Garmin lanceert Garmin Zumo 396 LMT-S

17 reacties

  1. RedStrom schreef:

    Snel Hans!
    Ik wilde net vragen of je iets wist over een nieuwe Garmin.
    Mooi toestel maar ze hadden verder moeten gaan.
    Sneller, niet meer op de route moeten staan om hem te starten.
    Iets wat bij de vorige generatie niet hoefde.
    Maar goed om te zien dat ze nog volop meedoen.

    Bij TomTom mis ik heel erg het blauwe lijntje an de triplog.
    Voor velen die op de bonnefooi navigeren (rijden, fietsen, lopen) een heel prettige optie.
    Dat heeft Garmin dan wel weer.
    Hoe regelen dat TomTom dat ook gaat invoeren?

    • MrGPS schreef:

      Yep, ook ik had graag gezien dat Garmin meer ‘menselijke’ route-logica had aangebracht. Maar helaas. Toch is er, als je eenmaal weet hoe prima mee te werken.
      Qua TomTom: ik denk niet dat dat een wens is die vaak voorkomt dus vrees dat dat nooit gaat komen. Maar je kunt er allicht een mailtje aan TomTom aan wagen. Zelf zou ik het vooral mooi vinden als ze a. bij afwijking de route ‘terug naar de route’ een andere kleur zouden geven en b. de optie zouden bieden de oorspronkelijke track op de kaart te tonen. Dat laatste kan garmin wél maar daar laat tomtom weer een kansje liggen…

      Ach.. in algemene zin is het goed dat er verschillen zijn, anders hadden we niets om te kiezen… 😉

      • RedStrom schreef:

        Prima. Doe maar een emailadres en naam als je hebt ajb.
        Ik wil het toch eens proberen.
        Ik ken best veel mensen, en meestal de wat reizigers onder ons, die dat blauwe lijntje verdomd handig vinden.

          • RedStrom schreef:

            Reactie van TT. Netjes en best snel.
            Alleen jammer dat het nog niet op de agenda staat.

            Geachte heer .,

            Hartelijk bedankt voor uw contact met onze afdeling Customer Care. Het referentienummer voor uw vraag is 180417-001036.

            Het blauwe lijntje wat u bedoelt wordt niet ondersteunt door onze TomTom Rider. Voor zover ik weet is er nog geen ontwikkeling op dit gebied. İk zal uw vragen wel toesturen naar onze ontwikkelaars, wie weet wat de toekomst ons brengt.

            Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd. Mocht u aanvullende vragen of suggesties hebben, reageert u dan op deze e-mail zoals onder de stippellijn staat uitgelegd. Wij helpen u graag verder.

            Met vriendelijke groeten,

            Sinem A.
            Sinem A. (NL)TomTom Customer Care Team

          • MrGPS schreef:

            Ik zal, als ik ze weer spreek, ook nog eens een balletje opgooien.

  2. Dick schreef:

    Mooie Revieuw, en uniek toestel met serie nr 000000000 en made in Taiwan!

  3. Rob Bakker schreef:

    Hi, Is het toestel via line out te gebruiken voor GL1800? Dus zonder blue tooth gebruik makend van boord systeem en kabelheadsets

    • MrGPS schreef:

      Terechte vraag. Dit aspect heb ik bij de review over het hoofd gezien: in tegenstelling tot de eerdere modellen heeft de Zumo 396 géén audio-out. Het geluid zal dus via bluetooth moeten lopen.
      Ik meen dat er voor de Wing-intercom wel een bluetooth ontvanger bestaat; informeer daarvoor svp bij je Honda-dealer. Alternatief is de 595, die heeft een complete kabelboom. Voor iemand die met bluetooth werkt knap irritant, voor jou juist ideaal.

  4. RedStrom schreef:

    Zou je de snelheid van de 550 en de 396 eens willen vergelijken.
    Met name inladen/berekenen van een route en het omzetten van een track.
    De 396 is sneller dan de 395 en geeft betere kronkelwegen zag ik bij Waypoint video’s.

    • MrGPS schreef:

      Ik vind dat snelheidsverschil eerlijk gezegd amper noemenswaardig. Of het nu twee minuten duurt voor een track geïmporteerd is of twee-en-een halve minuut; het blijft traag. Ook bij zaken als kaartopbouw ervaar ik weinig verschil.

      De kronkelwegen zijn een ietsje beter dan bij de 395, maar helaas amper. Ben ‘as we speak’ dit aspect aan te testen voor promotor en kom daarbij binnen Nederland tot nog steeds dodelijk saaie routes. De Rider doet dat echt veel beter. Wel is het zo dat, naarmate je in minder dichtbevolkt gebied, met meer hoogteverschillen, komt het resultaat van de Zumo alsnog beter wordt. Bij enkele routes in Italië zag ik zelfs dat het resultaat van Zumo en Rider dicht bij elkaaar lag.

  5. W. Limburg schreef:

    Ik heb het ding vorige week gekocht bij Louis in Aken en de kabel door een NL BMW dealer laten monteren. Elke paar 100 meter geeft het ding aan dat ik verongelukt ben. En die ongevalmelding is niet uit te zetten. Middels een smartphone zou er een automatisch een noodoproep SMS verzonden kunnen worden, maar gelukkig heb ik die niet geistalleerd. In de auto werkt hij naar behoren maar op de motor blijft het ding mij zien verongelukken. Ik heb het ding nu 20 km geprobeerd en het heeft al een keer of 100 ongelukken gedectecteerd. Het zouden de slechte belgische wegen hier kunnen zijn maar nochtans veert mijn F800GS welhaast als een Citroën en vermijd ik zoveel mogelijk gaten en scheuren. In het strakke asfalt van NL Zuid Limburg constateert het ding opnieuw elke paar honderd meter rampspoed.
    Garmin support zegt dat het een software fout is en raadde mij aan het toestel te retourneren. Men weet niet hoelang het mogelijk herstel zou gaan duren. Een Garmin medewerker wist wel dat er een Engelse journalist tijdens een test hetzelfde probleem heeft geconstateerd. De medewerker wilde me niet vertellen wanneer dit is geweest opdat ik zou kunnen inschatten wanneer er een oplossing verwacht mag worden.
    k breng het ding zo snel mogelijk terug en schroef mijn oude GPSMap62c maar weer op mijn BMW. De medewerker zei nog dat hij vond dat het apparaat naar behoren werkte. Immers in de auto detecteert het geen accidenten. Dat het niet werkt op en motor ondanks dat het een Zumo is, vond hij niet relevant. Ik opperde dat de instelling om avontuurlijk en onverhard te rijden dan toch pure fantasie zou zijn. Nee, vond de mederwerker. Het apparaat werkt naar behoren. Jaren geleden, toen ik de GPSmap had gekocht, merkte ik al eerder het nodige gedoe met Garmin software.
    Ondanks dat het apparaat geschikt zou zijn voor Mac bleek om kaarten te ontsleutelen een windows computer nodig. En Basecamp op een Mac met destijds OSX 10.6 geeft het eerst half uur na opstarten ook al een paar honderd “communatie probleem met appraat”. Met nieuwere Mac’s en OSX versies krijg ik die fouten niet meer. Maar nu is het apparaat dus foute flut.
    Een stevige afrader dus.

    • MrGPS schreef:

      Tsja… als je het toestel bij Louis kocht kun je het probleem het beste ook dáár melden… 😉

      Maar, praktische tip:
      Zorg dat je, als je het toestel op de motor gebruikt, instelt op motor-modus. Dat lost het probleem op (geef je het ook even door aan Louis en Garmin support? 😉 )

  6. ian schreef:

    Best Hans,
    De 396 heeft nu dus de vibr ondersteuning. Dus mij de vraag, zou jij de virb 360 of ultra 30 nog adviseren.
    Het zou ontzettend handig zijn dus de bediening op de zumo te regelen. Of zeg jij toch, als de bediening niet zo spannend is, kijk toch liever naar iets anders ? De 360 is nou eenmaal duur ook, en denk dat ik meer dan genoeg heb aan de ultra 30, gemonteerd op het stuur?
    Dus op het stuur, is dan die bediening nog wel nodig op de zumo, of zoals ik eerder vraag, ik toch beter naar een ander type moet gaan kijken.

    2: Een provenciale weg de oude molense dijk, al 4 weken opengebroken, en toch blijft zumo mij hierdoor sturen. Ligt dit aan de gemeente of toch dat zumo niet alles herkend? Ook een weg openbreking in de stad 1 week lang, steeds niet door zumo gezien.
    (Ps. prima levering van de zumo 396 door jou)

    • MrGPS schreef:

      Ik vind zelf de virb ultra een prima camera. Bediening via het scherm van de zumo is handig, maar de optionele stuurbediening minstens even goed.

      Actuele verkeersdata staat of valt met de ‘bronnen’ die men gebruikt Het kán zijn dat het hier aan de overheid ligt maar zeker bij een provinciale weg vind ik dat niet waarschijnlijk. In algemene zin vind ik dat Garmin allerminst excelleert qua verkeersinfo; tomtom doet dat beslist beter. Zoek de betreffende plek maar eens op op Mydrive.tomtom.com; ben benieuwd of het daar wel correct staat.

      Ten overvloede: om die verkeersinfo te gebruiken moeten zowel de rider als zumo via je smartphone verbinding met internet hebben!

  7. Piet van der Horst schreef:

    Hans
    Ik heb een vraag ik vind het rose lijntje van de route erg dun,en ik ben 71 nu zou ik graag willen weten hoe ik het iets dikker kan maken. mijn toestel is een garmin 396 lmt-s bijvoorbaat dank
    Gr.Piet

Geef een reactie