Eindelijk! De nieuwe Garmin Zumo XT!!

97 reacties

  1. Ik klaag best wel eens dat alles maar steeds duurder wordt. Denk maar aan de brandstofprijzen. Of ga maar eens een avondje uit eten met je vrouw….

    In 2006 reed ik met mijn BMW R1200 RT naar Notter om aldaar een nieuwe Garmin Streetpilot te laten monteren. Ik rekende € 1450,- af. Zonder beschermhoesje voor mijn toestel. Het geluid kwam via een snoertje in mijn helm en alle landen laden ging ècht niet.

    En kijk nu! Wat een prachtig apparaat. Wat een handige functionaliteiten en …. wat een fraai prijssie…. Super.

    Heldere uitleg! Daar hebben we wat aan! Bedankt.

  2. Ronald Biesot schreef:

    Mooi toestel (Garmin Zumo XT)
    Maar kan je met dit toestel ook nog gebruik maken van je TPMS ventieldoppen ?
    Dat zou mooi wezen !

  3. Martijn van der Esch schreef:

    Ik stond op het punt om een Rider 550 te kopen, wellicht nog even geduld hebben dus.
    Is er ook een flitsservice mogelijk op de Garmin?

  4. Eddie Janssens schreef:

    Wanneer het GPS-toestel niet op de steun zit, zijn de contactpuntjes van de voedingskabel blijkbaar niet beschermd tegen regen. Zit er hiervoor een afdek-kapje bijgeleverd, zoals bij de Zumo 660 ?

    • MrGPS schreef:

      Beschermen tegen de regen is niet nodig. de contactpunten zitten op 6 mm van elkaar, in combi met de 5V spanning kan er weinig mee gebeuren. Bij de oude zumo’s, vooral de 550, lag dat anders.

      Maarrr…. ondanks dat het niet nodig is zit er gewoon een keurig rubbertje aan het snoer dat je over de contacten kunt plaatsen.


  5. Henk Watses schreef:

    Altijd Garmin fan geweest maar nu helmaal om naar de TT. De Garmin ziet er prachtig uit maar wat mis ik: flitspalen en verkeersinfo! Is dat net zo goed als bij de 550 en ook gratis?

  6. Peter schreef:

    Hallo,
    Ik gebruik momenteel een garmin GPSMAP 276Cx voor navigeren van tracks over onverharde wegen, naar adressen dmv routes enz.
    Zou je de XT aanraden om deze GPSMAP 276Cx te vervangen (deze 276 werkt nog goed)?
    Wat kan de XT meer behalve dan dat hij een touchscreen heeft?
    Wat zijn de voordelen/nadelen tov de GPSMAP 276Cx

    Alvast bedankt

    • MrGPS schreef:

      De 276Cx is eigenlijk een maritiem toestel en daardoor niet goed vergelijkbaar met de Zumo XT. Zo zal de XT geen functies hebben als ‘krabbend anker’ of ‘MOB’ knop.

      Zoals ik het inschat zal de XT voor jou prima geschikt zijn. Bij het navigeren over tracks zul je , indien op de weg, gesproken aanwijzingen krijgen, zodra je echt offroad gaat volg je als vanouds de lijn. Daarbij ondersteund door de topo-kaart. En daarnaast een hoop zaken zoals getoond in de review video’s. Daarbij is het toestel tov de 276Cx véél compacter. Ik verwacht dat je er wel blij mee zou zijn. Van de andere kant: de 276Cx is typisch zo’n apparaat dat ‘voor de eeuwigheid’ gebouwd lijkt te zijn. Eigenlijk jammer om afscheid van te nemen als je er verder tevreden mee bent. Up to you.. (suggestie: niets mis met twee toestellen tegelijk ;)).

      • Frans schreef:

        Is het op de XT mogelijk om op de kaart namen van Waypoints te zien naast de waypoints? Relevant voor navigatie in Rally Raids (zonder tracks, maar alleen op waypoints). De 276 en Montana’s kunnen dat. De BMW navigator bijvoorbeeld niet.

        • MrGPS schreef:

          Nee, ik meen van niet. Wat me wel is opgevallen:

          Als je waypoints vanuit basecamp overzet krijg je allemaal ‘hartjes’, net als bij de eerdere zumo’s.
          Doe je echter hetzelfde vauit explore dan komen wél de gekozen symbolen mee en kun je bijvoorbeeld met lettersymbolen werken A-B-C… Ik vermoed dat dat voorziet in de behoefte die je noemt.

  7. Taco schreef:

    Mooi toestel. Alleen jammer dat ik net vorige week een 595 op mijn motor geinstalleerd heb :(.

    • MrGPS schreef:

      Neu… da’s helemaal niet jammer; daar ga je nog steeds een hoop plezier van hebben. Wat dat betreft is de wereld niet anders dan een maand geleden.

      Maar ik begrijp maar al te goed dat je, als je dit geweten had, even pas op de plaats zou hebben gemaakt.

      Zelf heb ik al sinds een maand klanten die een 595 bestelden geadviseerd om even de ontwikkelingen af te wachten. Maar uiteindelijk loop je per definitie bij aanschaf van een nieuw product het risico dat er kort daarna ‘een nieuwe’ uitkomt. Doordat dat in de gps markt minder vaak is is dat dan extra wrang. Ik wens je desalniettemin veel plezier met je 595!

  8. Roelf Hummel schreef:

    Hoe zit het met gebruik in de auto?
    Heeft deze zelf een speaker? En het op spanning houden, oftewel laadsnoer?

    • MrGPS schreef:

      De autosteun is passief. Ik verwacht dat je ‘m in de auto meestal op de interne accu zult gebruiken; de XT gaat daar ruim 4 uur op mee, is mijn ervaring. Je kunt ‘m echter ook voeden met een USB kabel (meegeleverd), die je inplugt in een usb connector.
      Het geluid komt uit een speaker in het toestel zelf.

  9. Bertus schreef:

    Hallo Hans
    Is deze nieuwe Garmin XT te plaatsen op een BMW 1200 RT bouwjaar 2018?
    Middels een craddle of aanpassing in de uitsparing.
    Ik heb gewacht tot Garmin met een nieuwe nav. kwam omdat ik de BMW 6 wel wat verouderd is met name voor de prijs die er nog steeds voor gevraagd wordt. Het bedienenelement aan het stuur vind ik niet zo spannend. Overigens werk ik weer met een zumo 660 omdat de TomTom 550 niet echt op een 1200 rt past. of komt BMW/Garmin met iets nieuws?
    Alvast bedankt.
    mvg. Bertus

  10. Robert schreef:

    Dag Hans, duidelijke review. Vraag aan jou, heeft Motorkaart nog een toegevoegde waarde op de nieuwe kronkelroute app van de XT?

    Mijn spaarvarken kijkt al benauwd trouwens…

    • Hans schreef:

      Komt er ook een wereldwijde editie ? Dit ivm industrie dit jaar.

      • MrGPS schreef:

        Ik weet niet wat je bedoelt met ‘industrie dit jaar’ maar:

        Wereldwijde kaartversie is vaak een kwestie van marketing, waarbij in dit geval garmin na een jaar komt met hetzelfde toestel, maar dan als ‘travel edition’. Of die er voor de XT ook komt is moeilijk te voorspellen maar lijkt em niet raar. Ergens in 2021 of 2022. Dan zal echter wel het interne geheugen nóg groter moeten worden.
        Hoe belangrijk? ach.. je kunt via garmin.openstreetmap.nl ook gratis kaarten downloaden. Heeft wel een beetje gebruiksaanwijzing maar ach.. het is gratis, daar mag je wat voor doen.

        Al met al: ik denk dat de XT ‘travel edition’ nog wel even op zich laat wachten..

        • Hans schreef:

          industire is een autocorrect van India Reis 😀
          Maar zoals ik begrijp kun je via openstreetmap sowieso de kaarten van dat land downloaden en installeren zodat die offline werkt in india ?

          • MrGPS schreef:

            Yep, dat kan. Advies: zet OSM kaarten ALTIJD op een geheugenkaart en niet in het toestel geheugen. De OSM kaarten bevatten soms kleine fouten waardoor de Garmin compleet ‘hangt’. Als ze dan intern staan heb je een groot probleem. Staan ze op de geheugenkaart dan verwijder je die gewoon even, vervolgens opnieuw opstarten en kaart terugplaatsen; problem solved. Zeker als je in the middle of nowhere bent belangrijk om rekening mee te houden.

    • MrGPS schreef:

      Goede vraag. Let wel: mijn antwoord is per definitie gekleurd want, ofschoon ik in vorig leven de ‘uitvinder’ van die kaart was: ik verkoop ‘m zelf niet. Dat gezegd hebbend een kleine analyse:

      Wat er veranderd is bij Garmin is dan er ook lagere roadclasses meegenomen worden. Dat levert véél mooiere routes dan voorheen. Maar de XT heeft nog steeds geen ‘hekel’ aan N-wegen. Als de kleine weg echt te veel om is zal hij je ook delen van de route over N-wegen sturen. De OMK doet dat niet, de weerstand van N-wegen is hoger. Maar dat levert dan ook wel weer heel veel richtingveranderingen, parallelwegen en omwegen op. Bovendien een verhoogd risico op gravelpaden en afsloten ‘waldwege’. Iedereen die met de OMK rijdt zal dat herkennen. Da’s inherent aan het ‘beestje’ en eigenlijk niet te voorkomen.

      Ergo: het perfecte algoritme bestaat niet. Garmin zit hier meer aan de ‘veilige kant’. Ideaal was geweest als de XT de huidige resultaten in de stand ‘drie-kwart’ zou tonen, maar ook nog een extra stap naar rechts zou hebben. Ik wil even de praktijk-effecten afwachten, anders ga ik daarover nog met Garmin in conclaaf.

      Wat, anno 2020, ook een rol speelt is dat de OMK uiteindelijk een ‘third party’ kaart is, vanuit Garmin bezien strikt genomen zelfs niet-legaal. Ten tijde van de ontwikkeling van de OMK (zumo 550/660) was dat geen probleem; bij latere modellen werkt het toch wat minder soepel en moet je, na wisselen van kaart, bijvoorbeeld het toestel weer helemaal uitschakelen en weer inschakelen. Daarmee beetje houtje touwtje.

      Dat zou eigenlijk niet nodig meer zou moeten zijn. Zowel dat ‘switchen’ als het feit dat het eigenlijk dubbel betaalt voor een kaart (waarbij ik updates dan nog buiten beschouwing laat).

      Ander aspect is dat het onderhouden van de OMK toch vraagt om een flink gebruikersvolume. Dat is door het martkaandeel van de Rider al fors gedaald, de ‘adventurous routing’ van de XT zal de belangstelling voor de OMK verder doen verkleinen.

      Ander effect dat van invloed is is het gemak waarmee je, nog beter dan met OMK, in m.n. kurviger je spannende route maakt met slechts start- en eindpunt. En die dan via de cloud overzetten naar de XT. Je bent in 10 seconden klaar..

      Al met al verwacht ik dat de OMK door deze combinatie van ontwikkelingen z’n langste tijd gehad heeft en dat we vooral moeten zorgen dat we als gebruiker gerichte feedback aan Garmin cq tomtom moet blijven geven om tot het uiteindelijke ‘optimum te komen.

  11. Niels van Ginneken schreef:

    Ik heb een 660 op een motorsteun. Weet je of de positie van de 4 bevestigingsschroeven van de motorsteun van de XT op dezelfde positie zitten?

  12. Lammert Lasker schreef:

    Hallo, wat een mooi toestel de Zumo XT! Huidig maak ik nog steeds gebruik van de Zumo 660. Nu ik de review van de XT heb gezien wordt het misschien tijd om over te stappen. 🙂 Vraagje: in mijn Zumo 660 maak ik gebruik van de onroute motorkaarten. Kan dit ook bij de Zumo XT of is dit nu overbodig geworden?

  13. Rick66 schreef:

    Geweldig apparaat, heb de TT550 een jaar geleden gekocht als gevolg van dat gedoe met herberekenen van routes maar miste ook een aantal zaken die de Zumo wel had (bijv restaurants op de kaart, weerinformatie). De 550 gaat eruit en de XT is net besteld 🙂

  14. Baltus van Ulden schreef:

    Hans, ik ben inderdaad nog zo ouderwets dat ik geen afscheid wil nemen van mijn bedrade headset. Die zit aangesloten via een autocom systeem. Daar zit ook de 550 aan vast. Mijn telefoon is via BT aan de 550 gekoppeld.
    Via een BT ontvanger gekoppeld aan de autocom kan ik simpel het BT geluid van de XT naar binnen halen. Maar… Waar / hoe koppel ik mijn telefoon dan.
    Als ik daar een bevredigende oplossing voor heb ga ik zeker door de jank grens en komt er een XT
    Met vriendelijke groet Baltus.

    • MrGPS schreef:

      Als je BT ontvanger tweerichtingverkeer toe laat zou je mogelijk de telefoon aan de XT kunnen koppelen. Als het alleen een ontvanger is dan dus niet. Maar dan vraag ik me ook af hoe je je telefoon dan nú koppelt…

      • Baltus van Ulden schreef:

        Op de 550 zit een mic en een lsp uitgang. Die zijn beide bedraad naar de autocom. De telefoon is via BT gekoppeld aan de 550. Bij een binnenkomend gesprek neem ik op via de 550.
        Overigens zit er aan de autocom ook een zend /ontvanger aangesloten. Vandaar ook dat ik de autocom niet wil missen.
        Maar als ik het goed begrijp kan ik zowel de telefoon als ook een twee richtingen BT koppelen.
        Stom…. Nu ik de vraag stel bedenk ik het antwoord al. Je kunt ook een telefoon en een BT headset koppelen.

        • MrGPS schreef:

          exact: het zal dus van de bluetooth interface aan de intercom afhangen of die dat ook aankan. Maar dat moet je echt aan de leverancier/fabrikant van de intercom vragen.

          In algemene zin vrees ik echter dat je tegen beperkingen aan zult lopen doordat de intercom fabrikanten niet meer heel veel zullen investeren. Vooral ook omdat ze veelvuldig met updates zullen moeten komen (denk aan iphone). De ‘toekomst’ zit toch echt meer in de volledig bluetooth intercoms zoals Cardo; en dan vooral die met DMC (zoals cardo packtalk)

  15. Van Der Kelen Bart schreef:

    Wat doet hij met een gesloten ronndrit? Voor de vroegere zumo’s was het beter het startpunt en eindpunt een beetje uit elkaar te leggen. Is dat nog steeds nodig?

    • MrGPS schreef:

      Noodzakelijk is dat niet, en nooit geweest. Maar het is wel handiger; al is het maar omdat dan meteen duidelijk is in welke richting je moet rijden. Bij een gesloten rondrit loopt bij de start de roze lijn immers twee kanten op. Als je zelf maker bent van de route weet je wel wat de bedoeling is; ben je met een groep dat schrijft de statistiek voor dat er altijd wel enkelen de verkeerde kant op gaan 😉

  16. Dirk schreef:

    Hoi Hans,
    Wat moet ik me voorstellen van die adventurous roads en topografische kaarten voor bv Belgie, NL en frankrijk? Kan ie echt off road routes maken of sta je dan voortdurend voor hekken, prikkeldraad en verbodsbordjes? Want dat is in realiteit in onze dichtbebouwde streken wel het geval.
    De optie bochtige wegen op de 590 (van een reisgenoot) vond ik niet denderend. Mijn 660 werkt nog prima, maar als die XT echt een goede “bochtige wegen” optie en bovendien een mogelijkheid om off road routes te maken heb ik wel interesse.

    • MrGPS schreef:

      Het toestel zal *geen* betrouwbare offroad routes berekenen. Sterker: offroad routes zijn in basis viapunten die met rechte lijnen verbonden worden. De topo kaart dient ter visuele ondersteuning maar kan geen routes berekenen; weet ook niet of bijv een bospad toegankelijk is of niet. Die mogelijkheid bestaat in geen enkel toestel of programma; dus ook niet in deze zumo. De kaartgegevens daartoe zijn eenvoudigweg niet beschikbaar.
      Wat echter wel uitstekend mogelijk is is om bestaande offroad trajecten van internet te downloaden en die in het toestel te laden; dat gaat perfect; ook al is er op delen van het traject geen kaartdekking.

      Qua adventurous: bij de 590/595 keek het toestel niet lager dan N-wegen en dat leverde dodelijk saaie routes op. Dat is met de XT sterk verbeterd; ofschoon hij, als de kleine wegen onnodig om zijn, nog steeds delen van de route over N wegen zal laten gaan.

  17. Juliaan Postma schreef:

    Hans, ik heb gisteravond genoten van je review. Aangezien ik kort gelden een 595 heb gekocht (en het een beetje zonde om die nu al te vervangen) vroeg ik me af of er updates aan zitten komen voor dat toestel. Ik denk dan aan het anders omgaan met tracks en routes of de wifi verbinding toch wel faciliteren?
    Heb je enig idee?

    • MrGPS schreef:

      Dag Juliaan,

      Ik begrijp je vraag maar, helaas, ik acht de kans dat dat gaat gebeuren vrijwel nihil… Wifi sowieso niet, want de 59x beschikt niet over de daarvoor benodigde hardware. Maar ook dergelijke fundamentele verandering in omgang met routes en tracks zie ik niet met terugwerkende kracht verschijnen… Sorry!

  18. Johan Adriaanse schreef:

    Grappig dat “vast ingebouwde accu” als voordeel gepresenteerd wordt. M’n trouwe Zumo 550 heeft zo’n beetje het eeuwige leven (daar roep ik nu wel wat over af…) dankzij de mogelijkheid af en toe een verse accu te scoren. Bij de XT zit dat er dankzij dit nieuwe “voordeel” dus niet in. Betalen voor het inbouwen van een nieuwe accu dus?

    • MrGPS schreef:

      Elk voordeel heeft z’n nadeel. En andersom. Bij de 590 en 595 doen zich (in tegenstelling tot de 550 en 660) veelvuldig problemen voor met de accu-connector. Het toestel ‘denkt’ dan dat de accu bijna leeg is terwijl dat niet zo is. Een euvel dat door velen herkend wordt, en tevens DE reden is dat de vast ingebouwde accu van de XT, ook door mij, als pluspunt gezien wordt.

      De accu’s bij Garmin hebben een erg lange levensduur. Maar zeker: als je, zoals jij, meer dan tien jaar met het toestel blijft werken dan zal de accu op enig moment minder worden. Ik heb zelf nog geen XT opengeschroefd, maar in de regel is dat geen rocketscience en kun je een accu eenvoudig zelf vervangen. Bij de zumo 550 zijn er zelfs mensen die een compleet touchscreen vervangen.
      Maaaarrrr.. dat zijn zaken die pas over vele jaren überhaupt zullen gaan spelen (áls je er al mee te maken krijgt), en tegen die tijd vinden we daar dan wel weer een oplossing voor.

  19. Paul schreef:

    Is het echt zo Hans, dat je nu bij het rijden van een Track, herberekening aan kunt laten staan als je van de route moet afwijken als gevolg van een wegversperring ? hier zijn toch wat twijfels over heb ik gelezen.

  20. Bart schreef:

    Klopt het dat er op deze nieuwe XT geen Spotify App zit. (zoals bij de 595 wel het geval is)
    Ik weet dat sommige graag hun motorgeluid horen, maar ik ga dan toch voor de muziek 😉

  21. Harry schreef:

    Hans, hoe zit het nou met het rijden van een eigen gemaakte vooraf ingeladen route. Gaat de XT , met herberekenen aan, nu wel of niet een nieuwe route berekenen rechtstreeks naar het eindpunt zodra je van de route afwijkt. Ik hoor en lees op internet tegenstrijdige berichten over dit issue.
    Heb jij dit al uitgebreid getest?

    • MrGPS schreef:

      Dat zit wel goed, zelfs met het rijden van een track. Maar eh.. ik maak die video’s niet voor niets! Daar vertel ik er alles over. Als iemand op internet iets anders vertelt is dat heel apart. Enerzijds omdat dat niet klopt, anderszijds omdat nog bijna niemand de XT in handen heeft gehad.

  22. Paeleman Bert schreef:

    In de specs van de Zumo XT spreekt men van “wireless ANT+ technologie”. Is dit niet de manier waarop de Virb camera’s en de TPMS gekoppeld waren bij de vorige Zumo’s? Zou er dan toch misschien de mogelijkheid zijn deze te bedienen? Ik werk nu met de TT Rider 550 maar mistte de Zumo. Mede door je review heb ik de XT direct besteld..😀😀

    • MrGPS schreef:

      Yep, het staat inderdaad bij de specs, maar ik heb geen idee wat er met ANT gedaan wordt. Wellicht de koppeling met inReach.

      In ieder geval géén koppeling met TPMS en ook niet met VIRB. Dat laatste om reden dat Garmin gestopt is met productie van action cams.

      Ik heb overigens zelf 3 virb ultra’s maar die bedien ik eigenlijk altijd met spraakcommando; drie tegelijk, met één als ‘master’. Gaat ook prima met de packtalk.

      Dank voor je bestelling!

  23. Paeleman Bert schreef:

    Het was juist maar een vraag/opmerking. De Virb bedien ik toch met de bijpassende afstandsbediening en de TPMS werkte niet goed op mijn Street Glide. (De achterste sensor verloor dikwijls contact… Ik heb ondertussen een TPMS uit China geplaatst.. dit werkt wel naar behoren..

  24. Helge Harder schreef:

    Hi, seems to be a great device. Do you know if it has the same routing problem as the Zumo 590/595, where it does not route you over german Bundesstrassen with 4 lanes if you exclude the Autobahn?

    Garmin knows and acknowledge the error, even the reason is known, but Garmin simply refuses to fix it. 🙁

    • MrGPS schreef:

      I am not familiar with that problem. Except that, if you set all roadtypes to avoid the routecalculation may not have enough options and fall back to major highways. The settings involved are device-dependant.
      The ‘adventurous routing option was improved however; when set to the right it will hardly ever choose highway (except for eg river-crossings).

  25. Richard de Graaf schreef:

    Hans, een vraag die op zich los staat van de XT: heb je enig idee of we de verbeterde Adventurous Routing en beter oppakken van routes ook gaan terugzien op oudere Zumo’s zoals de 396? Het lijkt me een software verbetering die wat mij betreft ook in een firmware update op andere modellen thuishoort.

    • MrGPS schreef:

      Ik begrijp wat je bedoelt, maar fabrikanten hebben veelal niet de neiging om toestellen met terugwerkende kracht te verbeteren. Dus ik ben niet optimistisch hierover. Bovendien is niet ondenkbaar dat het ook een relatie heeft met de processor (rekenkracht). ALS het al zou gebeuren zal zal dat eerder met de 396 gebeuren dan met de eerdere modellen.

      Met de 396 zou ik adviseren eens te stoeien met kurviger in combinatie met de smartlink app. Is wat meer werk, maar levert erg goede resultaten. Is zelfs op de smartphone te doen. Zal eens zien of ik daar aparte een video’tje over kan maken binnenkort.

  26. Pascal schreef:

    Dag Hans, ik ook interesse in de XT vooral omwille van het grote scherm en hopelijk goede afleesbaarheid in zonlicht. Mijn eerste motorreis komt er aan begin mei. Zou die tegen die tijd al volop verkrijgbaar zijn ? Zoniet neem ik toch een Tomtom 550

    • MrGPS schreef:

      Op dit moment (6 maart) kan ik je daar geen zinnig antwoord op geven. In algemene zin raad ik ik echter aan je nieuwe gps niet vlak voor vertrek aan te schaffen….

  27. Erwin Mathijsen schreef:

    Dag Hans, inderdaad een geweldig toestel, wanneer je deze exclusief koppelt aan een Windows computer. Koppelen aan een macbook is een ander verhaal: GarminExpress ziet wel het toestel, maar in Basecamp wordt het toestel niet gezien: zo kun je dus geen routes die je daarin maakt naar de ZumoXT sturen?

    • MrGPS schreef:

      Ik heb zelf geen Mac dus heb dat niet kunnen testen. Maar bij mijn weten moet dat gewoon werken. Wat zie je op het scherm van de zumo zodra je aan de mac koppelt?
      Overigens kun je sowieso routes laden via de drive app of via explore (want in de praktijk veel makkelijker werkt).

  28. Erwin Mathijsen schreef:

    Hallo Hans, dank voor jouw antwoord; op de Zumo zie je de gebruikelijke verbindingsbeelden zoald je die ook ziet wanneer ik de Zumo’s aan de Windows computer koppel: afbeeldingkje van computerkastje met bungelend kabeltje, … Maar ook: in Garmin Express op de macbook zie je dat deze wel de zumoXT ziet, en juist dat is dus raar… Via Drive app ga ik proberen, … Groet, E

  29. Helge Harder schreef:

    Hi, thanks for the answer. Maybe it is a problem which only exists in Germany.

    No its not a wrong setting, it is a bug which Garmin admits it exists, but also says that it won’t be fixed. 🙄

    They just labeled Bundesstrassen with 4 lanes as Autobahn or Highways, so if you avoid the Autobahn, the Zumo does not route over said Bundesstrassen. Not a gamebreaker, but annoying.

    Seems I have to try the XT myself. 😀

    • MrGPS schreef:

      Ok, got it. Never experienced this myself. So: difficult to replicate and test on the XT.. Indeed: no other solutions than buying one and test it yourself 😉

  30. peterdejong1967 schreef:

    Hallo Hans,
    Laadt de xt het telefoonboek uit je mobiel? En werkt het toestel nog met de verkenner van de pc? En met de programma’s van javawa? Ik heb mij ook laten verleiden vorig jaar om een TomTom Rider 550 te kopen. Prima toestel hoor maar ik mis de Garmin. Laten we eerlijk zijn. De echte diehards willen helemaal geen eenvoudig toestel. Ik mis het klooien met de instellingen, het uitvogelen hoe alles werkt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat alles uiteindelijk werkt.
    Mijn spaarvarken staat hier in de hoek en kijkt mij angstig aan………..
    Gr. Peter

    • MrGPS schreef:

      Telefoon: yep. verkenner: yep. Javawa: niet getest maar je zult daarvoor sowieso de MTP settings aan moeten passen, net als bij de 59x. JDM is echter minder van belang bij de XT vanwege automatische track-opruiming en inhoud-beheer via explore. (er valt weer een hoop nieuws te ontdekken). (ik hoor een varkentje gillen 😉 )

      • peterdejong1967 schreef:

        👍🏼

      • peterdejong1967 schreef:

        Het spaarvarken heeft het niet overleefd………….

        • MrGPS schreef:

          Arm varken! Dank voor je bestelling, hoop dat ik spoedig kan leveren!

          • peterdejong1967 schreef:

            Lees net op het gps forum in een bericht van Javawa dat de nieuwe Zumo XT geen massa-opslagmodus heeft maar alleen MTP. Daar kan JDM niet mee overweg. Dat is echt jammer…..

          • MrGPS schreef:

            Enerzijds wel, anderzijds misschien niet. JDM was vooral van balng in het kader van ‘de grote beurt’. Zowel opruimen routes als opschonen van een vaak erg grote verzameling aan tracks. Beheer van de inhoud kun je nu doen via explore; opruimen van recorded tracks doet het apparaat vanzelf. In die zin is JDM dus niet echt meer nodig.
            Ander gevolg is echter ook dat de XT niet meer door mapsource herkend zal worden. Ook dat is an sich geen issue, maar sommigen zullen juist dat vervelend vinden. Je kunt allicht nog steeds je routes in MS maken, opslaan als gpx en als zodanig naar de xt sturen.

  31. Danny van Rij schreef:

    Het was effe slikken, maar gezien de lovende artikelen en opmerkingen overstag gegaan. XT besteld en nu maar hopen dat ik m voor eind April heb. Ga in Mei naar Oostenrijk. 🙂

  32. Christophe schreef:

    Bedankt voor de duidelijke video. Hoeveel van alle verbeteringen zijn er ondertussen ook beschikbaar in de BMW navigator vi? Welk toestel raad je vandaag aan voor gebruik op een BMW R1250RT met audiosysteem?

    • MrGPS schreef:

      De BMW Nav VI is inmiddels drie jaar op de markt. Het gros van de vernieuwingen is NIET van toepassing op de BMW VI. Daartoe zou je moeten wachten op de BMW nav VII die, als BMW zoals voorheen elke vier jaar met een nieuw model komt, in 2021 zou moeten verschijnen.
      Omgekeerd: de XT werkt NIET met de geïntegreerde functies met de motor; dus bijv ook niet met het scrollwiel op het stuur. Als die integratie belangrijk voor je is zou je voor de VI moeten kiezen.

      • Gunter schreef:

        het dilemma is of de Navigator VI of de Zumo XT kopen
        het argument voor is het scrolwiel aan het stuur. Afgegaan op uw review lijkt de Zumo XT extra troeven in huis te hebben en dus voor 300€ minder wil ik mijn hand wel even naar het scherm brengen. Klopt die redenering? of zijn er andere argumenten om toch voor de navigator VI te kiezen?
        Maar zitten er voor mij dan verdoken kosten in de montage?
        Op mijn R1200 GSA motor staat nu een montage voor een BMW navigator die dus met sleutel van de motor tegen het afnemen beschermd kan worden. Hoe zit dat bij de Sumo XT? Hoe zit het daar met de beveiliging.

        Ook de stroomverzorging is een vraagteken, de GPS mag best geen stroom krijgen als het contact van de motor niet opstaat. kunt u daar iets over vertellen?

      • Christophe schreef:

        De vraag is maar of er nog wel een nieuwe Navigator komt, gezien de TFT cockpits ook al Navigatie hebben via de smartphone app. Weet je daar iets meer over? Verder sluit ik me aan bij de vragen van Gunter. Alvast bedankt.

        • MrGPS schreef:

          Ik weet het niet. Als-dan zou ik verwachten in 2021. Maar ik heb ook gehoord dat BMW met TomTom praat.. Ach.. zo praat allicht iedereen met iedereen. Als er in 2021 iets nieuws komt dan verwacht ik dat BMW daarover in november mededelingen doet. Tot die tijd is het koffiedik.

          • Gunter schreef:

            Het is hier en nu te doen met of de Zumo XT of de BMW navigator VI, dat is de spiegeling die ik nu probeer te maken.
            Navigator VI is 3 jaar oude techniek die volgens uw review ook duidelijk mankementen vertoont bij het uitzetten van bochtige parcours en herberekeningen bij afwijkingen van de route).
            die lijken bij de Zumo XT voor een groot stuk te zijn opgelost.

          • MrGPS schreef:

            Correct. Maar de XT heeft ook diverse andere, nog belangrijkere voordelen. Nadeel is echter dat hij niet zal integreren met de motor en je bij de XT bijvoorbeeld het ‘wonderwheel’ op het stuur niet kunt gebruiken voor in en uitzoomen. Wat je belangrijker vindt moet je, vrees ik, echter zelf afwegen.

  33. Gunter schreef:

    het dilemma is of de Navigator VI of de Zumo XT kopen
    het argument voor is het scrolwiel aan het stuur. Afgegaan op uw review lijkt de Zumo XT extra troeven in huis te hebben en dus voor 300€ minder wil ik mijn hand wel even naar het scherm brengen. Klopt die redenering? of zijn er andere argumenten om toch voor de navigator VI te kiezen?
    Maar zitten er voor mij dan verdoken kosten in de montage?
    Op mijn R1200 GSA motor staat nu een montage voor een BMW navigator die dus met sleutel van de motor tegen het afnemen beschermd kan worden. Hoe zit dat bij de Sumo XT? Hoe zit het daar met de beveiliging.

    Ook de stroomverzorging is een vraagteken, de GPS mag best geen stroom krijgen als het contact van de motor niet opstaat. kunt u daar iets over vertellen?

    • MrGPS schreef:

      Die afweging moet je zelf maken vrees ik..

      Het gros van je vragen gaat over de specifieke situatie met jouw motor. Zonder die motor hier te zien kan ik die niet beantwoorden. het enige dat ik kan zeggen is dat de houder van de xt dezelfde vier montagepunten gebruikt als alle andere houders. Of de voeding geschakeld aangesloten wordt staat los van de zumo xt maar ligt allicht aan de plek waar je de voedingskabel aansluit.

      • Gunter schreef:

        In mijn geval staat er reeds een originele BMW motorrad montage voor de navigator V op de motor toen ik hem kocht, evenwel gps zelf is bij de vorige eigenaar gebleven.
        Kiezen voor de Navigator 6 zou plug & play zijn, wel met scrollwiel functie , maar ja, wel 3 jaar oude technologie en wachten op Nr 7 is me al te speculatief en daar heb ik nu geen plezier van..

        Mijn huidige GPS is een Garmin Montona 650, vergelijkbaar met de BMW Navigator Adventure. Prima toestel voor te geocachen en waarschijnlijk ook voor off-road maar minder voor het toeren. Hij is perfect te monteren op de dwarse steun buis achter het windscherm. Mits men hem kan aansluiten op een circuit dat enkel bij sleutel contact van de motor een oplossing.
        Maar deze unit mankeert bluetooth technologie en dan kan men via een kleine unit het analoge audio via Bluetooth naar de intercom overbrengen.
        Bovendien moet men echt op de track of route zitten en oh wee men daar vanaf wijkt, enfin, dat heeft u uitgelegd en dat zou bij de XT opgelost zijn.

        • MrGPS schreef:

          De toestelhouder van de Zumo XT zal beslist op de steun van de Montana passen. Omgang met een track is bij een Montana overigens sowieso heel anders dan bij een zumo. Je krijgt bijvoorbeeld geen gesproken aanwijzingen bij jet rijden van een track met de Montana. Mits on-road bij een zumo wél. En inderdaad: de XT gaat beter om met de track dan de voorgaande zumo’s.
          Qua aansluiten beschikken de meeste BMW’s over een accessoire aansluiting die hiervoor gebruikt kan worden.

  34. Jean-Marie schreef:

    Beste

    Wanneer is de XT beschikbaar ?

    Mvg

    • MrGPS schreef:

      Er is een eerste kleine levering geweest (binnen een paar uur uitverkocht), maar op dit moment kan Garmin niet zeggen wanneer een tweede levering te verwachten is. Ik hoor vanuit Duitsland geruchten dat het een maand zou kunnen duren. Ondertussen lopen de wachtlijsten behoorlijk op. Mijn indruk is dat Corona een rol speelt, maar da’s puur speculatie. Ergo: geduld. En eerder meerdere weken dan enkele dagen.

  35. Dieseltje schreef:

    Weer mooie en duidelijke review!
    Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat in de iOverland functie de POI’s van campercontact e.d. zitten. Zijn de POI’s ook zichtbaar te maken tijdens de actieve route?
    Ik zie nog geen mogelijkheid om een 2e motorsteun, voeding en draagtasje bij te bestellen, komt dat nog?

    • MrGPS schreef:

      Klopt: de oeverlander POI’s zitten er inderdaad in. Ik heb het niet uitvoerig onderzocht maar volgens mij zijn die niet zichtbaar te maken tijdens de actieve route.

      Accessoires als genoemd komen beslist beschikbaar; op de Garmin site staan ze al. Ik zal ze nog aan het assortiment toevoegen, maar op dit moment ligt de aandacht vooral bij het toestel zelf! (of liever: de levering ervan..)

  36. Hans schreef:

    Wordt er dit jaar nog een antwoord van TomTom verwacht in de vorm van een opvolger voor de 2 jaar oude Rider 550 ?

    • MrGPS schreef:

      Nee, TomTom komt dit jaar niet men een nieuw model. Gegeven dat Garmin nu fors heeft ingezet kán het bijna niet anders dat TomTom volgend jaar wél weer gaat schakelen. En dat kan interessant worden. Concurrentie houdt de fabrikanten scherp immers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *