TomTom lanceert Rider 42, Rider 420 en Rider 450

Bij de start van het nieuwe seizoen komt TomTom met een ‘refresh’ van de TomTom Rider serie: De 42, 420 en 450. De veranderingen zijn niet heel schokkend, maar wel aardig.

Ik heb er zelf nog niet mee gereden (dat gebeurt 20 april) maar kan wel de belangrijkste veranderingen melden. Qua gebruik en mogelijkheden zijn de nieuwe Riders exact gelijk aan de Rider 400 en 410 dus onderaan dit bericht vind je ook nog even de review-video’s die ik daarover maakte. Of je nu al een Rider hebt of niet: ik adviseer sowieso daar even een uurtje voor te gaan zitten.


De veranderingen:


Handschoenbediening

Bij alle modellen is het scherm aangepast, zodanig dat de bediening met handschoenen verder verbetert. Je kunt nu instellen of je met zomer- of winterhandschoenen werkt.


Voor-geïnstalleerde routes en POI’s

De Rider 450 (dus NIET de 42 en 420) serie wordt geleverd inclusief voor-geïnstalleerde routes. De  Rider 410 was ook al voorzien van ca. 100 routes van Tourenfaher; nu zijn er routes aan toegevoegd van MotoPlus, Adventure Bike Rider en BestBikingRoads (met daardoor vermoedelijk meer routes in Benelux en UK); totaal zo’n 140.

Bovendien komen er in de 450 ook specifieke Biker Points of Interest: meeting points, restaurants, hotels en zelfs motormusea.

De POI’s komen ondermeer van:

  • Biker Betten (200 Hotels in Europa)
  • MOHO Motorrad Hotels (60 hotels in Europa)
  • Tourenfaher (484 meeting points, 482 bergpassen, 482 Hotels in Eu en 120 Biker Musea)

Die POI’s kun je met een tik op het scherm in beeld brengen zodat je, als je even je benen wilt strekken, in één oogopslag ziet of er iets interessants in de buurt is.


Uiterlijk

De kast is exact hetzelfde gebleven maar wel zijn de metalen randen niet langer zilverkleurig maar wat donkerder van tint. Levert een iets gedistingeerdere uitstraling.


Waarschuwingen

De nieuwe Rider bevat ook bekende ongevalslocaties. Dat kunnen plekken zijn waar vaak ineens files ontstaan, maar ook bijvoorbeeld een onverwacht scherpe bocht. Het toestel zal voor dergelijke blackspots een waarschuwing geven.


Kaartdekking

(correctie op eerdere tekst)

De kaartdekking van de verschillende modellen is als volgt:

  • Rider 42 – West Europa
  • Rider 420 – Europa
  • Rider 450 – Wereld

(en mocht je denken: ik heb voldoende aan Europa: kijk dan even goed naar het rijsverschil tussen de 420 en 450 😉 )

In alle gevallen is sprake van lifetime kaartupdate.

Bij de 420 en 450 krijg je ook lifetime flitspaalupdate; bij de 42 zijn de flitspalen echter slechts drie maanden geldig. Wil je ze daarna blijven gebruiken (en dat wil je!) betaal je € 29,95 per jaar. Dat maakt de 42 in mijn ogen (net als de 40) verkeerde zuinigheid.

Van de 450 bestaat ook een premiumpack; voorzien van autokit, beschermtas en de antidiefstal oplossing. Omdat veel mensen dat laatste wat minder interessant vinden bied ik als MrGPS ook bij de nieuwe modellen het ‘Plus-pakket’; gelijk aan de premium, maar zonder de anti-diefstal oplossing.


Prijzen

De prijzen blijven feitelijk gelijk ten opzichte van de huidige modellen, maar er is wel wat opmerkelijks aan de hand:

  • De TomTom Rider 42 kost hetzelfde als de Rider 40: € 349,-.
  • De TomTom Rider 420 en 450 kosten beiden hetzelfde: € 399,-

Omdat de 450 met de extra kaartdekking, routes en POI’s toch echt wel relevante extra’s biedt is het opmerkelijk dat de adviesprijs hetzelfde is. De 42 en 420 komen echter breed in de markt te liggen, terwijl de 450 alleen te koop zal zijn bij gespecialiseerde verkoopkanalen zoals de motordealer en, uiteraard, MrGPS. Uiteindelijk zal de 420 daardoor vermoedelijk enkele tientjes goedkoper worden dan de 450. Maar sowieso tot die tijd ben je dief van je eigen portemonnee als je een 420 koopt.


Beschikbaarheid

TomTom verwacht de toestellen vanaf 25 april te kunnen leveren. In de praktijk kan dat ook enkele dagen eerder of later zijn. Wil je ‘m als eerste in huis hebben dan kun je ‘m echter alvast bij me bestellen.

De Rider 40 en 400 zullen rap uit de markt verdwijnen, de Rider 410 zal vermoedelijk nog wel een poosje beschikbaar blijven

You may also like...