Bluetooth headsets

Welke bluetooth-headset moet ik kopen?

Dit is het advies van MrGPS:

Ja, ehh… maar welke dan??

Heb je zo’n mooie Garmin Zumo of TomTom Rider op je stuur zitten, wil je natuurlijk ook de navigatieaanwijzingen in je helm horen, zodat je je ogen op de weg kunt houden wanneer dat nodig is of simpelweg om te genieten van de omgeving.

Of misschien wil je bereikbaar blijven voor klanten, de baas of het thuisfront. Of communiceren met je duo, of de hele groep rijders om je heen. Of gewoon een lekker muziekje op je hoofd om het saaie stuk snelweg wat aangenamer te maken?

Dan is het tijd voor aanschaf van een Bluetooth headset, en daar zijn er een hele hoop van. De duurste is meer dan twee maal duurder dan de goedkoopste. Welke moet je nu kiezen?, want het is lastig door de Bluetoothbomen het groene bos te zien…

Met dit overzicht hoop ik je daarbij te helpen, lees het op je gemak eens door…

Je ziet waarschijnlijk meteen: ik maak ik het mezelf wat makkelijk… simpelweg doordat ik niet alle fabrikanten meeneem. Geen Sena, geen Interphone, geen Uclear en ga maar door.

Naast mijn eigen tests volg ik vele fora en social media en heb daardoor een goed beeld wat er leeft. (zie ook de 7 (!) video’s helemaal onderaan deze pagina). En welke merken het meest en minst vragen en problemen opleveren. Bovendien kan ik niet alle mogelijke combinaties van gps, telefoon en toepassingen zelf testen dus ik maak een keuze. Die keuze betekent op dit moment focus op de producten van Cardo. Niet omdat de anderen per se slechter zijn of omdat ik daar minder aan verdien. Vooral omdat ik proefondervindelijk weet dat ik er echt achter kan staan. Bovendien heb ik er, net als Bij TomTom en Garmin m’n contacten waar ik terecht kan met mijn vragen, opmerkingen en suggesties. En dat vind ik als leverancier erg belangrijk.

Heb je een TomTom Ride550: Let dan extra op. Doordat dat toestel gebruikt maakt van geavanceerde opties als Google now/SIRI stelt dat extra eisen aan de BT kanalen van de headset. Termen als ‘dual channel‘ zeggen niet alles. Alle op deze pagina besproken modellen zijn echter geschikt.

Advies:

Net als bij aanschaf van je GPS: oriënteer je voor aanschaf goed en beschouw je headset niet als sluitpost van de begroting. Net als met je Zumo of Rider: je gaat er jaren mee doen. Dus voorkomen dat je een keuze maakt waarvan je na enkele weken zegt “had ik toch maar…“. Want dan is goedkoop duurkoop, ofwel: het “spijtrisico“.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de goedkoopste voor jou niet een prima keuze kan zijn, dus laten we daarmee beginnen.

TIP: onderstaand staan niet alle specificaties per product, klik daarvoor op de afbeeldingen van het betreffende product (maar lees eerst de grote lijn).

TIP: bekijk ook de video’s onderaan deze pagina, met ondermeer uitleg over INBOUW en PAIRING!

TIP: twijfel je tussen aanschaf van een Garmin of TomTom? Klik dan HIER.

De Cardo Freecom 1 Plus

De freecom 1 Plus is de perfecte keuze voor als het je vooral gaat om simpelweg je navigatieaanwijzingen te horen. Maar niet alleen dat: de 1 plus is ook prima geschikt voor telefonie of communicatie met een duo. Hij heeft bovendien twee daadwerkelijk gescheiden Bluetooth kanalen dus ook in combinatie met de TomTom Rider 550 kun je bijvoorbeeld prima met Google Now of Sire je Spotify playlistst afspelen.

Spijtrisico:

Het spijtrisico is gering. Het apparaat zal doen wat je er van verwacht. Wanneer ga je toch spijt krijgen?

  • De geluidskwaliteit is voor spraak prima, voor muziek toch een beetje schril. Je kunt prima ‘Born to be alive‘ meezingen maar zodra het meer gaat om luisteren valt het tegen.
  • Het communicatiebereik is tien meter. Ruim voldoende voor communicatie met je duo. Maar mocht je verwachten ooit ook bike to bike te willen communiceren kun je dat beter vóór aanschaf bedenken. Want dan is 10 meter echt te weinig.


De Cardo Freecom 2 Plus

Vergelijkbaar met de 1 Plus, met als belangrijkste verschil dat het bereik 500 meter is. De freecom2 is daarmee is prima keuze voor wie wel bike to bike wil kunnen, maar tegelijk de kosten een beetje in de hand wil houden. Dat heeft dus te maken met het tweede ‘spijtrisico’ hierboven. Wil je ooit bike to bike kunnen: kies dan de freecom2.

Spijtriscio:

Het spijtrisico dat resteert is de geluidskwaliteit; kijken we verder!

De Cardo Freecom 4 Plus JBL

En met de 4Plus komen we op het toestel dat ik de meesten zou aanraden. En dat zit ‘m in die toevoeging ‘JBL’. Want de geluidskwaliteit van de JBL versies is echt zeer aanzienlijk beter dan standaard, en misschien wel het beste dat je in een headset kunt vinden.

Daarnaast is het bereik groter dan bij de 2 Plus: 1200 meter.

En de grap is: die JBL speakers komen ook los te koop, voor iets van 79 euro (één helm). En als je dan vergelijkt met de freecom2 (waarbij je de prijs van de jbl speakers optelt) dan kost de ‘4’ eigenlijk hetzelfde. En krijg je bovendien een groter bereik en, door de draaiknop, hoger bedieningsgemak.

In de ogen van MrGPS voor velen de absoluut beste keuze.

Spijtrisico

Het spijtrisico is gering, tenzij optimale bike to bike communicatie echt belangrijk is, dan zul je dieper moeten gaan.

Cardo Packtalk Bold JBL

En dan zijn we aangeland bij de crème de la crème. De Packtalk Bold en Slim.

Met een bereik van 1200 meter tot, in groepen, meer dan 5 km. Als je elkaar dan nóg kwijtraakt…

Punt is: we gebruiken bluetooth eigenlijk op manieren waarvoor het nooit bedoeld is. En dat kom je vooral bij bike to bike tegen. De freecoms doen dat prima, zolang er maar niemand buiten bereik rijdt. Dan moet er weer op knoppen gedrukt worden om de verbinding te herstellen en dat leidt tot een hoop verwarring onderweg, zeker als je het niet dagelijks gebruikt (zoals de meesten).

Cardo Packtalk Slim JBL

Bij de packtalk wordt daarom de zogenaamde MESH technologie gebruikt, ook bekend van wifi netwerken op bijvoorbeeld campings. Dat werkt zó veel soepeler en sneller! Maar daar zit een prijskaartje aan. Bovendien moeten ook je gesprekspartners over een MESH toestel beschikken om de voordelen er uit te halen.

Rij je echter geregeld met dezelfde club: schaf dan allemaal zo’n packtalk Bold of Slim aan. Het heeft alle voordelen van de freecom4 (incl JBL) en levert bovendien werkelijk probleemloze en snelschakelde communicatie onderweg.

De keuze tussen Bold en Slim is vooral esthetisch: De Bold is makkelijker te bedienen en past sowieso op elke helm; de Slim is platter op de helm maar vraagt wat handigheid (en soms wat snijwerk) bij montage.

Spijtrisico:

Mits je maar zorgt dat je de instructies voor pairing goed leest (maar dat geldt voor allemaal) is het spijtrisico van de Packtalk eigenlijk nihil. Beter kun je anno 2019 niet kopen!

Freecom

Packtalk



Maar waarom geen Sena?

Er zijn meer merken, maar Sena en Cardo hebben het grootste aandeel. Laat ik helder zijn: ik zeg beslist NIET dat Sena slecht is. Dus, als je al een Sena hebt en daar tevreden mee bent: helemaal prima!.
Maar mijn persoonlijke keuze gaat uit naar Cardo. Pluspunt van Sena is hooguit dat ze veel meer keuze hebben qua helm-specifieke systemen. Nadeel daarvan is weer dat een helm veelal langer meegaat dan een headset.

Die eerste video moet je eigenlijk sowieso even bekijken; is gewoon een uiterst amusant mannetje!

Algemene vergelijking Cardo en Sena – let wel: hij bespreekt de 2018-modellen; dus zónder jbl. Bij de freecom is er bovendien sprake van verschuiving: de huidige freecom 1 plus moet je vergelijken met de vroegere freecom2 (dus rider-dui geschikt). Let ook op zijn opmerking rond de 7e minuuut omtrent MESH – is iets voor te zeggen….
snelheid koppeling
automatisch volume
formaat
Waterdichtheid
pairing met telefoon
windruis