over hoe het toestel precies met routes om gaat. TomTom zegt daarover ‘we stappen af van itn en gaan over op gpx’. Ik heb het drie TT medewerkers gevraagd maar op de vraag ‘ja, maar wat zit er dan in die gpx? Een route, alleen routeponten, een track?’ kwam hetzelfde antwoord ‘eh…. het is gpx’. En dat zegt in de praktijk dus héél weinig. Ook dat zal ik in Spanje nader onderzoeken.

Er gaat echter ook een gerucht dat er sprake zou zijn van een compleet gesloten route-systeem (en dat je dus niet zomaar routes van internet zou kunnen gebruiken). Dat is met zekerheid NIET juist: het toestel heeft een SD-slot en je kunt via een micro-SD kaartje gewoon gpx routes laden.

400-18

 

Ofschoon er geruchten gaan dat TT met een eigen route-platform zou komen zal de Rider400 met zekerheid ook overweg kunnen met Tyre. Mogelijk is er ook weer sprake van gebundelde levering; maar ook daarover hoor ik vooralsnog verschillende geluiden.

 

Concluderend

Nogmaals: het gaat om een korte eerste impressie van bovendien een pré-productiemodel. Maar die impressie is ronduit positief; waarbij vooral de routeringskwaliteit me opviel.

 

  • Klik HIER voor de ‘second impression’
  • Klik HIER om de TomTom Rider400 te bestellen (gratis verzending, ook naar België)

 

Automatisch op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld je linksboven aan voor de MrGPS Nieuwsbrief! Klik HIER voor meer berichten over TomTom