Garmin lanceert Garmin Zumo 396 LMT-S

Garmin lanceert de nieuwe Garmin Zumo 346 LMT-S en 396 LMT-S. Het toestel is vanaf nu leverbaar. Hieronder een uitgebreide review video. En daaronder het artikel dat ik voor de Promotor van deze maand schreef.

De Zumo 346 en 396 zijn inmiddels leverbaar:

 

ATTENTIE:

In de video vertel ik dat de zumo396 niet bruikbaar is als afstandsbediening van de VIRB actioncam. Dat is inmiddels via een firmwareupdate opgelost en kan nu dus wél


Nieuwe Zumo 396

In de vorige editie van Promotor berichtten we al over de nieuwe TomTom Rider 550, nu meldt Garmin een nieuwe Zumo, de Zumo 396. Is de Zumo hiermee zodanig vernieuwd dat Garmin het verloren marktaandeel goed zal weten te maken? Het antwoord is ‘ja en nee’.

Het slechte nieuws

Ik ga het lekkerst tot het laatst bewaren en begin met een enkele kritiekpunten. Aan de essentie van het toestel is namelijk weinig veranderd. Nu was de basis natuurlijk heel prima, maar toch stelt dat wat teleur.

De kast van de 396 is wat ‘strakker’ maar onderhuids is het toestel feitelijk gelijk aan de 395. Anders dan bij de Rider, die een veel snellere processor kreeg, lijkt dat bij de 396 onveranderd: bijvoorbeeld het importeren van een track gaat nog steeds met een snelheid van ongeveer 50 km per minuut. Da’s jammer.
Ook qua omgang met harde en softe viapunten is er niets veranderd. Bovendien: ook al gaat de hele markt inmiddels over op de track als routebasis: gebruik daarvan vereist nog steeds dat je herberekenen uitschakelt en dat je zorgt dat je eerst OP de route staat alvorens je de route activeert. Of het nu een route of een track is: het gebruik daarvan vereist nog steeds dat je als gebruiker ‘de trucjes’ kent; tomtom behoudt de voorsprong op dat aspect en is veel gebruiksvriendelijker. Staat tegenover dat je bij de Zumo 396 de track onveranderd kunt laten projecteren op de kaart en bovendien ook offroad kunt rijden. Op dat vlak blijft de Zumo absoluut heer een meester.

Andere hoop was dat Garmin eindelijk met een opvolger voor Basecamp zou komen: voor de ‘wearables’ en outdoortoestellen zie je steeds meer functies in het online platform Garmin Connect komen, zelfs routeplanning. Je zou verwachten dat je daar nu ook scenic routes voor de Zumo kunt plannen, maar helaas… Ondertussen wordt er echter geen energie meer in Basecamp gestoken: de laatste update is meer dan twee jaar geleden. Terwijl zo’n update wel nodig is, als is het maar ter reparatie van de koppeling met Google Earth. Basecamp wordt zelfs ietwat ‘uitgekleed’: Garmin heeft via haar eigen forum gemeld dat het vanuit Basecamp routes in ‘de cloud’ plaatsen gaat verdwijnen. Het is onduidelijk of en wat daarvoor in de plaats komt.

Ander dingetje dat in het toestel verdwenen is is dat het toestel geen ANT meer lijkt te ondersteunen: koppeling van TPMS bandensensoren, maar ook bediening van de Garmin VIRB actioncam is niet mogelijk.

Het scherm van de 396 is gelijk aan dat van de 395. Een resistief touchscreen dat prima afleesbaar is. Niets mis mee, maar toch een beetje een teleurstelling: vorig jaar kwam immers de BMW Navigator VI op de markt (made by Garmin) en dat apparaat heeft een werkelijk subliem 5 inch scherm; het beste dat we ooit in motornavigatie zagen. Ik had de hoop en verwachting die ook in een nieuwe Zumo te zien verschijnen; dat zou echt een enorme pré zijn geweest. Maar helaas… Überhaupt is opvallend dat er alleen een nieuw 4,3 inch toestel is gekomen en geen zumo 596. Of die laatste er ooit komt is onbekend maar, aldus Garmin, zeker niet dit jaar.

Het goede nieuws

Genoeg afgekraakt nu, want er zijn wel degelijk ook vernieuwingen te melden, zodanig belangrijk bovendien dat ik verwacht dat de verkoop van de Zumo 595 behoorlijk zal instorten. Ondanks het kleinere scherm heeft de Zumo396 een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.

Enkele vernieuwingen zijn leuk, maar zullen lang niet door iedereen  gebruikt worden. Net als de 595 heeft de 396 nu ook live-track: je kunt zorgen dat anderen je live-positie online kunnen volgen.

Bovendien kun je het toestel zó instellen dat bij een ongeval er automatisch een SMS gestuurd wordt naar een tevoren ingestelde contactpersoon. Tijdens het testen glipte de Zumo uit mijn hand op het bureaublad en ‘zag’ de Zumo dat ik kennelijk gecrasht was.

Ook nieuw is dat je bij het zoeken naar POI’s ook tripadvisor kunt gebruiken; althans: je kunt de waarderingen van tripadvisor zien. Leuke optie.

Belangrijker is dat de Zumo396 voorzien is van wifi. Betekent dat kaart- en firmwareupdates niet meer via de computer hoeven. Iedereen die ooit een garmin gehad heeft weet dat dat erg goed nieuws is.

Over kaart gesproken: zoals je weet ben ik erg kritisch over de ‘kronkelwegen’ van Garmin. De Zumo 396 is op dat vlak helaas niet zo goed als de TomTom  (er wordt nog steeds te veel voor N-wegen gekozen) maar het is wel duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorgangers.

Ook werkt de Zumo396 nu samen met de Smartphone link app. In tegenstelling tot de 395 kun je nu dus ook verkeersinformatie en weerbericht binnenhalen en kun je notifications van je smartphone op het zumo-scherm zien (gelukkig kun je ze ook uitschakelen 😉).

Het aller allerbelangrijkste is echter dat je nu via die smartphone app ook gpx-bestanden kunt uitwisselen! Je kunt routes uit je toestel via de app naar een emailontvanger of ‘de cloud’ sturen. Maar ook omgekeerd: een gpx bestand aan jezelf mailen, openen in de app en met een druk op de knop naar je Zumo verzenden. En dat is super-belangrijk want het betekent dat je ook voor het laden van routes geen PC meer nodig hebt. Net als bij de Rider kun je nu op een online planner als MyRouteApp, Mydrive, Routeyou of Kurviger je route plannen en via je telefoon naar de Zumo sturen. Ik gebruik dat nu al enkele jaren met de Rider en, geloof me: als je dat gewend bent wil je niet meer anders! Zelfs je laptop kan thuisblijven: omdat die planners online werken kan het ook op je ipad of android tablet!

 

Betekent in de praktijk dat de 396 wel degelijk een belangrijk nieuw toestel is; het effent het pad om soepel te kunnen werken met ‘routeplannen 2.0’. En, ofschoon ik daar van Garmin geen zekerheid over heb gekregen, het kán bijna niet anders dan dat Garmin ook haar eigen routesoftware nu op enig moment gaat moderniseren. De Zumo 396 is er in ieder geval alvast klaar voor.

De Zumo 396 LMT-S, zoals hij voluit heet, kost 399 euro. Dat is inclusief autosteun, in tegenstelling tot de Zumo 395 en Rider 550 is de kaartdekking echter ‘slechts’ heel Europa. Er komt ook een Zumo346 LMT-S voor 349,- euro (zonder autosteun en kaartdekking West Europa).

 

De Zumo 346 en 396 zijn inmiddels op voorraad:

13 reacties

  1. RedStrom schreef:

    Snel Hans!
    Ik wilde net vragen of je iets wist over een nieuwe Garmin.
    Mooi toestel maar ze hadden verder moeten gaan.
    Sneller, niet meer op de route moeten staan om hem te starten.
    Iets wat bij de vorige generatie niet hoefde.
    Maar goed om te zien dat ze nog volop meedoen.

    Bij TomTom mis ik heel erg het blauwe lijntje an de triplog.
    Voor velen die op de bonnefooi navigeren (rijden, fietsen, lopen) een heel prettige optie.
    Dat heeft Garmin dan wel weer.
    Hoe regelen dat TomTom dat ook gaat invoeren?

    • MrGPS schreef:

      Yep, ook ik had graag gezien dat Garmin meer ‘menselijke’ route-logica had aangebracht. Maar helaas. Toch is er, als je eenmaal weet hoe prima mee te werken.
      Qua TomTom: ik denk niet dat dat een wens is die vaak voorkomt dus vrees dat dat nooit gaat komen. Maar je kunt er allicht een mailtje aan TomTom aan wagen. Zelf zou ik het vooral mooi vinden als ze a. bij afwijking de route ‘terug naar de route’ een andere kleur zouden geven en b. de optie zouden bieden de oorspronkelijke track op de kaart te tonen. Dat laatste kan garmin wél maar daar laat tomtom weer een kansje liggen…

      Ach.. in algemene zin is het goed dat er verschillen zijn, anders hadden we niets om te kiezen… 😉

      • RedStrom schreef:

        Prima. Doe maar een emailadres en naam als je hebt ajb.
        Ik wil het toch eens proberen.
        Ik ken best veel mensen, en meestal de wat reizigers onder ons, die dat blauwe lijntje verdomd handig vinden.

          • RedStrom schreef:

            Reactie van TT. Netjes en best snel.
            Alleen jammer dat het nog niet op de agenda staat.

            Geachte heer .,

            Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care. Het referentienummer voor uw vraag is 180417-001036.

            Het blauwe lijntje wat u bedoelt wordt niet ondersteunt door onze TomTom Rider. Voor zover ik weet is er nog geen ontwikkeling op dit gebied. İk zal uw vragen wel toesturen naar onze ontwikkelaars, wie weet wat de toekomst ons brengt.

            Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Mocht u aanvullende vragen of suggesties hebben, reageert u dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd. Wij helpen u graag verder.

            Met vriendelijke groeten,

            Sinem A.
            Sinem A. (NL)TomTom Customer Care Team

          • MrGPS schreef:

            Ik zal, als ik ze weer spreek, ook nog eens een balletje opgooien.

  2. Dick schreef:

    Mooie Revieuw, en uniek toestel met serie nr 000000000 en made in Taiwan!

  3. Rob Bakker schreef:

    Hi, Is het toestel via line out te gebruiken voor GL1800? Dus zonder blue tooth gebruik makend van boord systeem en kabelheadsets

    • MrGPS schreef:

      Terechte vraag. Dit aspect heb ik bij de review over het hoofd gezien: in tegenstelling tot de eerdere modellen heeft de Zumo 396 géén audio-out. Het geluid zal dus via bluetooth moeten lopen.
      Ik meen dat er voor de Wing-intercom wel een bluetooth ontvanger bestaat; informeer daarvoor svp bij je Honda-dealer. Alternatief is de 595, die heeft een complete kabelboom. Voor iemand die met bluetooth werkt knap irritant, voor jou juist ideaal.

  4. RedStrom schreef:

    Zou je de snelheid van de 550 en de 396 eens willen vergelijken.
    Met name inladen/berekenen van een route en het omzetten van een track.
    De 396 is sneller dan de 395 en geeft betere kronkelwegen zag ik bij Waypoint video’s.

    • MrGPS schreef:

      Ik vind dat snelheidsverschil eerlijk gezegd amper noemenswaardig. Of het nu twee minuten duurt voor een track geïmporteerd is of twee-en-een halve minuut; het blijft traag. Ook bij zaken als kaartopbouw ervaar ik weinig verschil.

      De kronkelwegen zijn een ietsje beter dan bij de 395, maar helaas amper. Ben ‘as we speak’ dit aspect aan te testen voor promotor en kom daarbij binnen Nederland tot nog steeds dodelijk saaie routes. De Rider doet dat echt veel beter. Wel is het zo dat, naarmate je in minder dichtbevolkt gebied, met meer hoogteverschillen, komt het resultaat van de Zumo alsnog beter wordt. Bij enkele routes in Italië zag ik zelfs dat het resultaat van Zumo en Rider dicht bij elkaaar lag.

  5. W. Limburg schreef:

    Ik heb het ding vorige week gekocht bij Louis in Aken en de kabel door een NL BMW dealer laten monteren. Elke paar 100 meter geeft het ding aan dat ik verongelukt ben. En die ongevalmelding is niet uit te zetten. Middels een smartphone zou er een automatisch een noodoproep SMS verzonden kunnen worden, maar gelukkig heb ik die niet geistalleerd. In de auto werkt hij naar behoren maar op de motor blijft het ding mij zien verongelukken. Ik heb het ding nu 20 km geprobeerd en het heeft al een keer of 100 ongelukken gedectecteerd. Het zouden de slechte belgische wegen hier kunnen zijn maar nochtans veert mijn F800GS welhaast als een Citroën en vermijd ik zoveel mogelijk gaten en scheuren. In het strakke asfalt van NL Zuid Limburg constateert het ding opnieuw elke paar honderd meter rampspoed.
    Garmin support zegt dat het een software fout is en raadde mij aan het toestel te retourneren. Men weet niet hoelang het mogelijk herstel zou gaan duren. Een Garmin medewerker wist wel dat er een Engelse journalist tijdens een test hetzelfde probleem heeft geconstateerd. De medewerker wilde me niet vertellen wanneer dit is geweest opdat ik zou kunnen inschatten wanneer er een oplossing verwacht mag worden.
    k breng het ding zo snel mogelijk terug en schroef mijn oude GPSMap62c maar weer op mijn BMW. De medewerker zei nog dat hij vond dat het apparaat naar behoren werkte. Immers in de auto detecteert het geen accidenten. Dat het niet werkt op en motor ondanks dat het een Zumo is, vond hij niet relevant. Ik opperde dat de instelling om avontuurlijk en onverhard te rijden dan toch pure fantasie zou zijn. Nee, vond de mederwerker. Het apparaat werkt naar behoren. Jaren geleden, toen ik de GPSmap had gekocht, merkte ik al eerder het nodige gedoe met Garmin software.
    Ondanks dat het apparaat geschikt zou zijn voor Mac bleek om kaarten te ontsleutelen een windows computer nodig. En Basecamp op een Mac met destijds OSX 10.6 geeft het eerst half uur na opstarten ook al een paar honderd “communatie probleem met appraat”. Met nieuwere Mac’s en OSX versies krijg ik die fouten niet meer. Maar nu is het apparaat dus foute flut.
    Een stevige afrader dus.

    • MrGPS schreef:

      Tsja… als je het toestel bij Louis kocht kun je het probleem het beste ook dáár melden… 😉

      Maar, praktische tip:
      Zorg dat je, als je het toestel op de motor gebruikt, instelt op motor-modus. Dat lost het probleem op (geef je het ook even door aan Louis en Garmin support? 😉 )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *