smartphone op de motor: smart of niet?

Steeds meer mensen vragen het zich af: waarom zou ik zo’n dure Garmin of TomTom kopen als ik net zo goed met m’n telefoon kan navigeren? En zeker nu de meeste high-end smartphones ook waterdicht zijn is daar heel wat voor te zeggen.

In dit artikel zal ik proberen de pro’s en con’s op een rij te zetten. Maar daarbij op voorhand een waarschuwing:
Ik verkoop zelf geen smartphone’s, maar alleen de ‘dedicated devices’. Dus ben per definitie niet helemaal betrouwbaar in mijn advies (ahem). Met die kanttekening zal mijn conclusie je niet verbazen: gebruik van de smartphone is minder smart dan het lijkt.

Mocht je het tóch willen proberen dan vind je in onderstaand verhaal in ieder geval wat relevante linkjes! 😉

Laat ik een aantal zaken op een rij zetten:

  • bevestiging
  • waterdichtheid
  • afleesbaarheid
  • bediening
  • voeding
  • software
  • kosten
  • conclusie

Bevestiging

Zorg om te beginnen voor een goede bevestiging. Daarbij is niet alleen van belang dat het toestel niet van je stuur lazert tijdens het rijden maar vooral ook dat de zgn. ‘ultrasoon trillingen‘ van je motor gefilterd worden. Dat zijn trillingen die je helemaal niet voelt maar die wel gevoeld worden door de soldeerverbindingen op een printplaat. Dit is op elke motor, nieuw of oud, van belang, tenzij je blok in rubbers hangt.

Een erg goede, misschien wel de beste, bevestiging is de RAM Mount X-grip. Het toestel zit als een huis en de rubber kogels filteren het ultrasoon. Toch heeft dat ding ook nadelen: zelf heb ik er ruzie mee dat de bevestigingsknoppen bij de Samsung tegen de powerknop drukken en ik daardoor bij plaatsing het toestel regelmatig per ongeluk uitschakel. Is mee te leven, maar wel irritant.

Gebruik je de X-grip dan is het overigens wel zeeeer aan te bevelen de meegeleverde rubbers te gebruiken en daarmee de hoeken van de telefoon te zekeren. Niet handig misschien, wel balangrijk (zoals ook blijkt uit dit filmpje op Dumpert..)

Tuurlijk kun je je telefoon ook achter het plastic folie van je tanktas stoppen. Maar da’s in mijn ogen te zeer houtje touwtje: de afleesbaarheid van het scherm is dan minimaal.

In algemene zin geldt echter nog steeds: je smartphone is niet gemaakt voor de omstandigheden op de motor. Het kan jaren goed gaan, het kan ook gebeuren dat je telefoon er ineens uitziet als mijn vorige (Samsung S7).

Overigens doet het toestel het nog wel, is alleen niet waterdicht meer… Heb een nieuwe (S9) gekocht maar die zet ik niet meer op de motor, behalve voor de foto ;). Al doende leert men…

Waterdichtheid

Gebruik liefst een telefoon die waterdicht is, ook al rij je niet in de regen. Ook condensvorming is schadelijk voor je toestel. Er zijn ook wel hoesjes waar je je telefoon in kunt stoppen, maar da’s schijnveiligheid; let maar op: zodra van uit een bui komt en weer in de zon rijdt zitten er druppels aan de binnenzijde van het scherm. En dat gebeurt ook in het toestel. Bovendien heb je hetzelfde probleem als bij de tanktas: het plastic spiegelt en vermindert de afleesbaarheid aanzienlijk.

Advies: is je telefoon niet waterdicht? Plaats hem dan gewoon in een x-grip maar stop ‘m in je zak zodra het gaat regenen. Da’s handiger en verstandiger dan klooien met plastic zakjes.

Afleesbaarheid

Dat zal per telefoon enorm verschillen. Mijn Samsung S9 vind ik eigenlijk prima afleesbaar; slechts ietsje minder dan de Rider of Zumo. Mijn vrouw heeft echter zo’n ruggedized ‘bouwvakkerstelefoon’ en daar zie je in de zon bijna niets meer op. Ik adviseer dan ook echt, voor je geld besteed aan bevestiging, eerst naar die afleesbaarheid te kijken; anders is goedkoop duurkoop.

Ook kwaliteit van GPS ontvangst zal van telefoon tot telefoon verschillen. Met die van mij gaat het prima maar ik hoor ook andere geluiden. Advies: test je telefoon eerst eens in de auto (buiten de stad); gaat het daar goed mee, dan zal het op de motor ook pima gaan.

Bediening

Bediening van de smartphone met handschoenen is een lastig verhaal. Niet alleen vanwege het zgn capacitieve scherm (dat kun je oplossen met wat geleidend garen op de vingertop) – bovendien zijn de apps (meestal) niet ingesteld op handschoenen en daarmee de knoppen te klein. Zelf ben ik überhaupt geen voorstander van bediening tijdens het rijden en vind dit aspect amper een nadeel. Gewoon ff met twee benen aan de grond en de handschoenen uit.

Voeding

De combinatie van rekenwerk, GPS ontvangst en maximale schermverlichting leveren een zodanig stroomverbruik dat je bij de meeste telefoons bij een rit van meer dan 1 a 2 uur externe voeding nodig hebt. Dat kán met een powerpack, maar dan heb je weer een extra ding aan het stuur. Beter is om een omvormertje van 12 naar 5 Volt te kopen en de stroom van de accu te halen.

De voeding levert echter ook twee belangrijke problemen:

Enerzijds is de voedingsconnector erg kwetsbaar. Het is zelfs de achilleshiel van je toestel. Door de combinatie van fysieke trilling en weersomstandigheden treedt slijtage op en zal de connector bij intensief gebruik kapot gaan cq losraken van de printplaat. De oude Zumo220 moest ook met een usb plugje gevoed worden; ondanks dat dat een ‘ruggedized’ apparaat is was de usb-connector doodsoorzaak nummer 1. De huidige Riders en Zumo’s hebben de voeding in de steun zitten en dat is echt veel beter.

Het goede nieuws: meestal is reparatie, ook bij de smartphone, niet al te kostbaar dus dat risico is te overzien.

Ik dacht zelf slim te zijn door met een magnetische USB-kabel te werken; dat zou de trilling immers enigszins dempen. Maar helaas: door de rijwind werd de voedingskabel er regelmatig afgeblazen dus dat was ook geen oplossing. En… voor de techneuten onder ons: Ook Qi biedt voorlopig geen oplossing. Danwel te geringe voeding, danwel te warm.

Tweede probleem betreft vooral de ‘heel-erg-mooi-weer-rijder’: op een warme zomerdag in de volle zon zal de combi van externe voeding, maximale schermverlichting en rekenwerk leiden tot oververhitting van het toestel. Dat is an sich geen probleem: het toestel zal zichzelf daarvoor beschermen door automatisch functies uit te schakelen. Maar tsja… de eerste functies die uitgeschakeld worden zijn de schermverlichting, de gps ontvangst en het laden zelf…..

Software

navigatie

Tuurlijk: iedereen kent google maps. Maar als je mooie routes wilt rijden heb je daar geen donder aan.

Er zijn echter wel andere ‘gratis’ apps waarmee dat kan, zoals Sygic en OSMAND. Het zijn echter vrij technische programma’s en betrouwbare route-import stelt hoge eisen aan voorbereiding; niet ideaal. Met een betaalde app gaat het beter:

Persoonlijk vind ik de TomTom Go app ideaal; levert je op de smartphone bijna dezelfde functionaliteit als bij de TomTom Rider; inclusief het laden van routes via de cloud en de ‘kronkelwegen’. Het enige dat ontbreekt is de ‘spannende routeplanner’ op het toestel zelf. Maarrrr: let op: dat geldt alleen voor de TT Go app in android. Vraag me niet waarom, maar op de iPhone app worden gpx-routes niet ondersteund.

Prima alternatief is dan de MyRouteapp navigation app (da’s dus wat anders dan de MRA routeplanner, maar werkt er wel mee samen). Wat jammer is is dat die app niet automatisch een mooie route kan berekenen, maar mogelijk komt dat nog in de toekomst.

Overigens heeft ook Garmin even een smartphone app voor motorrijders gehad: Navigon Cruiser. Echter: nog voor de beloofde functionaliteit (routes laden) gerealiseerd werd heeft Garmin daar alweer de stekker uit getrokken…

overige software

Als er voor mij één reden zou zijn om de smartphone op de motor te gebruiken is dat je dan met één toestel verschillende programma’s kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de combinatie navigatie/spotify. Zeker: ook met de Zumo 396 en de Rider 550 kun je daar mee uit de voeten, maar niets is makkelijker dan dat het uit de smartphone komt. In de auto gebruik ik dat geregeld en wordt m’n muziek keurig even zachter gezet zodra de TT Go app iets te melden heeft.

Daarnaast (ik zou niet weten waarom ;)) zijn er velen die graag de waarschuwingen van ‘Flitsmeister‘ horen; ook dat is bij gebruik van de smartphone geen probleem. En ook telefonie zal soepeler werken dan wanneer je dat via je GPS doet.

Tegelijk echter ook een nadeel: zoals bekend ben ik verklaard tegenstander van alles dat onnodig afleidt op de motor. Je hoeft maar even een seconde te lang naar je scherm te kijken terwijl er voor je een op de ankers gaat en je hebt een probleem. Bij de smartphone is de kans groter dat er onverwacht iets in beeld verschijnt dat je niet wilt (of het nu een notification, oververhitting of effect van een regendruppel is). Zorg in ieder geval dat je daarmee ‘gedisciplineerd’ om gaat en probeer niet (als in: NOOIT) tijdens het rijden e.e.a. te corrigeren!

Kosten

En tsja… daarmee komen we eigenlijk op het ‘piece de resistance’ van dit betoog.

Immers: de meeste mensen kiezen voor de smartphone vanuit oogpunt van kosten. Maar maken daarbij misschien niet de juiste vergelijking. Het gaat immers niet zozeer om de aanschafwaarde (de telefoon had je al en is dus ‘gratis’), maar om ‘cost of ownership’.

Reken maar mee, uitgaand van vijf jaar gebruik:

Kosten smartphone:

Voor de telefoon zelf rekenen we nihil, die heb je immers al. Voor goede bevestiging en voeding zul je ca 100 euro kwijt zijn. Een licentie voor TomTom Go kost 20 euro per jaar; 100 euro totaal. Betekent dat vijf jaar gebruik van je smartphone je totaal 200 euro kost.

Kosten ‘dedicated device’:

Op moment van schrijven kost bijvoorbeeld de tomtom Rider 550 € 369,-. Dat is inclusief bevestigingsmateriaal, voeding en software/kaarten. Dat zou een prijsverschil van 169 euro opleveren. Maarrrr… na vijf jaar heeft een Rider 550 (net als een Zumo) nog steeds een restwaarde van minimaal 100 euro. Kijk maar eens op marktplaats wat een tweedehands ‘dedicated device’ opbrengt..

Zo bezien is het prijsverschil nog maar 69 euro.

En tuurlijk: een slimme pipo zal bijvoorbeeld de bevestiging en voeding best een paar tientjes goedkoper weten te realiseren. En je kunt ook een goedkopere app gebruiken dan de TT Go. Maar ik zei al: ik ben niet objectief ;). Omgekeerd: met de restwaarde van 100 euro zit ik echt aan de lage kant. Zelfs een Zumo 550 van tien jaar oud ‘doet’ nog steeds 150 euro. Dus zo ‘gekleurd’ is bovenstaande calculatie niet.

Dusss… ik hou het erop dat gebruik van de smartphone geen 369,- maar slechts 69 euro goedkoper is dan een ‘dedicated device’.

Tegenover dat prijsvoordeel staat uiteindelijk toch een flinke rits aan nadelen, met als grootste nadeel dat áls je dure smartphone kapot gaat op de motor, je een dure les geleerd hebt en de balans definitief omslaat.

Als je tóch wilt werken met de smartphone dan zou ik aanraden te werken met een ‘oud beestje’ dat toch al afgeschreven was (bijvoorbeeld je ‘vorige’ telefoon).

Alternatief is aanschaf van een ‘ruggedized smartphone’ zoals bijvoorbeeld een Nomu S10 Pro. Echter: dat kost je toch ook een kleine 200 euro en daarmee ben je, als je alles meetelt, uiteindelijk een stuk duurder uit dan met een Rider of Zumo. Ook zal de afleesbaarheid beduidend minder zijn.

Toekomst

Op moment van schrijven vindt de Eicma 2018 plaats. Daar kondigt ondermeer BMW aan navigatie te integreren in het display, waarbij je het kunt bedienen vanuit een TomTom (!) app op je telefoon. Klinkt in eerste instantie bere-interessant maar is het vermoedelijk toch niet… De display toont geen kaart en het lijkt erop dat het ook niet mogelijk is routes te laden. Je kunt je afvragen in hoeverre BMW haar klantbehoeften kent… Zelfde geldt voor KTM dat een vergelijkbaar systeem heeft.

Toch lijken dergelijke ontwikkelingen wel de toekomst te hebben: bouw ‘gewoon’ een android smartphone in als display en laat aan de gebruiker welke app hij of zij wil gebruiken. Lijkt me ideaal.

Het is echter opvalllend dat, bij mijn weten, vooralsnog geen enkele fabrikant die koers kiest. En alleen dat al vertelt dat dat nog wel even op zich zal laten wachten…

Conclusie:

De smartphone op de motor kán, maar is minder smart dan het lijkt.

Ik denk dat het vooral een optie is voor iemand die slechts enkele keren per jaar korte ritten rijdt. Of voor de ‘smartphone hobby-ist’ die het gewoon leuk vindt daarmee te experimenten (zie verderop).

Voor de meeste toerrijders is een dedicated device als een Tom Tom Rider 550 of Garmin Zumo 396 nog steeds een betere keuze en ik zie dat niet snel veranderen.

En tsja… wil je dan weten welke van die twee je het beste kunt kiezen klik dan HIER.


Succes met de afweging!



Toch experimenteren met de smartphone op de motor?

Lees dan zeker het betreffende ‘draadje’ op het GS Forum eens door. Daar zijn enkele mannen fanatiek aan het experimenteren; zowel qua software als, vooral qua hardware. Bij dat laatste dan de vraag welke ruggedized smartphone het meest geschikt/betaalbaar is, welke bevestiging en welke voeding (er wordt ondermeer met Qi geëxperimenteerd).

Niet alleen succesverhalen (je leert er ondermeer wat het belang is van die rubbers van de X-grip) maar, als je hiermee aan het stoeien gaat, beslist zeer lezenswaardig!). Klik HIER voor het draadje.


10 reacties

  1. Pol schreef:

    Ik denk dat je nog een kost bent vergeten,namelijk het internet,ik weet niet wat dat bij jullie kost ,maar als je telefoon hier de ganse dag aan het internet moet hangen ben je veel geld kwijt?
    Of moet hij niet online zijn om die kaarten te gebruiken?

    • MrGPS schreef:

      Nope. De meeste apps werken met lokaal geïnstalleerde kaarten en verbruiken amper data. De enige data die gebruikt wordt is voor verkeersinfo en flitspalen en dat is, zeker als je een data bundel hebt, verwaarloosbaar. Sterker; je bent er blij mee; want zeker bij de TT go app is die verkeersinfo errug goed.

  2. Leon schreef:

    Afgelopen najaar 3000km genavigeerd met telefoon in de auto. Navigation van MRA gebruikt. Makkelijk je routes uit de thuisgemaakte bibliotheek halen en onderweg eventueel aanpassen. Ook dan met zon te warm worden van toestel. Gps regelmatig kwijt. Er zijn meerdere apps die de navigatie info gebruiken. Maar weet niet iet of dat van invloed is. Ook het doorrekenen bij afwijken van de route gaat moeizamer. Mogelijk dat een samsung S5 dan te beperkt is. Op de motor gewoon lekker de rider blijven gebruiken. Na 5 jaar doet die het nog steeds (bijna) altijd.

    • MrGPS schreef:

      De kracht van de smartphone is dat die voor locatiebepaling ook wifi hotspots en gsm zendmasten kan gebruiken. In bijv een stad levert dat hogere nauwkeurigheid tegen lager stroomverbruik. Ben je echter aan het ‘toeren’ dan val je vaak terug op gps en kan dat leiden tot kortstondige verkeerde positie. Is per toestel verschillend.
      Daarnaast kan bij de S5 de processor een rol spelen, zeker als er meerdere apps tegelijk actief zijn die rekencapaciteit vragen.

  3. Ben Vos schreef:

    Leuk artikel Hans.

    Zelf heb ik dit jaar mijn TomTom Rider 410 verkocht om het eens te proberen met alleen de smartphone. Dat heeft precies één rit geduurd met als gevolg dat er nu een TomTom Rider 550 naast de smartphone houder op mijn motor zit.

    Bij mij is echter de overweging gedeeltelijk anders geweest.
    Ook ik vind de bediening van de telefoon lastig met handschoenen. Niet om dat mijn telefoon slecht reageert maar door de te kleine knopjes.
    Bij mij is het smartphonescherm (LCD) zelfs iets beter afleesbaar in de zon dan het TomTomscherm. (Smartphones met Oled schermer zijn slecht afleesbaar in de zon)
    De hoofreden voor om weer een TomTom Rider te kopen was voor mij echter het feit dat ik mijn tweede scherm miste. De TomTom heeft toch een smartphone nodig voor de internetverbinding. Dan heb ik hem ook liever aangesloten op de lader. Dus dacht ik laat ik deze dan aanzetten als tweede scherm met minder zoom. Hiermee krijg je op de Rider de route info met goed overzicht op de volgende bocht en op de telefoon een overzicht kaart met een redelijk deel van de route. Zelf gebruik ik hiervoor de TomTom Go app waarbij ik niet op “Rijd” druk.
    Bij onvolkomenheden op de route kan ik nu zeer snel het beste alternatief zoeken zonder de zoom functie van de Rider te hoeven gebruiken.

  4. Wouter Smaal schreef:

    De X-Grip (gebruik ik op de (race)fiets/mountainbike) heb je in 2 maten. De UN7BU, de RAM-HOL-UN10BU is voor smartphones >5″. De bedieningsknoppen van bv. de Samsung S7 blijven dan vrij.

  5. Johan Visscher schreef:

    De kosten vergelijking Smartphone/Dedicated device klopt voor die motorrijders die geen mobiel gebruiken, of nog een Nokia3310 in de binnenzak dragen. Persoonlijk haal ik elke 3 jaar een nieuwe smartphone en natuurlijk niet alleen voor motornavigatie. De ontwikkeling op gebied van hardware en software gaan voor smartphone veel harder dan voor de dedicated devices. Wie herinnert zich nog zijn smartphone van 5 jaar geleden? Mijn voorkeur software voor het rijden van routes is OSMand. En onderweg nog een leuke route plannen doe ik met Kurviger.

    • MrGPS schreef:

      Wellicht is het je opgevallen dat ik in de kostenvergelijking voor de telefoon zelf een bedrag ‘nihil’ heb gerekend?? 😉

      Maaar in algemene zin heb je natuurlijk wel gelijk: ontwikkelingen binnen de smartphone gaan sneller dan bij dedicated devices. Dat impliceert echter niet per se dat de smartphone daarmee beter is. OSMand en Kurviget zijn leuke programma’s maar, als je met android werkt, zou ik toch zeker ook eens kijken naar TT Go. Tenzij je ook offroad gaat.

Geef een reactie