Welke GPS op de motor: Garmin of TomTom?

eind mei 2018 geheel bijgewerkt n.a.v. komst Rider 550 en Zumo396


Zo’n beetje de meestgestelde vraag aan MrGPS:
Ik overweeg aanschaf van een GPS op de motor, maar welke moet ik nu kiezen? De Garmin Zumo of de TomTom Rider?

En als je die vraag stelt op een forum of op Facebook leidt dat vaak tot een pagina’s lange discussie waarin beide merken te vuur en te zwaard verdedigd worden. Het goede nieuws: dat betekent vooral dat beide merken veel tevreden gebruikers kennen en dat je eigenlijk geen verkeerde keuze kunt maken.

Maar daar heb je natuurlijk nog niets aan. De beste keuze hangt af van verschillende factoren, en de weging daarvan zal van persoon tot persoon verschillen.

Om daarbij te helpen heb ik onderstaand tooltje gemakt. In eerste instantie zie je allemaal nullen. Klik erop en geef aan welke waarde je aan dat aspect hecht (nul is onbelangrijk, tien is heel belangrijk). In de grafiek eronder zie je vanzelf tot welk toestel dat leidt.

Die score wordt bepaald op ‘rapportcijfers’ die ik zelf heb ingevoerd en die ik hieronder uitgebreid nader zal toelichten.

De MrGPS Kieswijzer

De uitkomst hierboven is per definitie ‘arbitrair’ en mede gebaseerd op het MrGPS oordeel van de prestatie op de verschillende aspecten. Als je overweg kunt met Excel kun je de calculatie ook downloaden en de ‘rapportcijfers’ zelf aanpassen.

Onder de review video’s lees je een uitgebreide toelichting op de verschillende criteria, maar eerst:


ADVIES IN HET KORT

In algemene zin zal de keuze meestal gaan tussen de Zumo396 en de Rider550.

  • De Zumo 396 heeft meer mogelijkheden, maar is ingewikkelder. Zowel qua software als qua dagelijks gebruik. Je zult toestel en software echt eerst moeten leren kennen en vooral moeten weten ‘wat er mis kan gaan’. Heb je dat eenmaal onder de knie, en heb je ook voldoende routine om die zaken te onthouden dan is de Zumo vermoedelijk een prima keuze.
  • De Rider is veel makkelijker, maar bovendien beter in staat om, geheel zonder computer, toch meteen een mooie rit te rijden. Om die reden is, anno vandaag, voor de meeste rijders de TomTom de beste keuze.

oudere types

Met de komst van de Zumo396 en Rider 550 zou ik, bij aanschaf van een nieuw apparaat, de oudere types niet meer aanraden:

De Zumo 595 is in principe nog steeds een optie maar verhoudingsgewijs eigenlijk te duur. Voordeel van de 595 is weliswaar het grotere scherm; dat voordeel wordt echter weer teniet gedaan door de duidelijk minder goede afleesbaarheid in ‘gemiddelde omstandigheden’. De reden dat de 595 toch in bovenstaande tabel voorkomt is omdat er voor de 595 (in tegenstelling tot de 395) geen opvolger is en dit dus het enige toestel met 5 inch scherm is.

De Rider 410/450 kom je links en rechts nog wel tegen, soms zelfs 100 euro goedkoper dan de Rider550. Toch zou ik, bij nieuwe aanschaf, daar niet meer voor kiezen: belangrijkste voordeel van de 550 is dat de processor veel sneller is geworden. Omgekeerd: de 4xx is duidelijk langzamer. De kans dat je bij de 4xx al meteen na aanschaf denkt ‘had ik nou toch maar…’ is erg groot. Temeer omdat je vele jaren met zo’n apparaat gaat doen adviseer ik om die reden echt voor de 550 te gaan.


Video-review

TomTom Rider 550:

Garmin Zumo 396:


UITGEBREIDE BESPREKING van de verschillende criteria

afleesbaarheid zonlicht

Daarop scoren de Zumo 396 en Rider 550 beiden een acht. De Rider heeft als nadeel dat hij iets meer spiegelt, maar daar staat tegenover dat het contrast wat hoger is. Beiden zijn prima afleesbaar. De 595 is bij gemiddelde omstandigheden duidelijk fletser. Daar staat tegenover dat hij bij direct inschijnend zonlicht juist heel goed afleesbaar blijft. Ik persoonlijk vind dat laatste een voordeel, maar ik merk dat ‘de gemiddelde gebruiker’ daar anders over denkt. Vandaar dat de Zumo 595 hierop een zes scoort.

Bedieningsgemak met vingers/zomerhandschoenen.

Op dit aspect scoren beide Zumo’s een zeven, en de Rider een 10. Dat komt doordat beide toestellen met een andere schermtechniek werken. De Zumo kent een zogenaamd ‘resistief’ touchscreen en is drukgevoelig. De Rider werkt, net als moderne smartphones, met een capacitief scherm. Het werkt op geleiding. Het scherm zal al reageren als je met je vinger 2 millimeter boven het scherm zweeft. Door die hoge gevoeligheid zal het scherm ook met zomerhandschoenen prima reageren.

Het capacitieve scherm werkt absoluut het makkelijkst en snelst. Doordat je het scherm amper hoeft aan te raken zul je ook minder snel krassen maken (zandkorrel op handschoen). Bovendien kun je op de kaart in/uizoomen door te ‘pinchen’ (twee vingers uit elkaar of naar elkaar toe).

Nadeel is welk dat het door die hoge gevoeligheid kán voorkomen dat het scherm reageert op een regendruppel. Als je daar last van zou hebben is het een kwestie van even iets verticaler plaatsen van het toestel.

In algemene zin vind ik overigens dat bediening met handschoenen vaak onnodig belangrijk gevonden wordt. Bediening tijdens het rijden moet je eigenlijk sowieso niet willen: je hand zal wat trillen waardoor je makkelijk verkeerd tikt; en ondertussen heb je alsmaar je ogen op het scherm in plaats van op de weg. Moet je eigenlijk helemaal niet willen.

Bediening met handschoenen is vooral handig als je, voor het verkeerslicht, niet eerst je handschoenen uit hoeft te doen. In de praktijk zul je 95% van de handelingen met blote vingers doen.

Bedieningsgemak met winterhandschoenen

Met dikke winterhandschoenen scoren de Zumo’s een zes (je zult regelmatig een tweede keer drukken) en de Rider een 4 (vaak reageert het scherm helemaal niet). Je kunt de Rider wel instellen op winterhandschoenen (en daarmee extra hoge gevoeligheid) maar dan is de bediening met blote vingers weer net té gevoelig.

Het effect verschilt overigens wel van handschoen tot handschoen. Meestal zul je tikken met het puntje van je vinger. Bij een dikke handschoen zit daar vaak een centimeter aan materiaal boven de vinger en wordt zo, ondanks de hoge gevoeligheid de afstand te groot voor geleiding en dat vormt bij de Rider een probleem. Dat is heel eenvoudig op te lossen: even een lik over die vinger geven en het scherm reageert probleemloos. Met die ‘lik’ zorg je immers alsnog voor de nodige geleiding…

Je ziet ook steeds vaker motorhandschoenen als ‘geschikt voor de smartphone’; ook daarmee zul je de Rider uitstekend kunnen bedienen.

Wel is het zo dat het invoeren van een adres met dikke winterhandschoenen wat lastig kan zijn: de knoppen zijn aan de kleine kant. Beide toestellen kun je dan instellen op grotere knoppen, maar daarbij zul je geregeld wat moeten ‘zoeken’ naar waar welke letter zit; ook niet handig.

Bedieningsgemak software

De routesoftware was de afgelopen jaren altijd de reden dat Garmin hoger scoorde dan TomTom. Maar dat is veranderd. Ik waardeer de Garmin hier op een zes en de TomTom op een acht. Dat heeft verschillende redenen.

Het programma Basecamp is an sich een uitstekend programma. Als je eenmaal weet hoe het werkt en bovendien ook weet waar je allemaal op moet letten is er prima mee te werken. Maar er kan, zeker bij de beginnende gebruiker, ook ontzettend veel mis gaan. Zo zet je in Basecamp vrij makkelijk viapunten naast de weg (wat grote gevolgen kan hebben onderweg) en zijn er wat min of meer ‘verborgen’ instellingen die het foutloos overzetten van een route bemoeilijken. De Zumo staat er om bekend dat de meeste gebruikers er pas na verloop van tijd echt ‘vrienden’ mee worden, voorafgegaan door een periode met een hoop gemopper.

Bij de TomTom is dat anders. Met de Mydrive software van TomTom is het even snel ontwerpen van een mooie route een peuleschil. Dat komt doordat met de instelling ‘spannende route’ automatisch al de leuke wegen gekozen worden. Je hebt daardoor maar heel weinig viapunten nodig, extra punten plaats je vooral om een route te verlengen of om een stad heen te leiden.

Daarnaast kun je gebruikmaken van Tyre Pro (dat je bij de Rider gratis krijgt) danwel andere routetools als MyRouteApp.com (zeer aanbevolen), RouteYou.com of Kurviger.de.

bedieningsgemak toestel

Net als bij de software: ook qua bedieningsgemak van het toestel scoort de Garmin een zes, de Rider een acht. De Rider is gewoon intuïtiever. De Zumo heeft meer mogelijkheden (bijvoorbeeld: aanpassen datavelden, kompaspagina, routedata weergeven, hoogteinfo) maar dat zijn zaken die in de praktijk maar door een klein deel van de gebruikers ingezet worden (en voor de rest juist verwarrend zijn).

Vind je die veelzijdigheid juist wél belangrijk: geef dan een hoge score op het aspect ‘veelzijdigheid’.

voorspelbaarheid gedrag onderweg

En ook hier gaan er acht punten naar de Rider. Scoort de Garmin zelfs een onvoldoende: een vijf. En ook dat heeft vele redenen waarvan het te ver voert ze hier in detail uit te werken. Maar laat ik een voorbeeld noemen. Ik hoor nog al eens dat iemand zegt ‘een nadeel van de Rider is dat je het automatisch herberekenen niet kunt uitschakelen’. Dat is correct, maar het is de vraag of het een nadeel is. De reden dat de meeste ervaren garmin rijder het uitschakelen komt doordat de Zumo bij dat herberekenen nogal eens heel ongewenste keuzes maakt, waarbij de routepunten leidend zijn. Zeker sinds de introductie van de ‘derde generatie’ Garmin (sinds de Zumo350) en de ‘harde en softe viapunten’ is dit veelvuldig oorzaak van frustratie onderweg. Ook hier: de ervaren gebruiker die inzicht heeft in wat er precies gebeurt kan hier best mee uit de voeten. Maar je moet leren ermee om te gaan.

Als je rijdt op basis van een track dan MOET je dat herberekenen uitschakelen anders wordt het onderweg helemaal een drama.

De Rider daarentegen kent eenvoud. Wijk je onderweg af van de route dan kijkt hij naar de routevorm en brengt je vrijwel altijd vanzelf terug naar een logische plek op de route. Ook bij de track. Uitschakelen van dat herberekenen hoeft dus helemaal niet. Hooguit zou graag zien dat TomTom nog het onderscheid laat zien tussen de ‘route naar de route’ en wanneer je weer terug bent op de oorspronkelijke route.

gemak halverwege activeren van een route

En ook hier: een onvoldoende (vijf) voor de Garmin en juist een tien voor de TomTom.

Er is niets dat bij de Garmin tot meer problemen leidt als het halverwege heractiveren van een route. Garmin presenteert je een set keuzes waar je, met het type routes dat we in Europa rijden, amper iets kunt. Het is telkens een soort van gok. Heb je bovendien harde viapunten gebruikt dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Activeer je een route op basis van een track dan MOET je zorgen dat je eerst OP de route bent. Anders zal het toestel een route rechtstreeks naar het eindpunt berekenen en blijft er van de oorspronkelijk route volstrekt niets over.

Bij de TomTom is dat anders: als je een track activeert brengt het toestel je gewoon naar het dichtstbijzijnde punt van de route en pakt daar de draad op. Wil je juist eerst naar het startpunt gebracht worden? Dan tik je even op de route en kies je het startpunt. Een kind kan de was doen.

Wel even opletten als je met een ITN route rijdt (iets dat we steeds minder tegenkomen): in dat geval is het andersom: hij brengt je naar het startpunt. Wil je dat niet dan moet je even één van de viapunten aantikken en aangeven dat je daar wilt starten.

offroad routes laden

Klinkt het hierboven misschien alsof MrGPS aandelen TomTom heeft (wat dus écht niet zo is!): op dit aspect gaat de hoofdprijs naar de Zumo die een negen scoort; terwijl bij de Rider een keiharde NUL op het scorebord staat.

Bij de Rider is het namelijk een MUST dat de route over de weg loopt; en dat het bovendien wegen zijn die de Rider kent en die ook daadwerkelijk toegankelijk zijn. Ga je van het padje dan is de Rider totaal van het padje.

De Zumo daarentegen kan overweg met hybride routes. Maw: gemengd on en offroad. En dat biedt niet alleen voordelen voor als je door de woestijn gaat raggen met je KTM, ook voor wegroutes biedt het als voordeel dat je, of de kaart het nu toelaat of niet, de route bijna altijd kunt ‘dwingen’ over de weg die jij wilt.

Dat het geen 10 is geworden komt louter doordat het niet 100% zeker is dat de route gelijk blijft: als jouw offroad route parallel aan een nabije weg loopt zul je alsnog op de weg geplaatst worden. Maar verder is dit absoluut een pluspunt voor de Zumo.

Je zult ook merken: zodra je dit aspect in de tabel hierboven qua belang een vijf of hoger geeft verdwijnt de Rider geheel uit de lijst.

Verkeersinformatie

Alle drie de toestellen kunnen live verkeersinformatie binnenhalen. Daartoe moet je GPS via je smartphone verbinding hebben met internet. Detail en actualiteit van de verkeersinfo is echter bij de TomTom beduidend beter dan bij de Garmin. Dat komt doordat Garmin als belangrijkste bron het ‘beroepsvervoer’ gebruikt (vrachtwagens en taxi’s). Ik heb eens meegemaakt dat de Zumo een file meldde op een vrijwel verlaten snelweg in België. Oorzaak: er stond een vrachtwagenchauffeur een broodje bal te eten bij het tankstation en dat werd als file gezien. En dan is het knap vervelend als je om die reden ineens een omweg van tientallen kilomters maakt.

TomTom kijkt naar verplaatsing van mobiele telefoons. En dat levert zodanig gedetailleerde informatie dat je er regelmatig versteld van staat. Niet alleen op de snelweg, ook in de stad.

TIP: ook al heb je vast ingebouwde navigatie in de auto: als dat een wat ouder systeem is met TMC neem dan zeker je Rider ook in de spits of op vakantie in de auto mee. Gaat je veel tijd besparen.

Muziek afspelen via gps

En daar gaan de punten toch weer naar de Zumo. In de Zumo kun je je muziek namelijk bedienen via het scherm; bij de Rider 550 kan het alleen via spraakcommando’s (Google Now/SIRI). Dat laatste werkt minder stabiel en betrouwbaar dan bij de Zumo. Bovendien moet je zorgen dat je bij de Rider een headset hebt met twee volwaardige bluetooth-kanalen anders wordt het sowieso lastig. Oudere headsets hebben meestal maar één kanaal. Hoeft daarmee trouwens niet per se een dure headset te zijn: bijvoorbeeld een Scala Freecom1 kent al twee kanalen.

De Zumo 595 is qua muziekbediening over nog net iets uitgebreider dan de Zumo 396: op de 595 kun je zelfs door je spotify playlists bladeren.

Automatisch in het toestel een mooie route berekenen.

En hier valt de balans weer om richting de Rider. Op een aspect waarvan ik denk dat velen het belangrijk vinden. Geen gedoe met de computer, routes downloaden etc etc. Maar gewoon even een paar tikken op het scherm en laat je verrassen.

Zowel de Rider als Zumo kennen die mogelijkheden, maar bij de Zumo wordt er niet lager gekeken dan de N-wegen en mis je daardoor de kleine wegen. Wat het effect is hangt ook een beetje af van de omgeving. In dunbevolkte gebieden zal het met de Zumo best leuke resultaten opleveren, maar in Nederland zou ik de routes classificeren als ‘bagger’. Bij de 396 is het een ietsje beter dan bij de 595 maar nog steeds zul je 80% op wegen met een dubbele middenstreep rijden. Wil je mooi rijden dan zul je met de Zumo je routes altijd voorbereiden op de computer of downloaden van internet.

De rider daarentegen levert ook in het toestel zelf een heel prima resultaat. Zou misschien de bebouwde kom wat meer mogen vermijden maar levert meestal een route waardoor je als motorrijder met een smile van oor tot oor rondrijdt. En da’s vaak al meteen bij de allereerste rit, zo simpel werkt het. Wil je ook ‘op de bonnefooi’ verrast worden door weggetjes waar je anders nooit gereden zou hebben dan is de Rider de beste keuze.

Dat effect krijg je bij de Zumo alleen als je ook de OnRoute motorkaart aanschaft. Ik was daar zelf ooit de geestelijk vader van. dus ken ‘m goed. Maar dat kost je wel even zo’n 100 euro extra en dan moet je ook nog eens betalen voor updates van de motorkaart. Bovendien moet je bij wisselen van de kaarten het toestel telkens compleet opnieuw opstarten.

Temeer omdat TomTom laat zien hoe het ook kan is dat eigenlijk niet meer van deze tijd.

Veelzijdigheid en instelbaarheid

Hier scoort de Rider een mager zesje, terwijl de zumo 395 een acht krijgt en de 595 zelfs een negen. En dat is misschien ook nog wel het meest elementaire verschil tussen de apparaten. De TomTom is meer ‘what you see is what you get’, wat het toestel ook makkelijker maakt in het gebruik. Garmin kiest er echter voor de gebruiker meer mogelijkheden te bieden, wat het apparaat ook complexer maakt.

Denk daarbij aan zaken als instelbare datavelden, tripcomputer of kompaspijl. Maar ook aan de mogelijkheid om een (Garmin) actioncam te bedienen of bandenspanningssensors aan te kunnen sluiten (alleen 595).   En bovendien het feit dat je met de Zumo ook bijvoorbeeld de gratis OSM kaarten te kunnen laden. Handig als je naar verweggistan gaat (de OSM kaarten zijn dan vaak gedetailleerder dan de commerciële kaarten) maar zelfs ook als je de Zumo ook op de fiets wilt gebruiken (korte ritten, vanwege acculevensduur) – je kunt dan immers zelfs de openfietsmap of een topografische kaart gebruiken.

Hoe belangrijk dat is is ook afhankelijk van het type gebruiker dat je bent. Ben je wat minder ‘van de techniek’ en meer van ‘het apparaat moet gewoon doen wat het doen moet’ kies hier dan voor een lage waarde: je hebt niets aan opties die je toch nooit gebruikt. Ben je echter wél van het puzzelen en uitvogelen, dan zul je hier wat hoger scoren.

Fysieke kwaliteit

Voor alle toestellen geldt dat ze fysiek prima in orde zijn. Allen zijn ipx7 waterdicht (wat betekent dat ze zijn getest een half uur lang een meter onder water) en voorzien van prima bevestigingsmateriaal op de motor (zowel Garmin als TomTom werken met dezelfde RAM bevestiging).

Toch zijn er ook hier wat verschillen, leidend tot een 9, 8 en 8 voor resp. de Zumo  396, Zumo 595 en Rider 550.

Bij allemaal is er wel een ietwat zwak puntje:

  • Bij de 396 komt het nu en dan voor dat het toestel wat te los zit in de motorsteun. Hij zal er beslist niet uitvallen, maar het kan zijn dat het contact soms niet goed is. Ook bij de 595 komt dit voor. Als je het tegenkomt kan het plakken van een klein rubbertje ervoor zorgen dat het toestel beter gefixeerd is.
  • Bij de Zumo 595 zien we bovendien een wat storender probleem: slecht contact van de interne accu. Het effect is dat een volgeladen toestel binnen een kwartoer meldt ‘battery low’. Ook dat is (meestal) eenvoudig op te lossen (zie HIER) maar zou eigenlijk niet voor mogen komen. Bovendien is kwalijk dat Garmin doet alsof het een onbekend probleem is, terwijl ik er toch echt honderden meldingen van gezien heb.
  • Ook bij de Rider kan een fabrikagefout voorkomen, waarbij er, na een heftige regenbui toch condens aan de binnenzijde van het scherm kan ontstaan. TomTom erkent dat incidenteel het scherm niet goed gelijmd blijkt te zijn. Kom je dit tegen: maak er even een foto van en neem contact op met TomTom. Zelfs als het toestel inmiddels buiten garantie is wordt het behandeld als garantie.
    Overigens zagen we dit probleem vooral bij de Rider400; bij de Rider550 komt het nog slechts hoogstzelden voor.

Gemak routes laden

Doordat we steeds vaker werken met ‘de MrGPS Methode’ (ofwel: met de track als routebasis) kun je met de Zumo en Rider gebruik maken van alle mogelijke routeprogramma’s. Kwestie van zorgen dat je een gpx bestand hebt met daarin de track van die route.

Maar hoe krijg je die dan in je toestel?

  • Met de Zumo 595 kan dat alleen op de ‘ouderwetse manier’: door je toestel met een USB kabel te koppelen aan je PC of Mac.
  • Met de Zumo 396 kun je daarnaast ook routes draadloos laden: zorg dat je het gpx-bestand in je telefoon hebt (bijvoorbeeld via de mail) en stuur het via de Garmin Smartphone app draadloos naar je toestel.
  • Met de Rider werkt het nóg makkelijker: mits via je smartphone verbonden met internet zal hij continu de aanwezige route ‘synchroniseren’ met MyDrive. Betekent dat je in Mydrive alleen maar de ‘schakelaar’ voor het synchroniseren op ‘aan’ hoeft te zetten en de route staat vanzelf binnen seconden in je Rider.

Ergo: de Zumo 396 scoort hier hoger dan de 595; de Rider weer net wat hoger dan de Zumo396. Bovendien verwacht ik dat de mogelijkheden voor die laatste twee nog verder zullen verruimen.

Gemak updaten firmware en kaarten

Ook hier zie je dat de wereld niet stil staat: zowel de Zumo 396 als Rider 550 hebben wifi aan boord. En dat betekent dat je zelfs voor het updaten van de firmware en kaarten je toestel niet meer aan de computer hoeft aan te sluiten. Je ziet vanzelf een melding wanneer er een update beschikbaar is. Een tikje op het scherm en het updaten start vanzelf.

Bij de Zumo 595, feitelijk een wat oudere generatie, verloopt het updaten nog op de ‘oude manier’. Omdat dat nogal een problematisch verloopt scoort de 595 op dit vlak aanzienlijk lager.

Specifiek bij de Rider levert die wifi nog een extra voordeel, de synchronisatie van de routes kan immers (naast bluetooth) ook via wifi gebeuren.


Concluderend

Als gezegd: bovenstaande inventarisatie is niet uitputtend. Wat er bijvoorbeeld niet in staat is dat je bij de Zumo 595 het voordeel hebt dat je ook een bedrade headset kunt aansluiten, bij de Rider 550 en Zumo 396 moet het geluid via Bluetooth. Maar dat zullen de meesten sowieso gebruiken… en dan is het vervolgens knap irritant dat er aan de Zumo 595 zo’n enorme kabelboom zit die bijna niemand gebruikt. Wil je je GPS echter aansluiten op je vaste intercom dan zul je hier weer heel anders over denken.. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld een draaibare steun; die de Rider wel kent, maar de Zumo niet… Het is allemaal persoonlijk; ik heb geprobeerd de in de praktijk belangrijkste aspecten te benadrukken.

Bovenstaande grafiek zou tot een betrouwbaar advies moeten leiden. Heb je toch nog vragen: neem gerust contact met me op! (hans@mrgps.nl – 06-11649313)


Welke Type

Daarnaast heb je natuurlijk nog de afweging welke type je moet kiezen:

  • Bij de Garmin de Zumo 346, 396 of 595.
  • Bij de TomTom de Rider 500 of 550 en daarbinnen dan nog de Plus versie of de Premium.

Die keuze is meer feitelijk en daarmee minder lastig:

Garmin

  • De Zumo 346 is de budgetkeuze bij Garmin. Kaartdekking beperkt tot West-Europa en geleverd zonder autosteun. Wordt in de praktijk zelden gekozen
  • De Zumo 396 is met kaartdekking Europa en inclusief autosteun
  • De Zumo 595 kent wereld-kaartdekking en is eveneens incl autosteun.
  • In alle gevallen is sprake van lifetime kaartupdates

Het meestgekozen model bij Garmin is de Zumo 396 LMT-S.

TomTom

  • De Rider 500 mag je meteen vergeten: Die is hetzelfde als de 550, maar dan met Europese kaartdekking ipv wereldkaartdekking. Hij kost echter exact hetzelfde. De Rider500 is bedoeld voor de ‘niet gespecialiseerde verkopers’ zoals Bol.com en mediamarkt.
  • De Rider 550 is de meest voorkomende keuze, met wereldkaartdekking en lifetime updates.

Bij de Rider 550 zit standaard alles voor montage op de motor, daarnaast kun je nog kiezen voor

  • De Rider 550 PLUS versie (autosteun + opbergtas)
  • De Rider 550 Premium versie (als de Plus, maar dan bovendien de mogelijkheid om de motorsteun afsluitbaar te maken)

Het meestgekozen model bij TomTom is de Rider 550 Plus.


CURSUS

Zowel voor de Garmin Zumo als voor de TomTom Rider is er een meer dan vier uur durende online videocursus beschikbaar.

Zo’n cursus gaat deels over het toestel, maar vooral over de route-software. Je zult merken: na het volgen van de cursus heb je tweemaal zoveel plezier van je toestel. Daarmee een uitstekende investering. Zeker als je weet dat je, als je je toestel bij MrGPS koopt, je 50% korting krijgt. De cursus kost dan geen €29,90 maar slechts €14,95.

Die aanbieding komt vanzelf in beeld nadat je eerst je toestel in het winkelmandje hebt gedaan.

Zie ook:

 

 

17 reacties

  1. Johannes Rinzema schreef:

    Denk dat wat je ook koopt,Een toestel leert kennen uitleg genoeg over te vinden dan maakt het niet zo veel uit Garmin of Tom Tom.Bedenk wel overweeg wel een nieuwere type toestel aan te schaffen vanwege de steeds nieuwere updates denk dat een oude toestel later problemen daarmee krijgt.Voorbeeld computers oudere kunnen vanwege oudere software het ook niet meer aan.reden programma’s worden steeds beter.
    Heb zelf een Garmin 590 LM en ken het toestel,verder top navigatie ben er heel tevreden over.

    • MrGPS schreef:

      Mee eens: links of rechtsom: het is verstandig je goed te verdiepen in toestel en software, Enerzijds om problemen te voorkomen, anderzijds om er het maximale uit te halen. Niet iedereen heeft daar op voorhand zin in maar ik raad toch echt aan even over die drempel heen te stappen. De kans dat je het vervolgens erg leuk gaat vinden is niet ondenkbeeldig. En dan zul je met beiden prima vrienden kunnen worden.

  2. Eric schreef:

    Ik mis in de keuze voor een specifiek type de tt 410. Deze wordt momenteel voordeliger aangeboden. Hoe past deze in de vergelijking?

  3. Frank schreef:

    Volgens mij is het bijna onmogelijk om op een Zumo als voorkeurs toestel uit te komen, tenzij je graag off-road routes wil rijden én per sé onderweg muziek via de GPS wil beluisteren…….
    Dat had je dan zo beter kunnen opschrijven in plaats van dit tooltje maken….

    P.S. In Google Chrome werkt het tooltje niet…..

    • MrGPS schreef:

      Hmm.. Bij mij in chrome onder windows 10 werkt het prima, evenals in edge en Firefox.. Heb daar even geen verklaring voor.

      Qua uitkomst: ben ik met je eens. Toch is het echt niet zo dat sprake is van een vooropgezette uitkomst oid. En er zijn ook wel situaties dat de Zumo hoger scoort (bijv hoge waarde voor winterhandschoenen). Maar ik zal hier nog eens naar kijken. Bijvoorbeeld door het, toch toevoegen van de variabele ‘veelzijdigheid/instelbaarheid’. ik noem dat in de tekst wel, maar denk dat het voor de tabel misschien toch ook wel relevant is.

  4. Edwin Ruiter schreef:

    Wat ik een beetje mis zijn zaken als onderweg de route willen aanpassen en wat punten willen toevoegen, of zoals ik helaas al eens nodig gehad heb, de track achteraf terughalen naar de PC.
    De TT 450 is echt een mooi apparaat, maar routes maken in pakket 1 en daarna pakket 2 nodig hebben om te wijzigen en dan nog hoger scoren vind ik wel apart.
    gebruik zelf al enige tijd een Zumo 350 en kom via de 550 van een 2720. Het vervelende van een TomTom vind ik dat als ik een route heb in gdb of gpx die altijd anders wordt dan in Basecamp omdat de kaarten die tire gebruikt nu eenmaal anders zijn dan die in een TT. Dat garmin een inhaalslag te doen heeft met met name Basecamp zal ik ook niet ontkennen, maar TT moet iets met software en kaarten voor de software.

    • MrGPS schreef:

      De software van TT, Tyre is inderdaad eenvoudig. Dat levert als voordeel dat het erg makkelijk te gebruiken is (voor veel mensen heel plezier). Maar als nadeel dat je beperkingen hebt. Het voordeel van de keuze voor track als uitwisselingsformat is echter dat je met bijna alle routeplanners kunt werken. Het is dus niet zo ‘dat je er twee nodig hebt’. Je kiest gewoon de planner die je zelf het fijnst vindt werken. Mijn persoonlijke favoriet is MyRouteApp Gold, maar ook bijv RouteYou.com is erg geschikt.
      Nadeel van de track als routebasis in het toestel is dat je in het toestel geen via’s kunt toevoegen cq verwijderen. Daartoe zou je het, nog steeds aanwezige, itn format kunnen gebruiken.

  5. Alex Keil schreef:

    Gebruik sinds ruim 18 maanden de TT 410 Great Rider’s Edition met heel veel plezier en roem hem om zijn gebruikersgemak/vriendelijkheid. Helaas toch 1 minpuntje en wel dat de voor geïnstalleerde routes en de door mij opgenomen routes niet direct (bluetooth) in MyDrive te importeren zijn. Als je dit toch wil (ik!) dan zul je ze eerst op een memorycard moeten zetten in de TT en dan deze op de computer via de cardlezer overzetten (omslachtig). Gaarne volgende update!!

  6. Frank R. schreef:

    De Rider en een Mac computer; hoe gaan die samen? Dwz is MyDrive op een Mac te draaien? En kun je MyDrive ook proberen, zonder het toestel te moeten kope?
    Ik heb zelf sinds 6 jaar een zumo 660 en kan inmiddels aardig overweg met Basecamp. Ik maak vaak routes, vind motorkaart etc toch vaak een beperking. Muziek en tlf interesseren mij niet, dus dan zou de Rider 450 wellicht een goede opvolger voor mijn 660 kunnen zijn ??

    • MrGPS schreef:

      Zowel MyDrive als MyRouteapp zijn webbased en draaien op de Mac exact hetzelfde als op de PC. Het werkt zelfs probleemloos op de tablet. Je kunt op mydrive.tomtom.com gewoon gratis een account aanmaken en uitproberen.

  7. palsvers schreef:

    Mijn reactie,
    Voor het bedieningsgemak en prijs is de TomTom nr. 1 (heb zelf geen TT gehad, alleen maar over gehoord en gelezen). Wie echter meer uit zijn toestel wil halen is een Garmin 395 en 595 een goede keus. Ik heb mijn 3e Zumo, na een 550, 660 en al wat jaren de 590. Heb 2x batterij voor garantie gehad, dit voordat het werkelijke probleem bekend was. Over dit probleem heeft Hans ons bericht door een bericht uit Amerika. In het begin met de 590, waren de harde via-punten het probleem, maar nu al jaren zonder problemen. De track, (waar ook vandaan) gebruik ik als een kopie van de originele route. Van een route maak ik eerst een track en herbereken dan pas de route en vergelijk beide. De kaarten van TT zijn volgens mij ook beter met het huidige wegennet. Gebruik altijd via-punten maar heb herberekenen altijd uitstaan zodat ik zoveel mogelijk zelf kan bepalen/corrigeren en de route intact te houden. Garmin prijst zich uit de markt, te duur, te moeilijk, gezien ook de weinige reacties die nog op het Waypoint forum te zien zijn. Op deze site is genoeg te lezen en te kijken. Bij welk toestel gebruik je op de motor? verslaat de TOMTom rider de Garmin met het aantal stemmen(links op deze site). Hans mooi verslag.

    Paul Pals

  8. Jerry schreef:

    Wat mij niet duidelijk is dat in dit punt “Automatisch in het toestel een mooie route berekenen” Tom Tom beter scoort omdat hij leukere wegen kiest… Maar in het punt “offroad routes laden” scoort de Zumo dan beter omdat hij beter overweg kan met kleinere offroad wegen? Welk 1 is er dan beter voor kleinere bochtige wegen? Dank voor jullie antwoord

    • MrGPS schreef:

      Offroad moet je letterlijk nemen: dat zijn paden die niet op de kaart staan. Meest extreem: een ‘route’ door zandduinen. Maar denk ook aan bijv bospaden. De Zumo kan dergelijke trajecten op de kaart projecteren, waardoor je, weliswaar zonder aanwijzingen, toch het lijntje kunt volgen.
      Gaat het om bijv een gravel-pad dan zal de rider dat meestal wel kennen en kan daar dus ook over routeren; maar strikt genomen is dat dus géén offfroad.

      Omgekeerd: bij de ‘spannende route/kronkelwegen’ kijkt de Rider naar wegen met een veel lagere roadclass dan de Zumo. Die wegen staan wel gewoon op de kaart. Simpel gezegd: ga er van uit dat de Zumo je 80% over N-wegen laat rijden, de Rider 80% over B-wegen.

  9. Tony Van Laecke schreef:

    Jammer dat de 276CX niet mee in de vergelijking staat, toen het geheugen van de oude versie niet meer voldeed noodgedwongen naar de ZUMO overgestapt, maar de nieuwe versie lijkt me heel interessant. Dat word zeker mijn volgende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *