Welke GPS op de motor: Garmin of TomTom?

Zo’n beetje de meestgestelde vraag aan MrGPS:
Ik overweeg aanschaf van een GPS op de motor, maar welke moet ik nu kiezen? De Garmin Zumo of de TomTom Rider?

En als je die vraag stelt op een forum of op Facebook leidt dat vaak tot een pagina’s lange discussie waarin beide merken te vuur en te zwaard verdedigd worden. Het goede nieuws: dat betekent vooral dat beide merken veel tevreden gebruikers kennen en dat je eigenlijk geen verkeerde keuze kunt maken.

Maar daar heb je natuurlijk nog niets aan. De beste keuze hangt af van verschillende factoren, en de weging daarvan zal van persoon tot persoon verschillen.

Om daarbij te helpen heb ik onderstaand tooltje gemakt. In eerste instantie zie je allemaal nullen. Klik erop en geef aan welke waarde je aan dat aspect hecht (nul is onbelangrijk, tien is heel belangrijk). In de grafiek eronder zie je vanzelf tot welk toestel dat leidt.

Die score wordt bepaald op ‘rapportcijfers’ die ik zelf heb ingevoerd en die ik hieronder uitgebreid nader zal toelichten.

TIP: derde optie is wellicht gebruik van de smartphone op de motor. Klik daarvoor HIER.

TIP: ben je op zoek naar een geschikte bluetooth headset klik dan HIER.

De MrGPS Kieswijzer

De uitkomst hierboven is per definitie ‘arbitrair’ en mede gebaseerd op het MrGPS oordeel van de prestatie op de verschillende aspecten. Als je overweg kunt met Excel kun je de calculatie ook downloaden en de ‘rapportcijfers’ zelf aanpassen.

Onder de review video’s lees je een uitgebreide toelichting op de verschillende criteria, maar eerst:


ADVIES IN HET KORT

In algemene zin zal de keuze meestal gaan tussen danwel een Garmin Zumo, danwel een TomTom Rider

  • De Garmin Zumo is  veelzijdiger, maar daarmee ook complexer. De TomTom is intuïtiever in het gebruik, maar kent minder mogelijkheden.
  • Hetzelfde geldt voor de ‘eigen’ routeplanningssoftware: Garmin Basecamp is voor de één perfect, voor de ander een drama. Met tomtom Mydrive maak je in een handomdraai een leuke route, maar kun je bijvoorbeeld niet meerdere routes tegelijk in beeld houden.
  • Persoonlijk: Zelf was ik jarenlang 100% Garmin-man. Met de komst van de Rider400 (inmiddels opgevolgd door de Rider550) maakte TomTom een grote inhaalslag, terwijl Garmin vrijwel stil bleef staan. Mijn advies ging vanaf toen meestal uit naar de Rider. Met de komst van de Zumo XT ligt mijn persoonlijke voorkeur weer bij de Garmin. Vooral het sublieme scherm speelt daar een belangrijke rol in.
  • In de praktijk zien we momenteel een 50-50 verhouding in de markt: welke toestel het meest geschikt is voor je hangt af van het type gebruiker dat je bent, gebruiksfrequentie en specifieke eisen.
    Beschouw je bijvoorbeeld een computer als ‘noodzakelijk kwaad’ waarmee je zo weinig mogelijk mee wilt werken, dan zal een Rider een betere keuze voor je zijn.
    Zie je juist wel uitdaging in het uitvogelen van routepramma’s en apparaten dan kom je eerder bij een Zumo.
    Let wel: het gaat hier niet zozeer om de computer, maar om het ‘type mens’.

Video-review

Van alle toestellen heb ik een uitgebreide video-review. Je gaat een toestel kopen waar je jaren mee gaat doe: neem even de tijd om je er in te verdiepen!

TomTom Rider 550:

Garmin Zumo 396:

Garmin Zumo XT:




UITGEBREIDE BESPREKING van de verschillende criteria

afleesbaarheid zonlicht

Op dit aspect staat de Zumo XT overtuigend op de eerste plek. Wil overigens niet zeggen dat de Zumo 396 en Rider 550 slecht afleesbaar zijn, maar de XT is met z’n 1000 nits sterke scherm echt het best. Bovendien is het scherm 5,5 inch groot (versus 4,3 inch); terwijl de kast amper groter is. En ook is de resolutie hoger.
Voor wie werkt met een oudere Garmin zoals de 550/660 maar zeker ook 590/595: al na je eerste 10 meter met de XT zal er een héle grote tevreden grijns op je gezicht verschijnen!

Bedieningsgemak met vingers/zomerhandschoenen.

In algemeen zin: bij een touch-screen zijn er twee technieken:

  • resistief = gevoelig voor druk
  • capacitief = gevoelig voor geleiding

Alle ‘oudere’ gps-en werken met een resistief scherm (en dat geldt ook voor de zumo 396); moderne smartphones; maar ook de TT Rider en Zumo XT, werken met een capacitief scherm. Dat maakt de bediening sneller en makkelijker. Bijvoorbeeld is het hiermee mogelijk om te ‘pinchen’ (= in/uitzoomen door de vingers uit elkaar cq naar elkaar toe te bewegen).

Nadeel van capacitief is dat, als je bedient met je winterhandschoen, de geleiding op het topje van de vinger soms te gering kan zijn, waardoor het scherm niet reageert op de aanraking (TIP: geef even een lik over je vingerpunt!).

TomTom heeft daartoe verschillende gevoeligheids-niveau’s; de XT kent één niveau dat eigenlijk in alle omstandigheden voldoet. Hooguit kan het voorkomen dat het scherm, door die hoge gevoeligheid, soms ook kan reageren op een regendruppel. Advies: zet het scherm wat meer verticaal, dat lost het op.

Persoonlijk vind ik de voordelen van capacitief absoluut opwegen tegen dit nadeel, temeer omdat je 95% van de bediening zonder handschoenen zult doen.

Bedieningsgemak software

De routesoftware was de afgelopen jaren altijd de reden dat Garmin hoger scoorde dan TomTom. Maar dat is veranderd. Ik waardeer de ‘eigen’ software van Garmin hier op een zes en de TomTom op een acht. Dat heeft verschillende redenen. Maar er is ook een belangrijke ‘maar’ (zie verderop).

Het programma Basecamp is an sich een uitstekend programma. Als je eenmaal weet hoe het werkt en bovendien ook weet waar je allemaal op moet letten is er prima mee te werken. Maar er kan, zeker bij de beginnende gebruiker, ook ontzettend veel mis gaan. Zo zet je in Basecamp vrij makkelijk viapunten naast de weg (wat grote gevolgen kan hebben onderweg) en zijn er wat min of meer ‘verborgen’ instellingen die het foutloos overzetten van een route bemoeilijken. De Zumo staat er om bekend dat de meeste gebruikers er pas na verloop van tijd echt ‘vrienden’ mee worden, voorafgegaan door een periode met een hoop gemopper.

Bij de TomTom is dat anders. Met de Mydrive software van TomTom is het even snel ontwerpen van een mooie route een peuleschil. Dat komt doordat met de instelling ‘spannende route’ automatisch al de leuke wegen gekozen worden. Je hebt daardoor maar heel weinig viapunten nodig, extra punten plaats je vooral om een route te verlengen of om een stad heen te leiden.

MAAR

Als gezegd: er is een belangrijke ‘maar’. Zeker als je werkt met de track als routebasis hoef je helemaal niet meer te werken met de ‘merk-eigen’ routesoftware. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld MyRouteApp.com , RouteYou.com, Tyre of Kurviger.de. De eerste twee bestaan in zowel een gratis als betaalde versie; kurviger en Tyre zijn geheel gratis. Overweeg aanschaf van de MrGPS videocursus ‘toeren met je TomTom’ danwel ‘toeren met je Garmin Zumo’; daarin komen die routeplanners uitgebreid aan bod. (bij gelijktijdige aanschaf met je toestel krijg je 50% korting op de cursus!)

bedieningsgemak toestel

Net als bij de software: ook qua bedieningsgemak van het toestel scoort de Zumo 396 een zes, de Rider een acht. De Rider is gewoon intuïtiever. De Zumo heeft meer mogelijkheden (bijvoorbeeld: aanpassen datavelden, kompaspagina, routedata weergeven, hoogteinfo) maar dat zijn zaken die in de praktijk maar door een klein deel van de gebruikers ingezet worden (en voor de rest juist verwarrend zijn).

Vind je die veelzijdigheid juist wél belangrijk: geef dan een hoge score op het aspect ‘veelzijdigheid’.

De Zumo XT scoort op gelijk niveau als de Rider. Hij is weliswaar vergelijkbaar complex als de 396 maar het gaat allemaal veel soepeler. Dat heeft ondermeer te maken met de snellere processor. Niet alleen reageert het toestel sneller, ook gaat het importeren van een track-gebaseerde route bijvoorbeeld pakweg tienmaal sneller. En dat scheelt enorm.

voorspelbaarheid gedrag onderweg

Dat is juist het punt waarop TomTom met de komst van de Rider 400 (alsook de opvolgers een enorme inhaalslag maakte. Maaarrr: met de komst van de XT staat Garmin weer minimaal op hetzelfde niveau als de Rider. Dat is DE reden dat ik de XT adviseer boven de 396.

Punt is: zeker bij ‘routeplannen 2.0’ (= track als routebasis) moest je bij de oudere Garmins (maar ook bij de 396) een hoop zaken onthouden. Je MOEST het automatisch herberekenen uitschakelen, anders ga je bij afwijken linea-recta naar het eindpunt. Ook moest je zorgen dat je eerst OP de route stond alvorens de route te activeren. Bij de Rider 550 én Zumo XT is dat niet nodig. Je kunt kiezen of je naar beginpunt of dichtstbijzijnde punt gebracht wilt worden en bij onderweg afwijken gebeurt dat laatste vanzelf.

Echter: het is en blijft een wiskundige benadering van de werkelijkheid. Zowel bij Garmin als TomTom is dat ‘terugkeerpunt’ niet altijd logisch. Je zult soms echt even je GPS moeten negeren en gezond verstand gebruiken, anders blijf je alsmaar hetzelfde rondje rijden.

Ik persoonlijk vind het daarom nog steeds het prettigst om dat automatisch herberekenen uit te schakelen. Danwel om op z’n minst een lijntje in beeld te hebben dat precies laat zien hoe de oorspronkelijke route liep. Beiden zijn met de Rider NIET mogelijk.

De combinatie van zaken levert dat de 396 op dit aspect het laagst scoort, de Rider het beter doet, maar de XT met de winst aan de haal gaat.

gemak halverwege activeren van een route

En ook hier zie je het verschil in generatie: een onvoldoende (vijf) voor de Zumo 396 een 9 voor Rider 550 én Zumo XT.

Er is niets dat bij de oude Garmins tot meer problemen leidt als het halverwege heractiveren van een route. Garmin presenteert je een set keuzes waar je, met het type routes dat we in Europa rijden, amper iets kunt. Het is telkens een soort van gok. Heb je bovendien harde viapunten gebruikt dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Activeer je een route op basis van een track dan MOET je zorgen dat je eerst OP de route bent. Anders zal het toestel een route rechtstreeks naar het eindpunt berekenen en blijft er van de oorspronkelijk route volstrekt niets over.

Met de Zumo XT zijn beide aspecten opgelost: uit de lijst van punten kun je nu ook kiezen voor het dichtstbijzijnde punt; het activeren van een track mag nu ook terwijl je NIET op de track zit.

Bij de TomTom is dat net zo: als je een track activeert brengt het toestel je gewoon naar het dichtstbijzijnde punt van de route en pakt daar de draad op. Wil je juist eerst naar het startpunt gebracht worden? Dan tik je even op de route en kies je het startpunt. Een kind kan de was doen.

Wel even opletten als je met een ITN route rijdt (iets dat we steeds minder tegenkomen): in dat geval is het andersom: hij brengt je naar het startpunt. Wil je dat niet dan moet je even één van de viapunten aantikken en aangeven dat je daar wilt starten.

Waarom geen 10? Voor zowel de Rider550 als Zumo XT geldt ook hier: het gaat niet altijd goed. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er een lus in de route zit die bij her-activeren overgeslagen wordt. Je moet nog steeds opletten of de uitkomst overeenkomt met wat je wilt, en soms even eerst een paar kilometer in de goede richting rijden alvorens je de route opnieuw activeert.

offroad routes laden

Op dit aspect gaat de hoofdprijs naar de Zumo die een negen (396) of 10 (XT) scoort; terwijl bij de Rider een keiharde NUL op het scorebord staat.

Bij de Rider is het namelijk een MUST dat de route over de weg loopt; en dat het bovendien wegen zijn die de Rider kent en die ook daadwerkelijk toegankelijk zijn. Ga je van het padje dan is de Rider totaal van het padje.

De Zumo daarentegen kan overweg met hybride routes. Maw: gemengd on en offroad. En dat biedt niet alleen voordelen voor als je door de woestijn gaat raggen met je KTM, ook voor wegroutes biedt het als voordeel dat je, of de kaart het nu toelaat of niet, de route bijna altijd kunt ‘dwingen’ over de weg die jij wilt.

Dat de XT nóg hoger soort is omdat de XT ook een topo-kaart kent, met veel meer detail. Soms wel handig om te kunnen zien of je een bergriviertje tegemoet rijdt. Je kunt zelfs luchtfoto’s activeren! Mooi voorbeeld van de veelzijdigheid van de XT.

Je zult ook merken: zodra je dit aspect in de tabel hierboven qua belang een vijf of hoger geeft verdwijnt de Rider geheel uit de lijst.

Verkeersinformatie

Alle drie de toestellen kunnen live verkeersinformatie binnenhalen. Daartoe moet je GPS via je smartphone verbinding hebben met internet. Detail en actualiteit van de verkeersinfo is echter bij de TomTom beduidend beter dan bij de Garmin. Dat komt doordat Garmin als belangrijkste bron het ‘beroepsvervoer’ gebruikt (vrachtwagens en taxi’s). Ik heb eens meegemaakt dat de Zumo een file meldde op een vrijwel verlaten snelweg in België. Oorzaak: er stond een vrachtwagenchauffeur een broodje bal te eten bij het tankstation en dat werd als file gezien. En dan is het knap vervelend als je om die reden ineens een omweg van tientallen kilometers maakt.

TomTom kijkt naar verplaatsing van mobiele telefoons. En dat levert zodanig gedetailleerde informatie dat je er regelmatig versteld van staat. Niet alleen op de snelweg, ook in de stad.

TIP: ook al heb je vast ingebouwde navigatie in de auto: als dat een wat ouder systeem is met TMC neem dan zeker je Rider ook in de spits of op vakantie in de auto mee. Gaat je veel tijd besparen.

Muziek afspelen via gps

En daar gaan de punten toch weer naar de Zumo. In de Zumo kun je je muziek namelijk bedienen via het scherm; bij de Rider 550 kan het alleen via spraakcommando’s (Google Now/SIRI). Dat laatste werkt minder stabiel en betrouwbaar dan bij de Zumo. Bovendien moet je zorgen dat je bij de Rider een headset hebt met twee volwaardige bluetooth-kanalen anders wordt het sowieso lastig. Oudere headsets hebben meestal maar één kanaal. Hoeft daarmee trouwens niet per se een dure headset te zijn: bijvoorbeeld een Scala Freecom1 kent al twee kanalen.

Bij de beide Zumo’s kun je zowel mp3-bestanden in je toestel zetten als via het scherm je spotify bedienen. Althans: je playlist activeer je op je telefoon; het skippen of pauzeren kan via het scherm van de Zumo.

Automatisch in het toestel een mooie route berekenen.

Lastig aspect. Want het hangt mede af van wat voor type rijder je bent, maar ook van wáár je rijdt: een ‘N-weg’ zal in Nederland veelal dodelijk saai en druk zijn. Op Sardinië echter vaak prachtig en verlaten.

Omgekeerde:  zoek je in Nederland naar de boerenweggetjes dan zal de ‘spannende route’ in de Rider het prima doen. Dezelfde instelling gebruiken in Spanje levert geitenpaadjes waar je met je Harley of RT echt niet wilt komen!

Tegelijk ook: geen van beiden is in staat om automatisch bebouwde kom te vermijden. Dwars door de stad in combinatie met ‘spannende route’ levert bovendien risico op woonwijken met verkeersdrempels en wegspringende kinderen. Ook niet optimaal. Bij de Rider is dat effect sterker dan bij de zumo’s; zelfde geldt voor ongewenste onverharde wegen.

Wat je wilt: Geen gedoe met de computer, routes downloaden etc etc. Maar gewoon even een paar tikken op het scherm en laat je verrassen. Dat gaat prima met zowel de Rider550 als de Zumo XT. Die Rider levert iets meer het bovengenoemde risico, de XT zal je in een route meer (ca 20%) N-weg bieden. Kwestie van smaak.
De Zumo 396 echter toont helaas toch weer z’n generatie: die kijkt, net als bijv de 590/595 niet lager dan N-wegen en levert in Nederland alleen dodelijk saaie ritten.

Mooie ritten krijg je bij de Zumo 396 alleen als je ook de OnRoute motorkaart aanschaft. Ik was daar zelf ooit de geestelijk vader van. dus ken ‘m goed. Maar dat kost je wel even zo’n 100 euro extra en dan moet je ook nog eens betalen voor updates van de motorkaart. Bovendien moet je bij wisselen van de kaarten het toestel telkens compleet opnieuw opstarten anders loop je onherroepelijk tegen grote softwarematige problemen aan.

Temeer omdat TomTom laat zien hoe het ook kan is dat eigenlijk niet meer van deze tijd.

Veel handiger is dan om, zelfs onderweg op je telefoon, even gratis via kurviger.de een spannende route te plannen. Die pakt vanzelf de kleinste wegen en vermijd ook bebouwde kom, zónder onnodige omwegen. Met een beetje routine in een halve minuut gepiept. En vervolgens zet je die route eenvoudig, zonder snoertje, via de Garmin app op je smartphone, over naar je Zumo. Het is een ietsje meer werk aar persoonlijk vind ik dat het beste resultaat bieden…

Veelzijdigheid en instelbaarheid

Hier scoort de Rider een mager zesje, terwijl de zumo 396 een acht krijgt en de XT zelfs een negen. En dat is misschien ook nog wel het meest elementaire verschil tussen de apparaten. De TomTom is meer ‘what you see is what you get’, wat het toestel ook makkelijker maakt in het gebruik. Garmin kiest er echter voor de gebruiker meer mogelijkheden te bieden, wat het apparaat ook complexer maakt.

Denk daarbij aan zaken als instelbare datavelden, tripcomputer of kompaspijl.  En bovendien het feit dat het toestel ook TOPO-kaarten en satellietbeelden heeft (XT) en je met de Zumo ook bijvoorbeeld de gratis OSM kaarten te kunnen laden. Handig als je naar verweggistan gaat (de OSM kaarten zijn dan vaak gedetailleerder dan de commerciële kaarten) maar zelfs ook als je de Zumo ook op de fiets wilt gebruiken (korte ritten, vanwege acculevensduur) – je kunt dan immers zelfs de zgn openfietsmap gebruiken die automatisch een mooie fietsroute berekent.

Hoe belangrijk dat is is ook afhankelijk van het type gebruiker dat je bent. Ben je wat minder ‘van de techniek’ en meer van ‘het apparaat moet gewoon doen wat het doen moet’ kies hier dan voor een lage waarde: je hebt niets aan opties die je toch nooit gebruikt. Ben je echter wél van het puzzelen en uitvogelen, dan zul je hier wat hoger scoren.

Overigens: de reden dat de XT geen 10 scoort is dat garmin heeft besloten geen TPMS sensoren en VIRB action cam meer te integreren in het toestel. Reden is dat ze zijn gestopt met productie daarvan. En da’s qua veelzijdigheid dan toch wel weer jammer.

Fysieke kwaliteit

Voor alle toestellen geldt dat ze fysiek prima in orde zijn. Allen zijn ipx7 waterdicht (wat betekent dat ze zijn getest een half uur lang een meter onder water) en voorzien van prima bevestigingsmateriaal op de motor (zowel Garmin als TomTom werken met dezelfde RAM bevestiging).

Ze scoren dan ook allemaal een acht op dit punt. Reden dat het geen 10 is is dat ze geen van allen 100% probleemloos zijn. En dat betreft vooral de motorsteun waarbij soms sprake kan zijn van wegvallen van de voeding. Als dat binnen twee jaar gebeurt is dat uiteraard een garantiekwestie, maar het blijft vervelend als je de voedingskabel opnieuw moet leggen.
TIP: alle toestellen gaan minimaal vier uur mee op de interne accu. Mocht je tijdens je vakantie ooit te maken hebben met wegvallende voeding dan kun je ook tijdens de lunch je toestel opladen met een telefoonlader of powerpack (minimaal 1A) en zo toch de hele dag toeren. Je kunt evt ook gebruik maken van de mini/micro USB ingang voor de voeding maar dat raad ik echt alleen aan als het niet anders kan (daarvoor is die connector, net als bij een telefoon, eigenlijk te gevoelig).

Gemak routes laden

Doordat we steeds vaker werken met ‘de MrGPS Methode’ (ofwel: met de track als routebasis) kun je met de Zumo en Rider gebruik maken van alle mogelijke routeprogramma’s. Kwestie van zorgen dat je een gpx bestand hebt met daarin de track van die route.

Maar hoe krijg je die dan in je toestel?

Grofweg drie mogelijkheden:

  • door je toestel met een USB kabel te koppelen aan je computer – dat kan bij allemaal
  • door een route te laden vanuit een website. Dat is bij de TomTom het makkelijkst, vooral in combinatie met Mydrive, MRA of Tyre. Kwestie van in mydrive de synchronisatie aanzetten en even later staat de route in je toestel. Bij de 396 is dit niet mogelijk, bij de XT via explore.garmin.com wél, maar een beetje onhandig.
  • Door je route vanuit de telefoon over te zetten naar je toestel. Kwestie van een gpx-bestand ontvangen via mail, whatsapp of directe download vanuit een routeplanner als MRA of Kurviger en via de Garmin app overzetten naar je toestel. Tip: zet je gpx bestanden in een clouddienst als Onedrive en je hebt altijd al je route bij je! Deze werkwijze heeft mijn voorkeur maar is alleen mogelijk bij de zumo396 en de Zumo XT. (dus helaas niet met de rider en ook niet met oudere zumo’s).

Gemak updaten firmware en kaarten

Met oudere generaties GPS-toestellen leverde dit veel problemen op. Echter: met zowel de Rider550 als de 396 en XT kan dit tegenwoordig ‘gewoon’ via wifi. Let wel: gaat het om een kaartupdate en is je wifi niet helemaal stabiel dan kan het verstandig zijn je toestel tóch aan de pc te koppelen.
In de praktijk gaat dit tegenwoordig allemaal erg soepel. Hooguit zijn de servers van TomTom wat vaker slecht bereikbaar dan die van garmin, vandaar een iets hogere score voor garmin.
Laat overlet: de wet van murphy is altijd aanwezig… Daarom NOOIT de avond voor je vakantie de kaarten updaten! Liever kaarten van een paar maanden oud (who cares) dan helemaal geen kaarten en je vakantie starten met stress.


Concluderend

Als gezegd: bovenstaande inventarisatie is niet uitputtend. Er is nog veel meer te vertellen in het vergelijk. Maar veel van die aspecten zul je pas herkennen/begrijpen als je er eerst ervaring mee hebt.

Vandaar ook dat uiteindelijk de keuze vooral terugkomt op de vraag of je gaat voor eenvoud danwel maximale mogelijkheden en super scherm. In het eerste geval ga je voor de TomTom, in het laatste geval voor Garmin.

Toch nog één tip als laatste:

Kijk NIET primair naar de prijs. Je gaat minimaal vijf jaar met dat apparaat doen, 100 euro meer of minder is dan niet zo belangrijk. Belangrijk is vooral dat je niet na een paar maanden zegt ‘had ik toch maar’…

Enfin, bovenstaande grafiek zou tot een betrouwbaar advies moeten leiden. Heb je toch nog vragen: neem gerust contact met me op! (hans@mrgps.nl – 06-11649313)


Welke Type

Daarnaast heb je natuurlijk nog de afweging welke type je moet kiezen:

  • Bij de Garmin de Zumo 396 of XT
  • Bij de TomTom de Rider 500 of 550 en daarbinnen dan nog de Plus versie of de Premium.

Die keuze is meer feitelijk en daarmee minder lastig:

Garmin

  • De Zumo 396 en XT zijn beiden met kaartdekking Europa en inclusief autosteun
  • In alle gevallen is sprake van lifetime kaartupdates

Het meestgekozen model bij Garmin is de Zumo XT

TomTom

  • De Rider 500 mag je meteen vergeten: Die is hetzelfde als de 550, maar dan met Europese kaartdekking ipv wereldkaartdekking. Hij kost echter exact hetzelfde. De Rider500 is bedoeld voor de ‘niet gespecialiseerde verkopers’ zoals Bol.com en mediamarkt.
  • Ook de Rider 52 kun je beter overslaan. Niet alleen heeft die alleen West Europa; bovendien zit er geen lifetime verkeersinfo bij; kost je 20 a 30 euro per jaar, wat de 52 alsnog duurder maakt. Niet doen.
  • De Rider 550 is, terecht, de meest voorkomende keuze, met wereldkaartdekking en lifetime updates.

Bij de Rider 550 zit standaard alles voor montage op de motor, daarnaast kun je nog kiezen voor

  • De Rider 550 PLUS versie (autosteun + opbergtas)
  • De Rider 550 Premium versie (als de Plus, maar dan bovendien de mogelijkheid om de motorsteun afsluitbaar te maken)

Het meestgekozen model bij TomTom is de Rider 550 Plus.


CURSUS

Zowel voor de Garmin Zumo als voor de TomTom Rider is er een meer dan vier uur durende online videocursus beschikbaar.

Zo’n cursus gaat deels over het toestel, maar vooral over de route-software. Je zult merken: na het volgen van de cursus heb je tweemaal zoveel plezier van je toestel. Daarmee een uitstekende investering. Zeker als je weet dat je, als je je toestel bij MrGPS koopt, je 50% korting krijgt. De cursus kost dan geen €29,90 maar slechts €14,95.

Die aanbieding komt vanzelf in beeld nadat je eerst je toestel in het winkelmandje hebt gedaan.

Zie ook:

29 reacties

  1. Johannes Rinzema schreef:

    Denk dat wat je ook koopt,Een toestel leert kennen uitleg genoeg over te vinden dan maakt het niet zo veel uit Garmin of Tom Tom.Bedenk wel overweeg wel een nieuwere type toestel aan te schaffen vanwege de steeds nieuwere updates denk dat een oude toestel later problemen daarmee krijgt.Voorbeeld computers oudere kunnen vanwege oudere software het ook niet meer aan.reden programma’s worden steeds beter.
    Heb zelf een Garmin 590 LM en ken het toestel,verder top navigatie ben er heel tevreden over.

    • MrGPS schreef:

      Mee eens: links of rechtsom: het is verstandig je goed te verdiepen in toestel en software, Enerzijds om problemen te voorkomen, anderzijds om er het maximale uit te halen. Niet iedereen heeft daar op voorhand zin in maar ik raad toch echt aan even over die drempel heen te stappen. De kans dat je het vervolgens erg leuk gaat vinden is niet ondenkbeeldig. En dan zul je met beiden prima vrienden kunnen worden.

      • Joost schreef:

        Kun je met de TomTom rider 550 ook je muziek (spotify) van je telefoon bedienen?

        • MrGPS schreef:

          ja en nee. Mits je headset twee daadwerkelijk gescheiden BT kanalen heeft kun je werken met google now/siri en zo met spraakcommando’s je spotify bedienen.

          • Joost R schreef:

            Ik heb de Freecom 4+. Dat zou dus moeten kunnen. Maar de spraakbesturing is wel rijwind onderhevig. Samenvattend van de rider 550 niet de spotify bedienen zoals de XT?

          • MrGPS schreef:

            Mijn ervaring is dat dat wel prima werkt, ondanks rijwind. Maar inderdaad: op de XT kun je pauzeren en naar volgend nummer springen via het scherm; dat kan bij de 550 niet.

  2. Eric schreef:

    Ik mis in de keuze voor een specifiek type de tt 410. Deze wordt momenteel voordeliger aangeboden. Hoe past deze in de vergelijking?

  3. Frank schreef:

    Volgens mij is het bijna onmogelijk om op een Zumo als voorkeurs toestel uit te komen, tenzij je graag off-road routes wil rijden én per sé onderweg muziek via de GPS wil beluisteren…….
    Dat had je dan zo beter kunnen opschrijven in plaats van dit tooltje maken….

    P.S. In Google Chrome werkt het tooltje niet…..

    • MrGPS schreef:

      Hmm.. Bij mij in chrome onder windows 10 werkt het prima, evenals in edge en Firefox.. Heb daar even geen verklaring voor.

      Qua uitkomst: ben ik met je eens. Toch is het echt niet zo dat sprake is van een vooropgezette uitkomst oid. En er zijn ook wel situaties dat de Zumo hoger scoort (bijv hoge waarde voor winterhandschoenen). Maar ik zal hier nog eens naar kijken. Bijvoorbeeld door het, toch toevoegen van de variabele ‘veelzijdigheid/instelbaarheid’. ik noem dat in de tekst wel, maar denk dat het voor de tabel misschien toch ook wel relevant is.

  4. Edwin Ruiter schreef:

    Wat ik een beetje mis zijn zaken als onderweg de route willen aanpassen en wat punten willen toevoegen, of zoals ik helaas al eens nodig gehad heb, de track achteraf terughalen naar de PC.
    De TT 450 is echt een mooi apparaat, maar routes maken in pakket 1 en daarna pakket 2 nodig hebben om te wijzigen en dan nog hoger scoren vind ik wel apart.
    gebruik zelf al enige tijd een Zumo 350 en kom via de 550 van een 2720. Het vervelende van een TomTom vind ik dat als ik een route heb in gdb of gpx die altijd anders wordt dan in Basecamp omdat de kaarten die tire gebruikt nu eenmaal anders zijn dan die in een TT. Dat garmin een inhaalslag te doen heeft met met name Basecamp zal ik ook niet ontkennen, maar TT moet iets met software en kaarten voor de software.

    • MrGPS schreef:

      De software van TT, Tyre is inderdaad eenvoudig. Dat levert als voordeel dat het erg makkelijk te gebruiken is (voor veel mensen heel plezier). Maar als nadeel dat je beperkingen hebt. Het voordeel van de keuze voor track als uitwisselingsformat is echter dat je met bijna alle routeplanners kunt werken. Het is dus niet zo ‘dat je er twee nodig hebt’. Je kiest gewoon de planner die je zelf het fijnst vindt werken. Mijn persoonlijke favoriet is MyRouteApp Gold, maar ook bijv RouteYou.com is erg geschikt.
      Nadeel van de track als routebasis in het toestel is dat je in het toestel geen via’s kunt toevoegen cq verwijderen. Daartoe zou je het, nog steeds aanwezige, itn format kunnen gebruiken.

  5. Alex Keil schreef:

    Gebruik sinds ruim 18 maanden de TT 410 Great Rider’s Edition met heel veel plezier en roem hem om zijn gebruikersgemak/vriendelijkheid. Helaas toch 1 minpuntje en wel dat de voor geïnstalleerde routes en de door mij opgenomen routes niet direct (bluetooth) in MyDrive te importeren zijn. Als je dit toch wil (ik!) dan zul je ze eerst op een memorycard moeten zetten in de TT en dan deze op de computer via de cardlezer overzetten (omslachtig). Gaarne volgende update!!

  6. Frank R. schreef:

    De Rider en een Mac computer; hoe gaan die samen? Dwz is MyDrive op een Mac te draaien? En kun je MyDrive ook proberen, zonder het toestel te moeten kope?
    Ik heb zelf sinds 6 jaar een zumo 660 en kan inmiddels aardig overweg met Basecamp. Ik maak vaak routes, vind motorkaart etc toch vaak een beperking. Muziek en tlf interesseren mij niet, dus dan zou de Rider 450 wellicht een goede opvolger voor mijn 660 kunnen zijn ??

    • MrGPS schreef:

      Zowel MyDrive als MyRouteapp zijn webbased en draaien op de Mac exact hetzelfde als op de PC. Het werkt zelfs probleemloos op de tablet. Je kunt op mydrive.tomtom.com gewoon gratis een account aanmaken en uitproberen.

  7. palsvers schreef:

    Mijn reactie,
    Voor het bedieningsgemak en prijs is de TomTom nr. 1 (heb zelf geen TT gehad, alleen maar over gehoord en gelezen). Wie echter meer uit zijn toestel wil halen is een Garmin 395 en 595 een goede keus. Ik heb mijn 3e Zumo, na een 550, 660 en al wat jaren de 590. Heb 2x batterij voor garantie gehad, dit voordat het werkelijke probleem bekend was. Over dit probleem heeft Hans ons bericht door een bericht uit Amerika. In het begin met de 590, waren de harde via-punten het probleem, maar nu al jaren zonder problemen. De track, (waar ook vandaan) gebruik ik als een kopie van de originele route. Van een route maak ik eerst een track en herbereken dan pas de route en vergelijk beide. De kaarten van TT zijn volgens mij ook beter met het huidige wegennet. Gebruik altijd via-punten maar heb herberekenen altijd uitstaan zodat ik zoveel mogelijk zelf kan bepalen/corrigeren en de route intact te houden. Garmin prijst zich uit de markt, te duur, te moeilijk, gezien ook de weinige reacties die nog op het Waypoint forum te zien zijn. Op deze site is genoeg te lezen en te kijken. Bij welk toestel gebruik je op de motor? verslaat de TOMTom rider de Garmin met het aantal stemmen(links op deze site). Hans mooi verslag.

    Paul Pals

  8. Jerry schreef:

    Wat mij niet duidelijk is dat in dit punt “Automatisch in het toestel een mooie route berekenen” Tom Tom beter scoort omdat hij leukere wegen kiest… Maar in het punt “offroad routes laden” scoort de Zumo dan beter omdat hij beter overweg kan met kleinere offroad wegen? Welk 1 is er dan beter voor kleinere bochtige wegen? Dank voor jullie antwoord

    • MrGPS schreef:

      Offroad moet je letterlijk nemen: dat zijn paden die niet op de kaart staan. Meest extreem: een ‘route’ door zandduinen. Maar denk ook aan bijv bospaden. De Zumo kan dergelijke trajecten op de kaart projecteren, waardoor je, weliswaar zonder aanwijzingen, toch het lijntje kunt volgen.
      Gaat het om bijv een gravel-pad dan zal de rider dat meestal wel kennen en kan daar dus ook over routeren; maar strikt genomen is dat dus géén offfroad.

      Omgekeerd: bij de ‘spannende route/kronkelwegen’ kijkt de Rider naar wegen met een veel lagere roadclass dan de Zumo. Die wegen staan wel gewoon op de kaart. Simpel gezegd: ga er van uit dat de Zumo je 80% over N-wegen laat rijden, de Rider 80% over B-wegen.

  9. Tony Van Laecke schreef:

    Jammer dat de 276CX niet mee in de vergelijking staat, toen het geheugen van de oude versie niet meer voldeed noodgedwongen naar de ZUMO overgestapt, maar de nieuwe versie lijkt me heel interessant. Dat word zeker mijn volgende.

  10. Bert Eding schreef:

    Jammer dat er bij het vergelijk deTPMS optie die de 390 bijvoorbeeld heeft niet genoemd word.
    Dit heeft mij al 2 keer geholpen omdat het aangeeft dat de bandenspanning te laag is.
    Jammer dat de sensoren ineens 2x zo duur zijn geworden.
    Ook jammer dat de 396 geen TPMS meer heeft.
    Dat alleen al zo voor mij een reden zijn om geen garmin meer te kopen.
    Ik zoek daarbij nog wel een alternatief voor de TPMS.

  11. schritta schreef:

    Hans,

    heb nu een nav VI in mijn motor zitten. welke van de 2 toppers TT550 of Garmin 396 benaderen het beste de scherm kwaliteit van de nav VI?

    • MrGPS schreef:

      Ik vind zelf de afleesbaarheid van de Rider net iets beter dan van de zumo 396 maar het ontloopt elkaar niet veel. Zoals je in m’n video review van de Nav VI kunt zien: dat scherm zou eigenlijk in elke motor-gps moeten zitten. Is gewoon errug goed; zowel de rider als zumo halen dat niveau helaas niet.

  12. Wim Bon schreef:

    lezen en lezen….

    al jaren meerdere Zumo s van 210,340 en de oerdegelijke 550,n tomtom viel buiten t lijstje,te weinig mogelijkheden….zeker de waypoints….
    al tijden nu toch aan t kijken voor de 550 plus,omdat wij met vakanties ook eigengemaakte routes rijden met auto en caravan…..
    zomers,en dat is dan tijdens de “grote”vakantie,wordt er af en toe n offroad rit gereden met de auto,n vette 4wd….
    dan schrik ik toch weer van de 0 die tomtom op dit vlak krijgt……ook het herberekenen is voor mij persoonlijk n minpuntje……

    dus wordt t toch weer wikken en wegen……niet eerder was n keuze zo moeilijk…..

    TomTom staat bij mij nu bovenaan,Garmin geeft heel vaak haat-liefde verhoudingen…….

    dank voor alle info Hans…..het maakt de navi wereld n stukje toegankelijker!!

    misschien tot op de beurs!!

    groeten

    Wim Bon

    • MrGPS schreef:

      Tsja Wim… De tomtom Rider zal qua route ALTIJD de relatie met de wegenkaart leggen. Dat maakt ‘m voor offroad ongeschikt, en vandaar de nul.. (overigens zie je, ook bij offroad, nog steeds je positie op de kaart; voor orientatie kan het dus wel. Maar er kunnen géén offroad tracks in geladen worden, dat kan bij de zumo wél.

      Uitschakelbaarheid van herbereken is misschien minder belangrijk dan je denkt; de TT gaat daar slimmer mee om dan de Garmin.

  13. dirk.remeysen schreef:

    Hans is de Cursus Toeren met je Garmin Zumo afgelopen na modus 5 /2

Geef een reactie