Garmin Zumo 396

Garmin lanceert de nieuwe Garmin Zumo 346 LMT-S en 396 LMT-S. Het toestel is vanaf nu leverbaar. Hieronder een uitgebreide review video. En daaronder het artikel dat ik voor de Promotor van deze maand schreef.

De Zumo 346 en 396 zijn inmiddels leverbaar:

 

 

Nieuwe Zumo 396

In de vorige editie van Promotor berichtten we al over de nieuwe TomTom Rider 550, nu meldt Garmin een nieuwe Zumo, de Zumo 396. Is de Zumo hiermee zodanig vernieuwd dat Garmin het verloren marktaandeel goed zal weten te maken? Het antwoord is ‘ja en nee’.

Het slechte nieuws

Ik ga het lekkerst tot het laatst bewaren en begin met een enkele kritiekpunten. Aan de essentie van het toestel is namelijk weinig veranderd. Nu was de basis natuurlijk heel prima, maar toch stelt dat wat teleur.

De kast van de 396 is wat ‘strakker’ maar onderhuids is het toestel feitelijk gelijk aan de 395. Anders dan bij de Rider, die een veel snellere processor kreeg, lijkt dat bij de 396 onveranderd: bijvoorbeeld het importeren van een track gaat nog steeds met een snelheid van ongeveer 50 km per minuut. Da’s jammer.
Ook qua omgang met harde en softe viapunten is er niets veranderd. Bovendien: ook al gaat de hele markt inmiddels over op de track als routebasis: gebruik daarvan vereist nog steeds dat je herberekenen uitschakelt en dat je zorgt dat je eerst OP de route staat alvorens je de route activeert. Of het nu een route of een track is: het gebruik daarvan vereist nog steeds dat je als gebruiker ‘de trucjes’ kent; tomtom behoudt de voorsprong op dat aspect en is veel gebruiksvriendelijker. Staat tegenover dat je bij de Zumo 396 de track onveranderd kunt laten projecteren op de kaart en bovendien ook offroad kunt rijden. Op dat vlak blijft de Zumo absoluut heer een meester.

Andere hoop was dat Garmin eindelijk met een opvolger voor Basecamp zou komen: voor de ‘wearables’ en outdoortoestellen zie je steeds meer functies in het online platform Garmin Connect komen, zelfs routeplanning. Je zou verwachten dat je daar nu ook scenic routes voor de Zumo kunt plannen, maar helaas… Ondertussen wordt er echter geen energie meer in Basecamp gestoken: de laatste update is meer dan twee jaar geleden. Terwijl zo’n update wel nodig is, als is het maar ter reparatie van de koppeling met Google Earth. Basecamp wordt zelfs ietwat ‘uitgekleed’: Garmin heeft via haar eigen forum gemeld dat het vanuit Basecamp routes in ‘de cloud’ plaatsen gaat verdwijnen. Het is onduidelijk of en wat daarvoor in de plaats komt.

Ander dingetje dat in het toestel verdwenen is is dat het toestel geen ANT meer lijkt te ondersteunen: koppeling van TPMS bandensensoren, maar ook bediening van de Garmin VIRB actioncam is niet mogelijk.

Het scherm van de 396 is gelijk aan dat van de 395. Een resistief touchscreen dat prima afleesbaar is. Niets mis mee, maar toch een beetje een teleurstelling: vorig jaar kwam immers de BMW Navigator VI op de markt (made by Garmin) en dat apparaat heeft een werkelijk subliem 5 inch scherm; het beste dat we ooit in motornavigatie zagen. Ik had de hoop en verwachting die ook in een nieuwe Zumo te zien verschijnen; dat zou echt een enorme pré zijn geweest. Maar helaas… Überhaupt is opvallend dat er alleen een nieuw 4,3 inch toestel is gekomen en geen zumo 596. Of die laatste er ooit komt is onbekend maar, aldus Garmin, zeker niet dit jaar.

Het goede nieuws

Genoeg afgekraakt nu, want er zijn wel degelijk ook vernieuwingen te melden, zodanig belangrijk bovendien dat ik verwacht dat de verkoop van de Zumo 595 behoorlijk zal instorten. Ondanks het kleinere scherm heeft de Zumo396 een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.

Enkele vernieuwingen zijn leuk, maar zullen lang niet door iedereen gebruikt worden. Net als de 595 heeft de 396 nu ook live-track: je kunt zorgen dat anderen je live-positie online kunnen volgen.

Bovendien kun je het toestel zó instellen dat bij een ongeval er automatisch een SMS gestuurd wordt naar een tevoren ingestelde contactpersoon. Tijdens het testen glipte de Zumo uit mijn hand op het bureaublad en ‘zag’ de Zumo dat ik kennelijk gecrasht was.

Ook nieuw is dat je bij het zoeken naar POI’s ook tripadvisor kunt gebruiken; althans: je kunt de waarderingen van tripadvisor zien. Leuke optie.

Belangrijker is dat de Zumo396 voorzien is van wifi. Betekent dat kaart- en firmwareupdates niet meer via de computer hoeven. Iedereen die ooit een garmin gehad heeft weet dat dat erg goed nieuws is.

Over kaart gesproken: zoals je weet ben ik erg kritisch over de ‘kronkelwegen’ van Garmin. De Zumo 396 is op dat vlak helaas niet zo goed als de TomTom (er wordt nog steeds te veel voor N-wegen gekozen) maar het is wel duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorgangers.

Ook werkt de Zumo396 nu samen met de Smartphone link app. In tegenstelling tot de 395 kun je nu dus ook verkeersinformatie en weerbericht binnenhalen en kun je notifications van je smartphone op het zumo-scherm zien (gelukkig kun je ze ook uitschakelen 😉).

Het aller allerbelangrijkste is echter dat je nu via die smartphone app ook gpx-bestanden kunt uitwisselen! Je kunt routes uit je toestel via de app naar een emailontvanger of ‘de cloud’ sturen. Maar ook omgekeerd: een gpx bestand aan jezelf mailen, openen in de app en met een druk op de knop naar je Zumo verzenden. En dat is super-belangrijk want het betekent dat je ook voor het laden van routes geen PC meer nodig hebt. Net als bij de Rider kun je nu op een online planner als MyRouteApp, Mydrive, Routeyou of Kurviger je route plannen en via je telefoon naar de Zumo sturen. Ik gebruik dat nu al enkele jaren met de Rider en, geloof me: als je dat gewend bent wil je niet meer anders! Zelfs je laptop kan thuisblijven: omdat die planners online werken kan het ook op je ipad of android tablet!

 

Betekent in de praktijk dat de 396 wel degelijk een belangrijk nieuw toestel is; het effent het pad om soepel te kunnen werken met ‘routeplannen 2.0’. En, ofschoon ik daar van Garmin geen zekerheid over heb gekregen, het kán bijna niet anders dan dat Garmin ook haar eigen routesoftware nu op enig moment gaat moderniseren. De Zumo 396 is er in ieder geval alvast klaar voor.

De Zumo 396 LMT-S, zoals hij voluit heet, kost 399 euro. Dat is inclusief autosteun, in tegenstelling tot de Zumo 395 en Rider 550 is de kaartdekking echter ‘slechts’ heel Europa. Er komt ook een Zumo346 LMT-S voor 349,- euro (zonder autosteun en kaartdekking West Europa).

De Zumo 346 en 396 zijn inmiddels op voorraad: