Nieuw: TomTom lanceert de TomTom Rider 550
Tijdens de motorbeurs 2018 Utrecht lanceerde TomTom de nieuwe TomTom Rider 550.
In het kort: wat is er nieuw?
- het toestel is véél sneller geworden, dankzij de quadcore processor
- kaarten updaten via WIFI
- geschikt voor SIRI en Google Now
- kan smartphone berichten voorlezen
- Exclusieve TomTom Roadtrips via MyDrive
Iets uitgebreider:
Wat is de eerste indruk van MrGPS?
Duiken we even in de historie en je weet dat ik vroeger geen fan was van de TomTom. Ik vond het apparaat prima voor ‘van A naar B’ navigatie, maar voor de echte toerrijder te beperkt. Had alles te maken met ITN routes waarin elk punt verplicht is om te bezoeken. Bovendien werd de eigenlijke route pas in het toestel zelf berekend en dat leverde maar al te vaak forse afwijkingen van het origineel. In die tijd was voor de toerrijder de Garmin Zumo beslist een betere keuze.
Drie jaar geleden kwam echter de Rider 400 en bleek TomTom erg goed geluisterd te hebben naar de markt (lees: naar mij, ahem ;)).
Ineens was er track-import en kon de Rider wél betrouwbaar een route importeren. Aanvankelijk waren er nog wel wat haken en ogen, maar met snelle updates werden ook het activeren en herbereken-gedrag geoptimaliseerd en konden we zelfs routes via de cloud laden! En bovendien: de Rider is een meester in het automatisch berekenen van een mooie route, zelfs zonder dat daar een computer aan te pas komt.
Alle reden om mijn mening over TomTom te herzien: op verschillende punten waren ze zelfs concurrent Garmin voorbij gestreefd. Klik HIER voor meer dan een uur aan review video waarin ik e.e.a. laat zien – ook voor de Rider 550 relevant want op dat vlak zijn ze gelijk).
Toch had de Rider ook nog wel z’n beperking: voor een ongeduldig mannetje zoals ik was het toestel nu en dan wat traag. Lees: ik wilde sneller op het scherm tikken dan het toestel kon volgen.
Met de opvolgers van de 400: de 410 en 450 bleef dat hetzelfde. Die toestellen hadden weliswaar wat extra opties maar bleven onderhuids gelijk aan de 400.
Met de TomTom Rider 550 is dat anders, en dat merk je meteen bij de eerste keer opstarten. De buitenkant is vrijwel gelijk (iets donkerder metaal) maar het opstarten gaat wel viermaal sneller dan bij de voorgangers. Reden is de quadcore processor die het toestel echt merkbaar sneller maakt, ook bij bijvoorbeeld het plannen van een kronkelroute met meerdere via’s. Belangrijke verbetering.
Daarnaast nog andere vernieuwingen, zoals rechtstreeks updaten via WIFI (komt geen computer meer aan te pas) en bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het laten voorlezen van smartphoneberichten zoals SMS’jes.
Dat laatste vind ik persoonlijk niet zo spannend, misschien zelfs ongewenste afleiding op de motor (gelukkig kun je het uitzetten). Waar ik echter wél erg benieuwd naar ben is dat je nu ook SIRI (IPhone) c.q. Google Now (Android) kunt gebruiken. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om via gesproken commando’s tijdens het rijden je telefoon opdrachten te geven. Waarom zou je dat willen? Voor je muziek (spotify!?) in je smartphone natuurlijk!. De Rider mist immers, in tegenstelling tot de Zumo, een mp3 speler. En op een lange snelwegrit is een muziekje op je hoofd toch wel lekker. Op papier zou het mogelijk moeten zijn die muziek via een spraakcommando te bedienen, terwijl je telefoon gewoon in je zak blijft zitten. Niet verkeerd.
Maarrr: ik zeg ‘op papier’. Met het testexemplaar dat ik heb mogen proberen is het me nog niet gelukt. Heeft vermoedelijk te maken met de fase waarin de Nederlandse versie van Google Now zich bevindt. Ik twijfel er echter niet aan dat dat nog gaat komen en daarmee is dit een interessante nieuwe optie. “Ok, TomTom, play Pink Floyd”… and… let’s go!”
Tijdens de motorbeurs 2018 sprak ik kort met de verantwoordelijke productmanagers van TomTom:
Bestellen kan via onderstaande links; ook kun je daar aangeven een email te willen ontvangen zodra hij leverbaar is. Huidige inschatting is dat dat vanaf 16 april zal zijn.
Beste,
Ik heb momenteel een TT450 Plus.
De houder voor de TT550 is dat dezelfde als die van een 450.
Ik heb wellicht wel interesse voor de 550 maar helemaal geen zin om weer
de houder op mijn motor te gaan vervangen, bovendien zou ik dan een standaard versie kunnen nemen omdat ik van de 450 de plus heb en de auto houder dan ook nog zou kunnen gebruiken.
Groeten,
Gunter
Zowel motor als autosteun van de 550 zijn exact gelijk aan die van de 4xx.
Gebruikt de 550 dezelfde mount als de 450?
Yep, die is exact gelijk.
IK wil in de toekomst waarschijnlijk wel een RIder 550 maar kan ik de 400 dan eventueel inruilen ???
en zijn de motorsteunen etc gelijk als bij de Rider 400 graag een antwoord bij voorbaat hartelijk dank.
Ik ruil geen toestellen in. Ondermeer door het BTW effect zou je er dan veel minder voor terugkrijgen als wanneer je ‘m zelf op marktplaats zet.
Het goede nieuws: de steun voor de 550 is exact gelijk aan die van de 4xx. Je kunt dus je oude steun laten zitten en je 4xx als ‘met ongebruikte motorsteun’ op MP zetten. Indicatie: ik schat in dat je ‘m met een vraagprijs van 175 a 200 euro snel verkoopt.
Echter: de 550 heeft zeker voordelen, ik weet echter niet of ik daar zelf de circa 200 euro die je moet bijleggen voor over zou hebben. Qua kern van de zaak (het rijden van mooie routes) verandert er immers niets.
Zijn er nog software functies die in de 550 zitten die ook naar de 450 gaan komen?
Denk daarbij aan het voorlezen van Smartphone berichten…
Nee, zeker in de communicatie met de smartphone verwacht ik dat niet. De 550 communiceert op een andere manier met de smartphone als de eerdere modellen namelijk.
MrGps,
Is het mogelijk om je spotify op de 550 te bedienen op het scherm, zonder spraakbediening dus, zoals op de Garmin Zumo 595?
Nope: alleen spraakbediening is mogelijk. Als dit belangrijk voor je is kun je beter kijken naar de Zumo.
Is er al een definitieve datum bekend wanneer ie leverbaar is?
De verwachting was dat de distributie vandaag (vr 6/4) van start zou gaan. TomTom heeft echter last minute besloten eerst nog een software-update uit te voeren. Hoeveel de vertraging zal zijn weet ik niet precies, maar ik vermoed enkele dagen..
Kan je op de 550 de flitsmeldingen uitschakelen, in sommige landen is dit niet legaal ( Frankrijk, heb ik ergens gelezen) je kan beboet worden als de meldingen aanstaan als controle doen op het toestel
Yep, ze kunt ze uitschakelen. Maar het is niet nodig. TomTom heeft aan dat ze aansluiten bij wat wettelijk toegestaan is. In Frankrijk mag bijvoorbeeld wel gewaarschuwd worden voor ‘zones’ waarin regelmatig geflitst wordt. En dat is wat de Rider dan ook doet. Overigens heb ik nog nimmer gehoord van iemand die, in welk land dan ook, hiervoor bekeurd is.
Komt TomTom nog met een grotere variant? 5 of 6 inch
Ik weet dat er intern wel gesproken is over een 5 inch, maar vooralsnog is daar niet toe besloten. Temeer omdat het bij de autonavigatie wel bestaat sluit ik niet uit dat dat ooit komt. Van de andere kant: het is opmerkelijk dat de nieuwe Garmin Zumo alleen in 4,3 uitkomt; dat zal de prioriteit bij TT niet verhogen vrees ik.
Wanneer verschijnt er dan een nieuwe Zumo????
wat dacht je van ‘vandaag’?? zie https://www.mrgps.nl/garmin-zumo-396-lmt-s/
Haha ….
Gisteren nog een bekende GPS winkel gebeld of ze iets wisten van een nieuwe Zumo, nee hoor ….
Dat kan kloppen: ook al informeert de fabrikant ons soms tevoren: dat gaat dan gepaard met een ‘non disclosure agreement’ tot het daadwerkelijk release-moment. Tot die tijd mogen we daar extern dus niets over zeggen; maar het stelt ons wel in staat tevoren alvast feedback aan de fabrikant te geven, alsook een video als hierboven voor te bereiden.
En kan de nieuwe TomTom nu ook tracks gewoon als lijn weergeven op de kaart ongeacht of er een weg is of niet (Offroad gebruik)??
Nope, dat is onveranderd: de Rider is NIET geschikt voor offroad. Kijk daarvoor naar de Zumo of naar de gpsmap276Cx
Waarom zet TT geen mp3 speler op hun rider producten zoals Garmin dit doet?
Ik vind het een zeer gemis dat het niet mogelijk is om een vanaf een SD kaartje je eigen muziek af te spelen zonder een telefoon.
Waarom TT geen mp3-speler inbouwt weet ik niet; wel weet ik dat velen (waaronder ik) amper nog met mp3 werken maar ‘gewoon’ via spotify muziek afspelen. Vanuit die trend is de keuze om via de smartphone te werken dan wel weer logisch. Maar inderdaad: als je vanuit je GPS mp3 wilt kunnen afspelen moet je de Zumo kiezen.
Beste mr GPS?
Ik overweeg om mij de Tomtotm Rider 550 aan te schaffen.
Als consument probeer je dan goed geïnformeerd te zijn.
Derhalve lees ik op https://www.gps.nl/tomtom_rider_550/ dat zij iets extra aanbieden o.a. Tomtom Rider Essential Kit .
Wat is uw mening hierover en of aanbieding?
Mvg
Dany
De essential kit is geen tomtom product, maar specifiek door WayPoint ontwikkeld, in poging iets te bieden wat een ander niet heeft. Ik wil m’n conculega niet afvallen, maar als je het me eerlijk vraagt vind ik ‘m volstrekt overbodig. Dat betreft vooral de afdekkapjes.
Qua screenprotector zijn de meningen verdeeld. Daar bestaat ook een officiële tomtom versie van; maar persoonlijk vind ik ook die beperkt van nut. De reflectie wordt er minder van, maar het contrast ook. Als je last hebt van reflectie adviseer ik eerder de bevestigingshoek van het toestel een ietsje aan te passen dan een folie toe te passen; het resultaat daarvan is beter en het kost je niets.
Omgekeerd heb ik natuurlijk ook zelf iets ‘bedacht’ dat een ander niet heeft: de videocursus ‘toeren met de tomtom’ Kost normaal 29,90. maar in combi met aanschaf van het toestel de helft. Lees graag op facebook of de diverse fora of men dat een zinvolle investering vond 😉
Beste MrGPS?
Hartelijk dank voor de vlugge levering van mijn Tomtom Rider 550 ! Prima thx.
Ik heb vluchtig even het toestel in werking gesteld en zal dan rustig alles naar persoonlijke voorkeuren instellen. Aan de hand van de documentatie en uw videocursus zal ik er wellicht wel in slagen.
Desondanks heb ik altijd één vraag: ik kijk altijd naar het toetsenbord dewelke bij de ontvangst op een querty- klavier staat. Ik neem aan dat ik dit via de instellingen en een juiste keuze volgens het land zal kunnen aanpassen?
Hierdoor is het praktischer werken voor mij.
Alvast bedankt om mijn bemerking te bevestigen of niet dan spaar ik al wat tijd haha.
Grtz
Dany
Beste MrGPS
U heeft het ongetwijfeld erg druk.
Geen probleem. Ik vond inmiddels zelf wat beter de weg in mijn Tomtom Rider 550.
Dat er geen Azerty-klavier kan gekozen worden is slechts een klein minpuntje.
Het is een fantastisch toestel en wat een gemak op automatisch via WIFI updates te ontvangen.
Je videocursus is een aanrader !
Ben content !
Grtz
Dany
Als je linksonder op de wereldbol tikt en ‘Francais’ selecteert is je toetsenbord in Azerty.
Zorg dat je het toetsenbord in beeld hebt en druk op het ‘wereldbolletje’ linksonder. Daar kun je kiezen uit verschillende landen, en daarmee andere toestenbordindelingen.
Hartelijk dank, is gelukt !
Ik heb nog een belangrijke vraag ivm de pairing met de telefoon waarbij de “traffic en andere services” niet gevonden wordt maar , wel “Smartphoneberichten” en ” Zien wie er belt” geconnecteerd wordt.
Ik las zoveel als mogelijks eerst alle informatie hierover en zodoende vond ik nu terug dat dit met mijn Rider 550 niet nodig is. (Ingebouwd data-verkeer zou hiervoor zorgen).
Ik deed ook eens alle handelingen door u uitgelegd in de videocursus tem bleutooth-tethering.
Mijn Rider 550 heeft al éénmaal perfect via wifi de update ivm Traffic uitgevoerd, binnen het gebruik van mijn gebruikelijk netwetwerk (thuis).
Maar ik lees dat Tomtom refresht om de 2 minuten of zoiets.
Mijn vraag is concreet:
Hoe gebeurt dat dan onderweg tijdens een rit ? Gebeurt deze update werkelijk via het ingebouwde data -verkeer ?
Alvast bedankt
Ter aanvulling aan bovenstaande vraag:
Ik gebruik een recente smartphone Samsung Galaxy J7
Ik herhaalde de eerder gestelde handelingen om alles te connecteren met mijn smartphone:
bluetooth + bleutooth tethering en My Drive App.
Wanneer ik My Drive App uitschakel wordt er een verbinding gemaakt met Traffic ???
Enfin, ik weet dat het nu kan.
Mvg
ps: Als klant zou men gebruik kunnen maken van de chatfunctie. Waar bevindt die zich momenteel?
Het updaten van de traffic info gebeurt via de data-verbinding van je telefoon. Om ook smart notifications te ontvangen is het noodzakelijk te pairen via de MyDrive app, door het scannen van de barcode op het toestel.
Het komt voor dat, ondanks dat er dataverbinding is, de verkeersinfo tóch niet doorkomt. In dat geval zal opnieuw starten van de Rider helpen. De verwachting is dat er binnen enkele weken een update uitkomt die dit probleem oplost.
De chatfunctie is niet altijd actief; als die actief is is die te vinden rechtsonder op de site. Vragen kun je echter uiteraard ook via mail stellen.
Dank u wel voor de informatie.
Heb sinds april de rider-550 als vervanger voor de ZUMO 660.
Ben er niet zo tevreden over.
b.v. Een track laden en rijden en je komt voor een wegafzetting.
Garmin liet dan de originele route zien en kon je deze verderop weer oppakken.
TomTom gaat meteen de route ‘herberekenen’ om je weer naar de route te sturen (eerst terug naar waar de versperring nog is).
Pas na lang (fout) doorrijden slaat TomTom de versperring over en gaat hij verder de route vervolgen.
Ook het laden van een track.
Een track zou toch 1-op-1 overgenomen moeten worden want dat is het voordeel van het gebrbuik van tracks !
Na het laden (via MyDrive) laat TomTom zien dat deze b.v. 90 km is en lijkt dezelfde als in MyDrive.
Zodra je op ‘Rijden maar’ drukt, wordt de route helemaal anders en in mijn geval maar 23 km ???
(p.s. Dit was een track waar niet mijn huidige locatie als begin ingesteld stond)
Dit ook gemeld aan TomTom support maar kreeg weinig uitleg hierover.
Zou het liefst de Rider-550 omruilen tegen de nieuwe Garmin.
Dag Ronald,
Moeilijk van afstand te zien wat hier mis gaat.
Een track kán in de Rider veranderen, met name als er sprake is van wegen die delen van de dag zijn afgesloten (om sluipverkeer te voorkomen). In dat geval kun je evt de rider instellen op ‘fietsroute’ (dan mag je er wél door). Maar loop je dus kans er onderweg niet door te mogen..
ECHTER: bovenstaande zal nooit leiden van een route van 90 km naar 30 km. Dat duidt er toch op dat er iets anders aan de hand is. Flauw gezegd: vermoedelijk een of andere beginnersfout; bijvoorbeeld dat je weliswaar een gpx hebt geladen maar dat er geen track in zat, maar een route met slechts enkele via’s. Afhankelijk van de routesoftware die je gebruikt kan dat gebeuren, vooral bij tyre of mra. Ik zou adviseren daar wat meer in te verdiepen, bijv via m’n cursus.
Is het mogelijk om een track in beeld te laten zien?
Als je daar een route van maakt en er van af moet wijken, heb je de track nog in beeld.
De tracklog (het blauwe lijntje in de Zumo) gaat TomTom nog invoeren, of staat dit niet eens op hun todo-lijst?
Op dit moment is het projecteren van de track in de TT niet mogelijk. Da’s wel jammer want ik denk zeker dat dat een interessante optie is. Ik spreek daarover binnenkort weer met TomTom maar kan op dit moment niet zeggen of die mogelijkheid er komt.
Hallo,
Ik overweeg een TT 550 aan te schaffen om mijn 400 te vervangen. Maar ik zie dat de 550 al sinds april 2018 op de markt is. (bijna twee jaar dus)
Wanneer word er verwacht dat er een nieuw model op de markt komt? Ik wil voorkomen dat ik nu de 550 koop en er binnen een paar maand een nieuwe komt.
Bedankt,
Mathijs
Er zal met zekerheid dit jaar géén nieuwe TomTom Rider verschijnen. Dat zal op z’n vroegst in 2021 zijn.
Hallo Mr Vaessen,
ik gebruik sinds ongeveer 1,5 jaar een Rider 550 Plus, in combinatie met MyRouteApp. Ik krijg via de club ook regelmatig gpx-bestanden aangereikt die zijn gecreëerd in Basecamp.
In beide gevallen kan ik bij een eventuele wegversperring geen alternatieve route/track berekenen, noch een deel van de route vermijden. De opties zijn gewoonweg niet beschikbaar.
Dat kan wél als de route/track werden aangemaakt via MyDrive. Dan is een eenvoudige klik op het icoon met de huidige positie genoeg om dat deel van de applicatie op te roepen.
Is hier een oplossing voor, of is dit een bewuste keuze van TomTom om de gebruikers richting hun eigen product te stuwen?
Bedankt,
Dominique Beerts.
Dag Dominique,
Een track is een track, ongeacht of de herkomst mydrive is of een ander routeprogramma. Daar kan dus geen verschil in bestaan. Wel is er verschil tussen een gpx-track en een itn-route. Die laatste bevat viapunten die je handmatig kunt overslaan. Maarrr: de output van mydrive is een gpx-track, géén itn-route. Maw: wat je omschrijft kán eigenlijk niet.