Basecamp/Mapsource meldt ineens ‘kaarten geblokkeerd’

Basecamp/Mapsource meldt ineens ‘kaarten geblokkeerd’

Het komt voor dat Basecamp, dat aanvankelijk prima functioneerde, ineens de melding geeft ‘kaarten geblokkeerd‘.

Exacte oorzaak is onduidelijk; het lijkt een bug ergens in de update software van Garmin. Opmerkelijk is dat niet iedereen het tegenkomt (ikzelf bijvoorbeeld niet). Maar ik zie er zo veel meldingen van dat ik toch even een apart berichtje aan de oplossing wilde besteden.

ADVIES: Ga NIET van alles aan je computer veranderen, Basecamp de-installeren, opnieuw installeren etc. want dat is NIET de oplossing; hooguit kom je van de regen in de drup.

Het is op drie manieren vrij eenvoudig oplosbaar. De laatste lijkt het ingewikkeldst, maar is misschien wel het eenvoudigst.


1. via Garmin helpdesk

Neem contact op met de garmin helpdesk; via email of telefoon en omschrijf dat na een update de kaarten in basecamp geblokkeerd zijn. Ze zullen je via email je codes opsturen inclusief eenvoudige instructie hoe die weer toe te voegen.

Ik begrijp dat Garmin snel reageert, zeker na telefonisch contact. Bij telefonisch contact kan het wel zijn dat je even in een wachtveld terecht komt (gelukkig is het een gratis nummer ;).

Neven-voordeel van deze methode is dat Garmin daarmee ook duidelijk wordt hoeveel mensen er last van hebben en het probleem sneller een structurele oplossing krijgt.

de Garmin helpdesk is bereikbaar via:

Nederland

  • 0800 – 023 3937 (gratis)
  • 035 – 539 3727 (als je met een mobiel belt; normaal telefoontarief)
  • NLsupport@garmin.com

België


2. via je MyGarmin account

Als je een MyGarmin account hebt dan kun je je codes ook daar opzoeken.

(LET OP: tegenwoordig is het niet meer nodig een MyGarmin account aan te maken, niet iedereen zal dat dus hebben. Heb je géén MyGarmin account, dan kun je het alsnog aanmaken; danwel kiezen voor optie 1 of 3.)

Zoek je toestel op, klik op ‘details’ en vervolgens in de rechter kolom op ‘uw kaartproducten activeren/ontgrendelen’. In het scherm ‘kaarten beheren’ scroll je naar beneden tot je ‘installed maps ziet’. Daar zie je een ‘ontgrendelcode’ van 25 karakters. Kopieer die (selecteren – ctrl-C).

Code invoeren:

Ga vervolgens naar Basecamp en kies in de bovenbalk voor ‘kaarten’ – ‘kaartproducten beheren’

kaartbeheer1

Kies vervolgens voor de tab ‘ontgrendelbare regio’s’:

kaartbeheer2

En voer in de bovenste balk de zojuist gekopieerde code in (plakken – ctrl-V).

De onderste balk mag je leeg laten.

kaartbeheer3

Druk vervolgens op OK en alles zou weer in orde moeten zijn. Start eventueel Basecamp opnieuw op.

Heb je alleen mapsource: geen probleem – werkt precies hetzelfde: start mapsource en druk op ctrl-U – je zie dezelfde schermen als hierboven. Beide programma’s maken gebruik van dezelfde codes – werk je met basecamp èn mapsource dan hoef je ze maar in één van beiden in te voeren.


3. via Javawa GMTK

  • download en installeer het gratis programma GMTK via http://www.javawa.nl/gmtk.html
  • sluit je toestel aan op de computer
  • sluit basecamp af en start GMTK
  • kies in de bovenbalk voor ‘codes’ en ‘ontgrendelcodes kopiëren uit het toestel’.

gmtk1

GMTK zal de codes automatisch op de juiste plek zetten. Het kàn voorkomen dat je even je computer opnieuw moet opstarten.

LET OP!

Bij de nieuwe toestel-types zal GMTK het toestel ‘af fabriek’ niet herkennen en moet je even een instelling aanpassen.

Dat is even een trucje, maar heel eenvoudig uit te voeren. Zie onderstaande video:


TIP: mocht je het probleem via Javawa GMTK op weten te lossen; druk dan op zijn site wellicht ook even op de knop ‘donatie’ 😉

 


TIP: ook al krijg je deze foutmelding: je hoeft het probleem niet per se meteen op te lossen – als je je toestel aansluit kan Basecamp immers ook werken met de kaarten die in het toestel zelf staan. Kwestie van de foutmelding negeren en de kaarten uit het toestel kiezen. Met Mapsource is dit niet mogelijk.


 

 

5214Basecamp, Garmin, Garmin-Motor, Garmin-outdoor, Zumo 550, Zumo 590/595, Zumo 660, Zumo-3xx
Total 10 Votes:
0

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

Stel je eigen vraag!
(wordt dan mogelijk toegevoegd aan de kennisbank)

You will receive an email when your question will be answered.

+ = Verify Human or Spambot ?