TomTom lanceert Rider 42, Rider 420 en Rider 450

Bij de start van het nieuwe seizoen komt TomTom met een ‘refresh’ van de TomTom Rider serie: De 42, 420 en 450. De veranderingen zijn niet heel schokkend, maar wel aardig.

Hieronder een video waarin ik de verschillen met de voorgangers laat zien. Heb je daar de tijd niet voor: onder de video staat het ook in tekst weergegeven.

Als je de Rider 4xx nog niet kent, neem dan echter zeker ook even de tijd voor de video’s onderaan deze pagina, want daarin zie je wat de TomTom Rider tot misschien wel de meest interessante motornavigatie maakt; zeker voor de toerrijder.

Maar nu eerst de veranderingen in het nieuwe type:


Hetzelfde verhaal, een stuk beknopter, in tekst (maar zie ook de video’s onderaan):


De veranderingen:


Handschoenbediening

Bij alle modellen is het scherm aangepast, zodanig dat de bediening met handschoenen verder verbetert. Je kunt nu instellen of je met zomer- of winterhandschoenen werkt.


Voor-geïnstalleerde routes en POI’s

De Rider 450 (dus NIET de 42 en 420) serie wordt geleverd inclusief voor-geïnstalleerde routes. De  Rider 410 was ook al voorzien van ca. 100 routes van Tourenfaher; nu zijn er routes aan toegevoegd van MotoPlus, Adventure Bike Rider en BestBikingRoads (met daardoor vermoedelijk meer routes in Benelux en UK); totaal zo’n 150.

Klik HIER voor een overzicht van de voor geïnstalleerde routes.

Bovendien komen er in de 450 ook specifieke Biker Points of Interest: meeting points, restaurants, hotels en zelfs motormusea.

De POI’s komen ondermeer van:

  • Biker Betten (200 Hotels in Europa)
  • MOHO Motorrad Hotels (60 hotels in Europa)
  • Tourenfaher (484 meeting points, 482 bergpassen, 482 Hotels in Eu en 120 Biker Musea)

Die POI’s kun je met een tik op het scherm in beeld brengen zodat je, als je even je benen wilt strekken, in één oogopslag ziet of er iets interessants in de buurt is.


Uiterlijk

De kast is exact hetzelfde gebleven maar wel zijn de metalen randen niet langer zilverkleurig maar wat donkerder van tint. Levert een iets gedistingeerdere uitstraling.


Waarschuwingen

De nieuwe Rider bevat ook bekende ongevalslocaties. Dat kunnen plekken zijn waar vaak ineens files ontstaan, maar ook bijvoorbeeld een onverwacht scherpe bocht. Het toestel zal voor dergelijke blackspots een waarschuwing geven.


Kaartdekking

(correctie op eerdere tekst)

De kaartdekking van de verschillende modellen is als volgt:

  • Rider 42 – West Europa
  • Rider 420 – Europa
  • Rider 450 – Wereld

(en mocht je denken: ik heb voldoende aan Europa: kijk dan even goed naar het rijsverschil tussen de 420 en 450 😉 )

In alle gevallen is sprake van lifetime kaartupdate.

Bij de 420 en 450 krijg je ook lifetime flitspaalupdate; bij de 42 zijn de flitspalen echter slechts drie maanden geldig. Wil je ze daarna blijven gebruiken (en dat wil je!) betaal je € 29,95 per jaar. Dat maakt de 42 in mijn ogen (net als de 40) verkeerde zuinigheid.

Van de 450 bestaat ook een premiumpack; voorzien van autokit, beschermtas en de antidiefstal oplossing. Omdat veel mensen dat laatste wat minder interessant vinden bied ik als MrGPS ook bij de nieuwe modellen het ‘Plus-pakket’; gelijk aan de premium, maar zonder de anti-diefstal oplossing.


Prijzen

De prijzen blijven feitelijk gelijk ten opzichte van de huidige modellen, maar er is wel wat opmerkelijks aan de hand:

  • De TomTom Rider 42 kost hetzelfde als de Rider 40: € 349,-.
  • De TomTom Rider 420 en 450 kosten beiden hetzelfde: € 399,-

Omdat de 450 met de extra kaartdekking, routes en POI’s toch echt wel relevante extra’s biedt is het opmerkelijk dat de adviesprijs hetzelfde is. De 42 en 420 komen echter breed in de markt te liggen, terwijl de 450 alleen te koop zal zijn bij gespecialiseerde verkoopkanalen zoals de motordealer en, uiteraard, MrGPS. Uiteindelijk zal de 420 daardoor vermoedelijk enkele tientjes goedkoper worden dan de 450. Maar sowieso tot die tijd ben je dief van je eigen portemonnee als je een 420 koopt.


Beschikbaarheid

De nieuwe toestellen zijn inmiddels uit voorraad leverbaar. Als je ‘m hieronder voor ca 16.30 bestelt heb je ‘m in de regel de volgende dag reeds in huis.

Nog even kort:

  • De rider 42 raad ik af; is met oog op de flitspalen meestal verkeerde zuinigheid
  • Ook de rider 420 kun je beter niet kiezen, en al helemaal niet zolang de rider 450 hetzelfde kost
  • de ‘gewone’ rider 450 is compleet voor op de motor, de 450 Plus voor auto én motor en heeft bovendien een opbergtas, met de 450 Premium kun je bovendien de motorsteun afsluitbaar maken. De 450 Plus wordt het meest gekozen
  • Na toevoeging van je toestel aan de winkelmand krijg je de mogelijkheid de MrGPS videocursus ‘Toeren met de TomTom’ voor met 50% korting (€ 14,95 ipv 29,90) aan te schaffen.

Het is echt een fantastisch apparaat – alvast veel plezier ermee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *