smartphone op de motor: smart of niet?

10 Responses

  1. Pol schreef:

    Ik denk dat je nog een kost bent vergeten,namelijk het internet,ik weet niet wat dat bij jullie kost ,maar als je telefoon hier de ganse dag aan het internet moet hangen ben je veel geld kwijt?
    Of moet hij niet online zijn om die kaarten te gebruiken?

    • MrGPS schreef:

      Nope. De meeste apps werken met lokaal geïnstalleerde kaarten en verbruiken amper data. De enige data die gebruikt wordt is voor verkeersinfo en flitspalen en dat is, zeker als je een data bundel hebt, verwaarloosbaar. Sterker; je bent er blij mee; want zeker bij de TT go app is die verkeersinfo errug goed.

  2. Leon schreef:

    Afgelopen najaar 3000km genavigeerd met telefoon in de auto. Navigation van MRA gebruikt. Makkelijk je routes uit de thuisgemaakte bibliotheek halen en onderweg eventueel aanpassen. Ook dan met zon te warm worden van toestel. Gps regelmatig kwijt. Er zijn meerdere apps die de navigatie info gebruiken. Maar weet niet iet of dat van invloed is. Ook het doorrekenen bij afwijken van de route gaat moeizamer. Mogelijk dat een samsung S5 dan te beperkt is. Op de motor gewoon lekker de rider blijven gebruiken. Na 5 jaar doet die het nog steeds (bijna) altijd.

    • MrGPS schreef:

      De kracht van de smartphone is dat die voor locatiebepaling ook wifi hotspots en gsm zendmasten kan gebruiken. In bijv een stad levert dat hogere nauwkeurigheid tegen lager stroomverbruik. Ben je echter aan het ‘toeren’ dan val je vaak terug op gps en kan dat leiden tot kortstondige verkeerde positie. Is per toestel verschillend.
      Daarnaast kan bij de S5 de processor een rol spelen, zeker als er meerdere apps tegelijk actief zijn die rekencapaciteit vragen.

  3. Ben Vos schreef:

    Leuk artikel Hans.

    Zelf heb ik dit jaar mijn TomTom Rider 410 verkocht om het eens te proberen met alleen de smartphone. Dat heeft precies één rit geduurd met als gevolg dat er nu een TomTom Rider 550 naast de smartphone houder op mijn motor zit.

    Bij mij is echter de overweging gedeeltelijk anders geweest.
    Ook ik vind de bediening van de telefoon lastig met handschoenen. Niet om dat mijn telefoon slecht reageert maar door de te kleine knopjes.
    Bij mij is het smartphonescherm (LCD) zelfs iets beter afleesbaar in de zon dan het TomTomscherm. (Smartphones met Oled schermer zijn slecht afleesbaar in de zon)
    De hoofreden voor om weer een TomTom Rider te kopen was voor mij echter het feit dat ik mijn tweede scherm miste. De TomTom heeft toch een smartphone nodig voor de internetverbinding. Dan heb ik hem ook liever aangesloten op de lader. Dus dacht ik laat ik deze dan aanzetten als tweede scherm met minder zoom. Hiermee krijg je op de Rider de route info met goed overzicht op de volgende bocht en op de telefoon een overzicht kaart met een redelijk deel van de route. Zelf gebruik ik hiervoor de TomTom Go app waarbij ik niet op “Rijd” druk.
    Bij onvolkomenheden op de route kan ik nu zeer snel het beste alternatief zoeken zonder de zoom functie van de Rider te hoeven gebruiken.

  4. Wouter Smaal schreef:

    De X-Grip (gebruik ik op de (race)fiets/mountainbike) heb je in 2 maten. De UN7BU, de RAM-HOL-UN10BU is voor smartphones >5″. De bedieningsknoppen van bv. de Samsung S7 blijven dan vrij.

  5. Johan Visscher schreef:

    De kosten vergelijking Smartphone/Dedicated device klopt voor die motorrijders die geen mobiel gebruiken, of nog een Nokia3310 in de binnenzak dragen. Persoonlijk haal ik elke 3 jaar een nieuwe smartphone en natuurlijk niet alleen voor motornavigatie. De ontwikkeling op gebied van hardware en software gaan voor smartphone veel harder dan voor de dedicated devices. Wie herinnert zich nog zijn smartphone van 5 jaar geleden? Mijn voorkeur software voor het rijden van routes is OSMand. En onderweg nog een leuke route plannen doe ik met Kurviger.

    • MrGPS schreef:

      Wellicht is het je opgevallen dat ik in de kostenvergelijking voor de telefoon zelf een bedrag ‘nihil’ heb gerekend?? 😉

      Maaar in algemene zin heb je natuurlijk wel gelijk: ontwikkelingen binnen de smartphone gaan sneller dan bij dedicated devices. Dat impliceert echter niet per se dat de smartphone daarmee beter is. OSMand en Kurviget zijn leuke programma’s maar, als je met android werkt, zou ik toch zeker ook eens kijken naar TT Go. Tenzij je ook offroad gaat.

Geef een antwoord